بولید بوگاتی، ابرخودروی ۴.۷ میلیون دلاری

بولید بوگاتی، ابرخودروی ۴.۷ میلیون دلاری

بوگاتی اعلام کرده که یک نسخه‌ی تولیدی از خودروی مفهومی خود با نام بولید (Bolide) تولید خواهد کرد؛ یک ابرخودرو با ۱۸۰۰ اسب بخار، ۱۶ سیلندر و حداکثر سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت. و به احتمال زیاد این آخرین خودروی بنزینی این خودروساز فرانسوی خواهد بود.

بوگاتی گفته که بولید تنها برای ۴۰ مشتری ساخته خواهد شد و قیمت هر کدام مبلغی معادل ۴.۷ میلیون دلار خواهد بود. بر طبق گفته‌ی بوگاتی، بولید ـ که واژه‌اش از فرانسوی عامیانه می‌آید و به معنای «ماشین خیلی سریع» است ـ تنها برای میدان مسابقه طراحی شده و نه خیابان و جاده‌های عمومی. این ابرخودرو نسخه‌ای تغییریافته از موتور ۸ لیتریِ ۸ سیلندری شیرون (Chiron) را دارد.

بولید

قدرت رسمی بولید معادل ۱۶۰۰ اسب بخار خواهد بود چرا که نسخه‌ی تولیدی به جای سوخت مسابقه‌ای ۱۰۵ اکتانی که طرح اولیه بنا بود از آن استفاده کند، از سوخت ۹۳ اکتانی استفاده خواهد کرد که آن را می‌شود از پمپ بنزین‌های کنار جاده هم خرید.

اما از آن جایی که بولید تنها در پیست‌های مسابقه قابل استفاده خواهد بود، احتمالا اغلب از سوخت مسابقه‌ای برایش استفاده بشود که در این صورت می‌تواند به اسب بخار بیشتری دست پیدا کند.

بولید

بولید از جهت آیرودینامیک بهینه‌سازی شده و کمی بیشتر از ۹۰ سانتی متر ارتفاع خواهد داشت و این یعنی حدود ۳۰ سانتی متر کوتاه‌تر از شیرون. فرد برای سوار شدن می‌بایست روی لبه‌ی در بنشیند، پاها را داخل ببرد و بعد خود را روی صندلی راننده بکشد.

بوگاتی قصد دارد که بعد از تکمیل همه‌ی ۵۰۰ عدد شیرون وعده داده شده، در سال ۲۰۲۴ بولید را به تولید برساند. تا آن زمان، هدایت بوگاتی به دست ریماک، سازنده‌ی کرواتِ ابرخودروهای الکتریکی خواهد افتاد. مدیران بوگاتی و ریماک گفته‌اند که مدل‌های آینده‌ی بوگاتی به‌صورت پلاگین هیبریدی خواهند بود.

بولید

مِیت ریماک، مدیر اجرایی کمپانی ریماک گفته که احتمالاً بوگاتی در آینده‌ی نزدیک مدل‌های تمام‌برقی نیز تولید خواهد کرد. اکنون که سه سال تا تولید بولید زمان باقی‌ست، این خودرو باز هم توسعه خواهد یافت و ممکن است برخی جزئیات آن تغییر کند.

نسخه‌ی مفهومی بولید که سال پیش رونمایی شد، جوری مهندسی شده بود که تا حد امکان سبک باشد. به گفته‌ی بوگاتی، پیچ و مهره‌های مورد استفاده در این خودرو از تیتانیوم و بقیه‌ی خودرو از الیاف کربن و آلیاژهای تیتانیوم ساخته شده است.

بولید

مدل مفهومی بولید کمی بیش از ۱۲۲۵ کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با شیرونِ ۱۹۹۶ کیلوگرمی سبک‌تر است. بخشی از این کاهش وزن بدین خاطر است که در طراحی بولید به تجمل هیچ توجهی نشده و برای راحتی هم تدارک چندانی دیده نشده است. صندلی‌های کار شده درون خودرو، از نوع باریک و سبک و مخصوص مسابقات است، برعکس صندلی‌های کاملاً تودوزی‌شده‌ی شیرون.

توربوشارژرهای متصل به موتور مخصوصاً طوری طراحی شده‌اند که در سرعت‌های بالاتر قدرت بیشتری را ممکن سازند. بوگاتی برای صاحبان این خودرو روزهای خاصی را برای استفاده از پیست مسابقه هماهنگ خواهد کرد تا بدون حضور خودروهای دیگر، دارنده‌ی خودرو بتواند به راحتی از اتومبیلش لذت ببرد.

بیشتر بخوانید:

روستایی در انگلستان که پاتوق عاشقان ابرماشین ها شده است

منبع: CNN
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • ماشین شهریور ۶, ۱۴۰۰

    طراحیش خیلی عالیه ولی من تسلا رودستر نسل دومو بیشتر دوست دارم