دونده زن اهل نامیبیا باید ثابت کند زن است!

دونده زن اهل نامیبیا باید ثابت کند زن است!

مارسین اورباش، دونده سابق تیم لهستان تقاضا کرده که از کریستین امبوما، دونده زن ۱۸ ساله و اهل نامیبیا، تست تعیین جنسیت گرفته شود چرا که او نمی‌تواند باور کند کسی که این رکوردها را از خود به جا بگذارد، «قطعا یک زن است.»

امبوما در روز دوشنبه در ماده ۲۰۰ متر سرعت، برنده مدال نقره شد. او با اختلاف کمی نسبت به نفر اول ـ الین تامپسون جامائیکایی ـ دوم شد. تامپسون رکورد ۲۰۰ متر زنان را با ثبت زمان ۲۱.۵۳ (۰.۲۸ سریع‌تر از امبوما) شکست و مدال طلا را از آن خود کرد.

دونده زن اهل نامیبیا باید ثابت کند زن است!
مارسین اورباش، دونده سابق تیم لهستان

سرعت شگفت‌انگیز امبوما، اورباش را واداشته که جنسیت او را زیر سوال ببرد چرا که امبوما از اورباش زمانی که او هم ۱۸ سال داشته سریع‌تر دویده است. سایت ورزشی Marca.com، به نقل از اورباش نوشته: «من تقاضا دارم که یک آزمایش کامل و همه جانبه از امبوما گرفته شود تا مشخص شود آیا او واقعا زن است یا نه.»

به موجب قوانین المپیک، به خاطر سطح بالای تستسترون امبوما، وی اجازه شرکت در دوی ۴۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر را پیدا نکرد. اورباش به Marca.com گفته: «سطح بالای تستسترون امبوما با چشم غیر مسلح هم قابل تشخیص است: در ساختمان بدن، حرکت، تکنیک و در آن واحد، در سرعت و استقامت. او شاخص‌های یک پسر ۱۸ ساله را دارد. در آن سن بهترین رکورد من ۲۲.۰۱ بود و حالا او در توکیو رکورد ۲۱.۹۷ را ثبت کرده.» اورباش دارنده رکورد ۲۰۰ متر لهستان (۱۹.۹۸) و این روزها مربی دوی سرعت است.

دونده زن اهل نامیبیا باید ثابت کند زن است!
تابیتا چاوینگا فوتبالیست اهل کشور مالاوی

بحث بر سر تفاوت‌های رشد جنسیتی عمدتا ورزشکاران سیاهپوست افریقایی را درگیر کرده؛ ورزشکارانی نظیر کستر سمنیا، کریستین امبوما و بئاتریس ماسیلینگی. در حقیقت جمعه گاردین نوشت که تابیتا چاوینگا، یکی از بااستعدادترین بازیکنان زن فوتبال، در چند نوبت حین برگزاری مسابقاتی در کشورش مجبور شده بوده برای اثبات زن بودن خود لخت شود.

چاوینگا که اهل کشور مالاوی است و برای تیم ووهان جیانگان در سوپر لیگ چین بازی می‌کند، می‌گوید که اولین بار زمانی که تنها ۱۳ سال داشته حین بازی برای تیم مدرسه ناگزیر تن به برهنه شدن داده بوده. رقبایش به خاطر فیزیک ظاهری و توانایی‌اش باور نمی‌کردند که او دختر باشد. او به گاردین می‌گوید: «در تمام عمرم هرگز آنقدر ناراحت نشده بودم و از شدت خجالت فقط گریه کردم.»

در حالی که زنانی همچون امبوما به خاطر ساختمان بدنی‌شان به چالش کشیده می‌شوند، شناگر امریکایی، مایکل فلپس، که با ۲۳ مدال طلا یکی از برترین المپین‌های تاریخ به حساب می‌آید، به خاطر ناهنجاری‌های بدنی‌اش خوش‌شانس محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ماجرای برند ایرانی مروژ که پوشاک ورزشکاران المپیک شده

ماجرای دو دوست قطری و ایتالیایی برنده مشترک مدال طلای پرش ارتفاع المپیک توکیو

منبع: Insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • فری مرداد ۱۸, ۱۴۰۰

    میشه یکی این پاراگراف آخر رو معنی کنه؟! چه ربطی داره اینی که گفتی؟
    در هر صورت مساله مهمیه. قبلا هم بعضی کشورها تقلب کردن. واقعا هم جنسیت برخی از ورزشکارهای زن رو از روی ظاهر و فیزیک بدنی شون نمیشه تشخیص داد. حالا چه بصورت ژنتیکی باشه یا به دلیل مصرف هورمون که خیلیهاشون انجام میدن.
    یک سوال دیگه هم برام ایجاد شد. چه قوانینی برای ورزشکارهایی که تغییر جنسیت دادن وجود داره؟