لباس‌هایی که می‌توانند برای سلامتی‌مان خطرناک باشند

لباس‌هایی که می‌توانند برای سلامتی‌مان خطرناک باشند

خیلی از لباس‌ها و آکسسوری‌ها آن طور که فکر می‌کنیم بی‌خطر نیستند. اگر به پارچه‌ی لباس‌هایی که می‌پوشیم دقت نکنیم، اگر از دستفروش‌ها عینک آفتابی بخریم یا اگر از لباس‌های مُد روز اما غیر راحت استفاده کنیم، عواقب ناگواری می‌تواند در انتظارمان باشد. در ادامه به فهرستی از این لباس‌ها نگاهی می‌اندازیم.

مایوی آبی

لباس

وقتی می‌خواهید برای بچه لباس شنا انتخاب کنید بهتر است از رنگ‌های قرمز، زرد و… استفاده کنید. این رنگ‌ها با رنگ آب کنتراست دارند و به خوبی در استخر و یا دریا قابل تشخیص هستند. اما بهتر است از رنگ آبی دوری کنید. فردی که مایوی آبی به تن داشته باشد، تقریباً نامرئی است و این به‌وضوح خطرناک است.

ساپورتی که خیلی تنگ باشد

لباس

پوشیدن مدام ساپورت می‌تواند باعث سوزش پوست شود به این خاطر که ساپورت‌ها معمولاً خیلی تنگ هستند و هنگامی که حرکت می‌کنید، پارچه‌ی آن به پوست لطیف شما ساییده می‌شود.

علاوه بر این، با پوشیدن ساپورت بیشتر عرق می‌کنید و محیط مرطوب و گرم محل مناسبی برای رشد باکتری است. به همین خاطر توصیه می‌شود که ساپورت خود را مرتباً عوض کنید و بعد از هر بار استفاده آن را بشویید.

لباس‌هایی که زیاده از حد گشاد هستند

لباس

این فقط لباس‌های تنگ نیستند که برای سلامتی ضرر دارند. ژاکت‌ها و سوئی‌شرت‌های بزرگ و سنگین هم گاهی در ناحیه‌ی کمر و گردن شخص را دچار مشکل می‌کنند. آستین‌های گشاد، شما را وادار می‌کند که بازوهایتان را در وضعیتی غیرطبیعی نگه دارید و همین می‌تواند باعث انقباض ماهیچه‌های بدن‌تان بشود.

وقتی کسی کلاه گشاد سوئی‌شرت را روی سرش بگذارد، برای این که بتواند ببیند می‌بایست گردنش را به جلو کش و قوس بدهد. و همچنین کلاه بزرگی که پشت سرتان آویزان باشد ممکن است باعث انقباض گلوتان بشود.

عینک‌های آفتابی غیر استاندارد

لباس

هدف اصلی عینک‌های آفتابی محافظت از چشمان شما در برابر اشعه‌ی فرانفش است و نه فقط درخشندگی نور خورشید. اگر عینک آفتابی‌تان برچسب UV 400 ندارد، مطمئن باشید محافظت تمام و کمالی برای چشم‌های شما ایجاد نمی‌کند.

محافظت از اشعه‌ی فرابنفش ربطی به میزان تیرگی عینک ندارد. عینک‌های تیره ممکن است ضررشان بیش از نفع‌شان باشد. این عینک‌ها باعث می‌شوند مردمک چشم‌تان گشاد شود و اگر فیلتر فرابنفش نداشته باشند، چشم‌هایتان آسیب شدیدی می‌بینند. توصیه می‌شود عینک آفتابی را از مغازه‌های عینک‌فروشی که نورسنج نیز دارند، بخرید.

