دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران؟

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران؟

در هفته‌ی اخیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در میان طرح‌های مورد بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفت و تقریبا بلافاصله مورد انتقاد کاربران فضای مجازی و اهالی رسانه قرار گرفت. اکثر فعالان رسانه به انتقاد شدید از این طرح پرداخته و آن را در راستای محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت بین الملل و اپلیکیشن‌های خارجی نظیر واتساپ و اینستاگرام در کشور دانستند، هرچند که برخی از نمایندگان مجلس به نفی این موضوع پرداختند.

سلبریتی‌ها نیز به‌شدت این طرح را در فضای کنونی کشور مورد انتقاد قرار دادند. یکی از این سلبریتی‌ها، بهنوش بختیاری بود که آنقدر از این موضوع به خشم آمده بود که با انتشار ویدیویی از فالوورهایش به خاطر اینکه مردم را به رای دادن فراخوانده بود، عذرخواهی کرد.

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران

حالا اما در میان این هیاهو بحث قرار گرفتن ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده و بسیاری آن را به منزله‌ی تحقق آرزوهای اینترنتی خود می‌دانند. اما اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست این نوع اینترنت از طریق دسترسی به ارتباطات ماهواره‌ای امکان‌پذیر است. اگرچه این گونه از اینترنت پدیده‌ی جدیدی نیست و دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) پیش از این، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه داده‌اند، ولیکن اینترنت استارلینکِ SpaceX با این دو تفاوت‌هایی دارد که آن را جذاب‌تر کرده است. یک این که استارلینک قرار است جهانی و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی باشد. دوم این که به دلیل ماهواره‌های بیشتر (۱۸۰۰ ماهواره)، استارلینک به کاربران بیشتری سرویس ارائه خواهد داد و در نهایت این که سرعت آن بیشتر از سایر رقبا خواهد بود.

 

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران

در مورد نحوه‌ی راه‌اندازی لوازم مورد نیاز برای دریافت این اینترنت، پیش‌تر ایلان ماسک در قالب توئیتی گفته بود که راه‌اندازی سیستم‌های سرویس استارلینک بسیار آسان خواهد بود: «آن را به برق متصل کنید و آنتن را رو به آسمان بگیرید.»

به گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی فناوری این گونه از اینترنت انقلاب مهمی در عرصه فناوری و عرصه ارتباطات ایجاد می‌کند و بحث‌هایی نظیر فیلترینگ را به کلی از میان خواهد برد.

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران

اخیرا تصویری از وسایل مورد نیاز برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای در فضای مجازی وایرال شده که یک دیش کوچک آنپک شده را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که عکس در ایران گرفته شده.

آیا این بدین معنی است که کاربران فضای مجازی می‌توانند امید داشته باشند که اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر از هر زمانی به آن‌ها نزدیک‌تر و قابل دسترس‌تر است؟ باید کمی صبر کرد و دید…

 

بیشتر بخوانید:

طرح مجلس برای مسدودسازی شبکه های اجتماعی خارجی؛ از تأییدها تا تکذیب ها

پاسخ قالیباف به اعتراض رضا کیانیان به طرح محدودسازی اینترنت

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • احمدی مرداد ۹, ۱۴۰۰

    بله میرسه مطمئن باشید که میرسه میدونی چرا چونکه خود دولت ایران و نظام ایران باعث شد که این اتفاق بیفته وگرنه اونها این همه هزینه رو نمی کردند از زمانی که دسته نظام روی قطع کردن اینترنت به خاطر اعتراضات معمولی مردم باز شد اونا هم به این فکر افتادند که اینترنت بدون واسطه برای ایران و همه جای کره زمین فراهم کنند به نظر من فقط هدفشون ایران هست البته مردم چیزی نمیخوان غیر از اینترنت ولی در واقع به ضرر حکومتهای دیکتاتوری هست البته من نمی خوام بگم نظام ما دیکتاتور هست در ضمن یه چیز دیگه هم بهتون بگم چیزی که نمیدونی بیخودی تیتر نکن اینترنت ماهواره ای قبلا هم بود منطقا چون تعداد ماهواره های خیلی کم بود باید حتما دیش بزرگ میبود ولی الان هیچ فکر کردید چرا چند هزارتا شاید هم چند ده هزار تا ماهواره اینترنتی میخوان بندازن آسمون چونکه اونها میخوان اینترنت یه فرق مهمی بار دیگر اینترنت ها داشته باشه من هم پرتابل بودنشه به خاطر همین این همه ماهواره دارند میندازن بالا نگو که پرتابل نمیدونی چیه پرتابل یعنی به صورت سیار یعنی شما هر جایی تو خیابون که میخوای بری بتونی به راحتی ازش استفاده کنی و دستگاه شو تو جیبت بزاری

    • h مرداد ۱۰, ۱۴۰۰

      به نظرت هدفشون فقط ایران هست؟؟!!!
      چرا انقد خودتون رو مرکز عالم حساب میکنین؟ تو دنیا ایران چه رقمیه آخه که فکر میکنین همه دنیا جمع شدن نقشه میکشن ضد شما توطئه میکنن؟ خخخ

    • یشوعا مرداد ۱۰, ۱۴۰۰

      ببین داداش، اینهمه بلا که به سر مردم ایران میاد ، شما فکر کردی چرا دنیا صداش درنمیاد؟
      چون که حکومت یه دیوار کشیده و هم خودش و هم کشور و مردم رو به انزوا کشیده. یه چیزی شبیه کره شمالی. ما هم برای جهان خیلی مجهول هستیم و هم درباره ما خیلی اشتباه هایی میکنن که به دلیل رفتار مسئولین و حکومت هست.
      تکنولوژی اینترنت ماهواره یی هم سابقه طولانی داره و ربطی به محدودیت ایران نداره. اونها برنامه های خودشون رو پیش میبرن و به سرعت کابل و فیبر نوری رو حذف میکنن. آینده فضا و دستیابی به فضاست.