راهنمای ترک سیگار: ۵ اقدام موثر برای کاهش وابستگی به دخانیات

راهنمای ترک سیگار: ۵ اقدام موثر برای کاهش وابستگی به دخانیات

کشیدن سیگار بسیار اعتیادآور است و می‌تواند اثرات مخرب طولانی‌مدتی بر سلامتی افراد داشته باشد. اما به لطف اپلیکیشن‌های خلاقانه، خطوط مشاوره‌ی تلفنی، و راهکارهای امتحان پس داده برای ترک سیگار، روزنه‌ی امیدی برای آن‌هایی که میل به این کار دارند به وجود آمده است. با وجود سختی‌های احتمالی برای ترک سیگار، غلبه بر این اعتیاد شدنی است. در ادامه به ۵ کاری که می‌توان به وسیله آن‌ها سیگار را ترک کرد می‌پردازیم.

۱- بر روی این تمرکز کنید که چطور «توی ترک» بمانید

راهنمای ترک سیگار

دکتر پاناگیس گالیاتساتوس، مدیر کلینیک درمان تنباکو در دانشگاه پزشکی جان هاپکینز می‌گوید: «هدف‌تان نباید صرفاً ترک سیگار، بلکه در ترک ماندن باشد.» او می‌گوید که مراجعان بسیاری داشته که بارها سیگار را ترک کرده‌اند اما نتوانسته‌اند برای همیشه از آن دست بکشند. پیشنهاد او این است که افراد هدف ترک سیگار را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنند. مثلا ببینید چه چیزهایی باعث می‌شود که دوباره سمت سیگار بروید. بدین ترتیب می‌توانید مراقب باشید و برای آن چیزها راه چاره پیدا کنید.

۲- هر بار ترک کردن را تبدیل به فرصتی برای یادگیری کنید

راهنمای ترک سیگار

جاناتان بریکر، استاد مرکز مطالعات سرطان فرِد هاچینسون در دانشگاه واشینگتن می‌گوید که اکثر افراد قبل از موفقیت برای ترک دائمی سیگار، ۸ الی ۱۲ بار آن را ترک می‌کنند و این به دلیل ماهیت بسیار اعتیادآور سیگار است. از آن جایی که رو آوردن مجدد به کشیدن سیگار تا این اندازه شایع است، پیشنهاد وی این است که افراد سعی کنند لااقل از تجربه خود درس بگیرند. افراد باید از این زاویه به قضیه نگاه کنند که هرچه چیزهای بیشتری از تجربه‌ی بازگشت‌شان به سوی سیگار یاد بگیرند، احتمال موفقیت‌های بعدی‌شان بیشتر خواهد بود.

۳- از خطوط مشاوره‌ی تلفنی و اپلیکشن‌ها استفاده کنید

راهنمای ترک سیگار

تعداد گروه‌های حمایتی برای افرادی که می‌خواهند سیگار کشیدن را ترک کنند به طور محسوسی کاهش یافته است. بنابر این پیشنهاد بریکر به عنوان جایگزین برای این نوع گروه‌ها، مشاوره‌های تلفنی و اپلیکیشن‌ها هستند. تیم بریکر در فرِد هاچینسون اپلیکیشنی را طراحی کرده‌اند با نام iCanQuit که بر روی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تمرکز می‌کند. این اپلیکیشن افراد را تشویق می‌کند که به جای پس زدن احساسات‌شان، آن را بپذیرند. این اپ همچنین منابعی را جهت ترک و مقابله با میل بازگشت به کشیدن مجدد سیگار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

۴- با پزشک‌تان صحبت کنید

راهنمای ترک سیگار

گالیاتساتوس می‌گوید کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند می‌توانند با پزشک‌شان مشورت کنند تا برنامه‌ای جامع و متناسب به آن‌ها ارائه دهد. بریکر نیز در این رابطه می‌گوید که پزشک‌ها می‌توانند برای تسهیل مقابله با میل کشیدن سیگار دارو تجویز کنند. این راهکاری کوتاه‌مدت برای تمرین دادن به مغزتان است تا این قدر  برای کشیدن سیگار اشتیاق شدید نداشته باشد.

۵- از افراد سیگاری حمایت کنید

راهنمای ترک سیگار

گالیاتساتوس می‌گوید هنگامی که می‌خواهید به یکی از عزیزان‌تان که سیگاری است کمک کنید، بدون قضاوت به او نزدیک شوید. پس از جلب اعتماد به فرد معتاد، می‌توان به او برای یافتن منابع و کمک‌های لازم جهت ترک سیگار کمک کرد. اگر افراد حس کنند که به خاطر سیگار کشیدن در معرض قضاوت قرار دارند، ممکن است در موردش دروغ بگویند و این برای هیچ کس نفعی نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

روش های ساده برای ترک سیگار: آیا سیگاری ها خودخواه هستند؟

چسب نیکوتین یا کاهش تدریجی؛ بهترین روش برای ترک سیگار چیست؟

 

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • امین دی ۲۷, ۱۴۰۰

    ولمون کن بابا این همه آدم دارن سیگارمیکشن وحال میکنن و تازه از همه هم سالم ترن بعد ما ترک کنیم؟؟؟؟؟!

    • مراد دی ۲۸, ۱۴۰۰

      من خودم به سیگار روی آوردم و خیلی هم راضیم.