دیدار طالبان و مقامات چین؛ آینده مبهم مردم افغانستان

دیدار طالبان و مقامات چین؛ آینده مبهم مردم افغانستان

مقامات چین و طالبان در ماه گذشته ملاقات داشتند؛ ملاقاتی که می‌تواند حاکی از گرم شدن روابط باشد. وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، در ۲۸ ژوئیه با ۹ تن از نمایندگان طالبان دیدار داشت. وی اظهار داشت که پکن امیدوار است طالبان «نقش مهمی را در فرآیند مصالحه و بازسازی افغانستان بازی کند.»

طالبان
دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان

این ملاقات در حالی صورت گرفت که ادعا می‌شد این جنبش تندرو در صدد این است که در صورت بازگشت به قدرت، در عرصه‌ی جهانی به رسمیت شناخته شود. طالبان تاکید کرده که به دنبال انتقال صلح‌آمیز قدرت است و قول داده برای آن‌هایی که با کشورهای بیگانه یا دولت افغانستان همکاری داشته‌اند، عفو عمومی صادر کند.

اما بیم آن می‌رود که افغانستان به دوران تاریک قبل از اشغالش توسط امریکا در سال ۲۰۰۱ بازگردد؛ دورانی توأم با اعدام‌هایی در ملا عام. پس از یورش روز یکشنبه به کابل، طالبان در آستانه‌ی بازیابی قدرت در افغانستان قرار دارد. پس از اعلام بایدن مبنی بر خاتمه‌ی جنگ ۲۰ ساله، طالبان کمپینی را فراهم دید تا دولت را که از حمایت ایالات متحده برخوردار بود، شکست دهد.

طالبان
خانواده های آواره که در یک پارک عمومی پناه جسته اند

ورود طالبان به شهر کابل باعث بسته شدن سفارت‌های خارجی شده و میلیون‌ها شهروند را نگران این کرده که تحت حکومت سختگیرانه طالبان چه چیزی انتظارشان را خواهد کشید.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در روز یکشنبه از طالبان و همه طرف‌ها خواست که برای محافظت از جان مردم خویشتن‌داری کنند و به‌ویژه درباره‌ی آینده‌ی زنان و دختران ابراز نگرانی کرد.

طالبان
در بحبوحه‌ی بحران پولی در کابل، مردم برای خارج کردن پول‌شان بیرون بانک صف کشیده اند

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، طی بیانه‌ای اظهار داشت: «گزارش‌هایی مبنی بر تخطی از حقوق بشر در مناطق درگیر دریافت شده است.» وی ادامه داد که گوترش «به طور خاص نگران آزادی‌ها و حقوق زنان و دختران است که با سختی به دست آمده.» دوجاریک افزود: «تمامی خشونت‌ها باید متوقف شود. دبیر کل از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که به حقوق و آزادی همه‌ی مردم احترام گذاشته و از آن محافظت کنند.»

تحت فرمانروایی طالبان بین سال‌ها ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان اجازه‌ی کار و دختران اجازه‌ی حضور در مدرسه نداشتند و زنان می‌بایست برای خروج از خانه توسط یک مرد محرم همراهی می‌شدند.

طالبان
پیشروی سریع، آن‌ها را در آستانه به دست گرفتن قدرت قرار داده است.

کنترل طالبان بر افغانستان در روز یکشنبه و با فرار رئیس‌جمهور اشرف غنی از این کشور تقویت شد. وی ادعا کرد که برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون این کار را انجام می‌دهد.

سربازان انگلیس بعد از ورود به کابل، کارکنان سفارت را توسط بالگرد تخلیه کرده‌اند. نخست‌وزیر بوریس جانسون اظهار داشت که بیرون آوردن اتباع انگلیس اولویت بوده اما اضافه کرد که حالا غرب باید کاری کند که نگذارد افغانستان تبدیل به مأمنی برای تروریست‌ها شود.

بیشتر بخوانید:

تصاویر جنگجویان طالبان در قصر مجلل عبدالرشید دوستم در مزار شریف + ویدیو

هجوم افغان ها به فرودگاه کابل به دنبال ورود طالبان به پایتخت افغانستان + ویدئو

منبع: Mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • h مرداد ۲۵, ۱۴۰۰

    جای تعجب نداره. طالبان از ماهها قبل در حال مذاکره با قدرتهای جهانی و همسایگانش بود. و به اونها اطمینان داد که منافع شون به خطر نمیوفته. و این بلا فقط برای مردم بدبخت و بیچاره افغانستان هست. قراره یه حکومت شبیه به حکومتهای مرسوم خاورمیانه به وجود بیاد با اسم دیگه و آدمهای دیگه.
    عاقلان میدونن ریشه این بلا در چه طرز تفکری هست.

    • مهدی مرداد ۲۵, ۱۴۰۰

      احمق ریشه همه اینا وهابیته همونی که میگه سه تا شیعه رو بکشی میری بهشت همونی هر شب داری تلوزیوناشونو نگاه میکنی

      • سعید مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

        ریشه اش هرچی باشه به هرحال مشخصه با جمهوری اسلامی به توافق رسیده همونطور که با آمریکا هم توافقاتی کرده بود. این وسط مردم افغانستان قربانی شدن البته دودش مستقیم یا غیرمستقیم توی چشم مردم ایران هم خواهد رفت. ما آمریکا نیستیم چندهزار کیلومتر فاصله داشته باشیم با اینها.

        • مهدی مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

          بالاخره نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
          یا
          هم هرات، هم کابل پاشید بریم تقابل؟

          • سعید مرداد ۲۷, ۱۴۰۰

            این شماهایید که در حالیکه مردم ایران با فقر و بیماری و مرگ درگیرند، پول و سرمایه ایران رو خرج ماجراجویی هاتون در کشورهای منطقه می کنید. لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و یمن بس نبود حالا هم که افغانستان. می دونم از این ناراحتی که گند حمایتهاتون از “جنبش اصیل منطقه” (به قول خودتون) داره در میاد.

      • کلر مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

        کسانی که منطق حالیشون نیست و کم میارن، فحاشی و بی ادبی میکنن.
        فکر تو با طالبان و وهابیت فرقی نداره فقط یه اسم دیگه داره

  • سهراب خان مرداد ۲۵, ۱۴۰۰

    قشنگ معلوم بود یه معامله پشت پرده بوده. وگرنه ارتش هرچقدرم بی عرضه باشه چندتا شلیک که میکنه.
    یه معامله پشت پرده بوده. به همه گفتن شلیک نکنین. اما دم اون هزاره ها و شیعه هاش گرم که جنگیدن. نسیمه مزاری شهردار یه شهر بود . تا امروز جنگید.