برخی کلاه‌های تابستانی

لباس

یکی از مهم‌ترین اهداف کلاه تابستانی محافظت از شما در برابر اشعه‌های خورشید است. و کلاه‌های بیسبال برای این منظور مناسب نیستند چرا که گردن و گوش‌ها را باز می‌گذارند و این دو ناحیه سریع دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

اگر ترجیح می‌دهید کلاه بیسبال سرتان کنید، به گردن و گوش‌هایتان کرم ضدآفتاب بزنید. این را هم باید بگوییم که کلاه‌های حصیری هم انتخاب خوبی نیستند زیرا به اشعه‌های خورشید اجازه‌ی عبور می‌دهند.

دامن مدادی

لباس

برخی بانوان با پوشیدن دامن مدادی بسیار شیک و آراسته به نظر می‌رسند، اما این نوع دامن، حرکت طبیعی را مشکل می‌کند. در نتیجه نه تنها طرز راه رفتن بلکه طرز ایستادن‌تان تغییر می‌کند و این می‌تواند منجر به کمردرد شود. همچنین خم کردن زانوها و نشستن سخت می‌شود و این یعنی ماهیچه‌های کمر انقباض بیشتری را در این مواقع متحمل می‌شوند.

تاپ یقه هالتر

لباس

این جور لباس‌ها معمولا فشار زیادی به گردن می‌آورند به‌خصوص اگر سینه‌های بزرگی داشته باشید. در حالی که تی‌شرت وزن را به طور یکسان بر شانه‌ها تقسیم می‌کند، لباس‌های یقه هالتری تمام وزن را روی گردن‌تان می‌اندازند. در نتیجه فرد باید در وضعیت ناراحتی قرار بگیرد و این باعث خم شدن سر به جلو و شانه‌ها به سمت پایین می‌شود.

برخی لباس‌های ضدآب

لباس

تا همین چند وقت پیش پارچه‌های ضدآب با استفاده از مواد شیمیایی خطرناک ساخته می‌شدند. پس از این که مشخص شد که این مواد برای محیط زیست و سلامتی انسان خطر دارد، سازندگان لباس‌های ورزشی در صدد یافتن جایگزین برآمدند. بنابراین می‌توانید از برندی استفاده کنید که در تولید این قسم لباس‌ها مواد مضرر به کار نمی‌برد.

جوراب‌شلواری نایلونی تنگ

لباس

به سبب ایجاد اصطکاک، جوراب‌شلواری‌های تنگ می‌توانند باعث سوزش و خارش و ایجاد پینه شوند. یک مشکل دیگر هم وجود دارد: جوراب‌شلواری می‌تواند وضعیت طبیعی انگشت‌های پا را تغییر دهد و این ممکن است منجر به عواقب منفی شود. بنابراین جوراب‌شلواری می‌تواند درست به اندازه‌ی کفش‌های پنجه‌باریک یا پاشنه‌بلند خطرناک باشد.

هدبند تنگ

لباس

هدبندهای مصنوعی کشی گاهی اوقات ماهیچه‌های پیشانی را فشرده می‌کند و این خود می‌تواند منجر به ناراحتی و سردرد شود. بهتر است که از هدبندهای شل‌تر که از پارچه‌ی طبیعی ساخته شده‌اند، استفاده شود.

صندل گلادیاتور

لباس

صندل‌های شیک گلادیاتور که بندهایشان دور قوزک و نرمه‌ی ساق پا پیچیده می‌شوند، نه تنها راحت نیستند بلکه می‌توانند به پاهایتان صدمه بزنند. این کفش‌ها جریان خون را مختل می‌کنند و این منجر به ورم و حتی واریس می‌شود. پوشیدن این صندل‌ها ایرادی ندارد فقط نه به طور روزانه.

چه لباس‌هایی هست که به خاطر این‌ که خیلی ناراحت هستند، نمی‌پوشیدشان؟ در قسمت نظرات به‌مان بگویید.

بیشتر بخوانید:

با روانشناسی رنگ در طراحی لباس بانوان آشنا شویم [قسمت اول]

منبع: Bright Side
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود