حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره و واکنش وزارت ارشاد

حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره و واکنش وزارت ارشاد

گروهی از هنرجویان هنرستان دخترانه سوره، زیر مجموعه حوزه هنری از حذف رشته نمایش برای دختران در این هنرستان خبر دادند.

انتشار این خبر بازتاب گسترده ای داشت. بسیاری از هنرمندان، مدرسین تئاتر و کاربران فضای مجازی به این خبر واکنش نشان دادند و اعتراض خود را نسبت به آن ابراز کردند.

همزمان طوماری اینترنتی برای مقابله با این اقدام مسئولان هنرستان سوره به راه افتاده است.

مونا احمدی، بازیگر تئاتر و سریال هایی همچون شهرزاد و وضعیت سفید که در هنرستان سوره تحصیل کرده بود، در پستی اینستاگرامی در اینباره نوشت:

«هنرستان سوره‌ی دختران، در انتهای بن‌بست خوشبختی با دیوارهای بلند و درهای تو در تویی که ساخته بودند تا هرچه بیشتر پنهانمان کنند، با هِدبندهایی که زیر مقنعه‌های بلندمان یک‌ بار دیگر تک تک موهایمان را می‌پوشاند، با تمام توبیخ‌ها و تحقیرهایی که به خاطر چند تار ابرو، عکس‌های رنگی، گوشی موبایل و… متحمل می‌‌شدیم، جایی برای رویابافی ما بود. حالا با همان برچسب بی‌حیایی می‌خواهند همین چند وجب زمین را هم غصب کنند. حق تحصیل در رشته‌ای که هر دختری در این سرزمین رویایش را دارد دست شما نیست که بخواهید سلبش کنید. ما نیاز به صیانت نداریم، فقط دستتان را از گلویمان بردارید.»

این خبر واکنش محمد علی ابطحی، فعال اصلاح طلب را هم به دنبال داشت.

او در توییتی به کنایه در اینباره نوشت:

«وقتی رشته تاتر را برای دختران در سوره حذف می کنند، یعنی نقش زنان و مادران را هم مردان بازی کنند؟

از اون لحاظ خیلی بد آموزی داره!»

با این حال گفته می شود یکی از مسئولان هنرستان دخترانه سوره اعلام کرده به دلیل کرونا و لزوم تمرین‌های حضوری رشته نمایش فقط امسال ورودی جدید در این رشته ندارند و سال بعد رشته نمایش ورودی جدید می‌گیرد.

مسئولان حوزه هنری اما دلایل دیگری نیز برای این تصمیم عنوان کرده اند.

حسام حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری بعد از انتشار این خبر و واکنش های زیادی که به دنبال داشت، در گفتگویی با خبرگزاری مهر توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

حسینی گفت: «بحثی در خصوص توقف یک ساله فعالیت های گروه هنرهای نمایشی هنرستان مطرح شد ولی واکنش‌های جمعی از هنرجویان سابق و هنرمندان به گونه‌ای است که گویی قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی است در حالیکه اصلا اینگونه نیست.»

وی یادآور شد: «هنرستان سوره هنرستانی دخترانه است و توقف یک ساله فعالیت گروه هنرهای نمایشی هنرستان ربطی به قضیه جنسیتی ندارد.»

حسینی با بیان اینکه شرایط آموزش تئاتر در دوران کرونا خیلی فراهم نیست و پیچیدگی ها و دشواری هایی دارد، افزود: «از طرف دیگر موضوعی که مدنظر ما قرار گرفت ماجرای کیفیت آموزشی خود ما است. طی سال های گذشته هنرجویان متعددی در رشته های دیگر هنرستان دخترانه سوره نظیر هنرهای تجسمی و سینما وارد دانشگاه شدند ولی در رشته هنرهای نمایشی این خروجی را نداشتیم که ضعف ما است و باید اصلاح شود.»

مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری تأکید کرد: «هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و حتی در رشته های سینما و گرافیک ظرفیت بیشتر شده است اما در رشته تئاتر تا یک سال تحصیلی فاصله می گیریم تا دوستان بازنگری و برنامه ریزی های لازم را در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش هنرهای نمایشی در هنرستان انجام دهند. البته هنرجویانی که ورودی بالاتر گروه هنرهای نمایشی هنرستان هستند به تحصیل خود ادامه می دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم داشت.»

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: «ما مسأله و مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم. هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی رشته های هنری دیگر خود را توسعه داده است.»

از سویی دیگر طی روزهای گذشته با توجه به برنامه های وزیر جدید ارشاد، محمد مهدی اسماعیلی، برای این وزارتخانه برخی تصور می کردند دستور حذف رشته نمایش از هنرستان از سوی وزارت ارشاد صادر شده است. در همین خصوص وزارت ارشاد اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

در توضیح این وزارتخانه آمده است:

«پیرو انتشار خبری مبنی بر حذف رشته تئاتر هنرستان دخترانه سوره ذکر این نکته ضروری است که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.»

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • سعید شهریور ۶, ۱۴۰۰

    عجیبه یعنی فقط همین یک هنرستان دخترانه در کل کشور رشته نمایش رو داشته؟!