آمادگی قبل از بارداری : چطور بدن خود را آماده کودک کنید؟

آمادگی قبل از بارداری : چطور بدن خود را آماده کودک کنید؟

آمادگی قبل از بارداری نیاز به چه اقداماتی دارد؟ هنگام بارداری، بدن شما وظیفه مهمی را برای ۹ ماه بر عهده دارد. بنابراین، اگر قصد دارید به زودی بچه‌دار شوید، از همین حالا چند مرحله ساده را انجام دهید تا برای رشد و تولد یک نوزاد سالم آماده شوید. با روزیاتو همراه باشید تا بتوانید اولین گام‌های زندگی جدید خود را محکم‌تر و مطمئن‌تر بردارید.

به وزن سالم برسید

اگر اضافه وزن دارید یا کم وزن هستید، ممکن است باردار شدن برای شما سخت‌تر باشد. وزن شما بر میزان آزاد کردن تخمک یا تخمک‌گذاری تخمدان‌ها در هر ماه تأثیر می‌گذارد. کیلوگرم‌های اضافی احتمال ابتلای شما به برخی مشکلات سلامتی در دوران بارداری را نیز افزایش می‌دهد؛ مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا پره اکلامپسی که نوعی فشار خون بالاست.

اگر قبل از شروع تلاش برای بچه دار شدن، وزن خود را کاهش یا افزایش دهید، می‌توانید راحت‌تر باردار شوید. غذاهای سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید. اگر خیلی اضافه وزن دارید، نگران این نباشید که باید سعی کنید تا نیمی از اندازه کنونی خود را لاغر کنید. کم کردن حتی چند کیلوگرم به شما کمک می‌کند.

ویتامین مصرف کنید

مهم است که قبل از بارداری مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را شروع کنید. چرا؟ زیرا احتمالاً تا زمانی که قاعدگی خود را از دست ندهید متوجه نمی‌شوید که باردار هستید. این‌ها هفته‌های بعد از شروع رشد کودک شما است. اگر دیر هنگام به مصرف ویتامین اقدام کنید، ممکن است محافظت مهمی را از دست ‌دهید.
روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. این به جلوگیری از نقایص مادرزادی در مغز و ستون فقرات نوزاد کمک می‌کند. ویتامین‌های دوران بارداری نیز دارای آهن هستند که برای هر دوی شما مفیدند و به رشد ماهیچه‌های کودک شما و همین طور به خود شما در جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند، زیرا بدن شما گلبول‌های قرمز بسیار کمی دارد. کلسیم برای استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب و قلب مادر و کودک اهمیت زیادی دارد.

با این حال، قبل از شروع مصرف مکمل‌ها، حتما از پزشک خود بپرسید که کدام مکمل یا ویتامین‌ها و چه مقدار برای شما مناسب است.

به مواد شیمیایی فکر کنید

برخی از مواد شیمیایی، مانند آفت‌کش‌ها، حلال‌ها و کودها، می‌ توانند بارداری را برای شما دشوارتر کنند یا می توانند پس از بارداری به کودک شما آسیب برسانند. کمی فکر کنید که کدام یک از آنها ممکن است در خانه و محل کار شما باشند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام یک برای شما بی خطر است و از کدام موارد باید اجتناب کنید. اگر شغل شما شامل نزدیک شدن به چیزی خطرناک مانند تابش، جیوه یا سرب است، از کارفرمای خود بپرسید چگونه می‌ توانید از خود محافظت کنید یا ببینید آیا می‌توانید وظایف خود را تغییر دهید.

به پزشک خود مراجعه کنید

مامای شما یا پزشک متخصص زنان اطمینان حاصل می کند که وضعیت خوبی دارید و در مورد هرگونه شرایط سلامتی و داروهای مصرفی با شما صحبت می کند. همچنین در مورد رژیم غذایی، ورزش و سایر عادات خود با او گفت و گو خواهید کرد. آنها ویتامین های دوران بارداری را تجویز می کنند و مطمئن می شوند که در مورد واکسن های خود به روز هستید.

اگر بیماری مانند فشار خون بالا ، افسردگی ، دیابت یا اختلال تشنج دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید و به او اطلاع دهید که قصد بارداری دارید. آنها ممکن است به شما بگویند قبل از تلاش برای بچه دار شدن ، ابتدا سلامت خود را تحت کنترل بگیرید. اگر از دارو استفاده می کنید ، ممکن است به شما پیشنهاد دهند از دارویی استفاده کنید که برای مادران آینده بی خطر است. اما بدون مشورت پزشک ، مصرف داروهای خود را متوقف نکنید.

عادت های بد را ترک کنید

دخانیات ، الکل ، ماری جوانا و سایر مواد مخدر می توانند باعث نقص هنگام تولد و سایر مشکلات جدی سلامتی شوند. بنابراین، قبل از اقدام به بارداری ، مصرف آنها را متوقف کنید. ممکن است قبل از اینکه حامله شوید ، به کودک خود آسیب برسانید. در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار یا مشروب ، با پزشک خود مشورت کنید. برنامه هایی وجود دارد که می تواند کار را کمی ساده کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

۶ دلیل پنهانی که مانع از بارداری می‌شود را بشناسید

برنامه ریزی برای تولد فرزند ؛ چگونه در طول بارداری برای زایمان برنامه ریزی کنیم ؟

آیا تنبلی تخمدان در بارداری خطرناک است؟

درمان یائسگی زودهنگام با استفاده از تکنیکی جدید و بارداری موفق مادر ناامید

بهترین زمان برای انجام آزمایش تشخیص بارداری چه زمانی است؟

آیا مصرف کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

امکان بارداری در دوران پریود ؛ اگر قاعدگی نامنظم دارید ، حواستان را جمع کنید !

حقایقی در مورد بارداری دوقلو ؛ چطور شانس بارداری دوقلو را بیشتر کنید ؟

با انواع تست‌ بارداری در خانه و آزمایشگاه آشنا شوید و نتایج تست را به راحتی بخوانید

۹ چیزی که روش های ضد بارداری را بی اثر می کنند

بدون نظر

ورود