مصرف زیاد آنتی ‌بیوتیک و سرطان روده بزرگ ؛ اثبات یک ارتباط تنگاتنگ!

مصرف زیاد آنتی ‌بیوتیک و سرطان روده بزرگ ؛ اثبات یک ارتباط تنگاتنگ!

مصرف زیاد آنتی بیوتیک و سرطان روده بزرگ با هم در ارتباط هستند و ممکن است آنتی بیوتیک‌ها خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد. به گفته محققان ، این یک دلیل دیگر برای اجتناب از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها است.

“در حالی که در بسیاری از موارد درمان با آنتی بیوتیک ضروری است و زندگی را نجات می دهد ، در صورت ابتلا به بیماری های کمتر جدی که به هر حال می توان انتظار بهبود آنها را داشت ، باید احتیاط کرد. اما بیش از هر چیز برای جلوگیری از مقاومت باکتری ها ، همانطور که این مطالعه نشان می دهد ، آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را در آینده افزایش دهند.

مصرف زیاد آنتی ‌بیوتیک و سرطان روده بزرگ

با این حال ، دلیلی برای وحشت وجود ندارد. به گفته محققان، هیچ دلیلی برای هشدار وجود ندارد که چون فقط به این دلیل که شما آنتی بیوتیک مصرف کرده اید حتما سرطان می‌گیرید. افزایش خطر متوسط است و تأثیر آن بر خطر مطلق برای فرد نسبتاً ناچیز است.

بر اساس این مطالعه ، این ارتباط با سرطان روده بزرگ ممکن است به دلیل تأثیر آنتی بیوتیک ها بر میکروبیوم روده یا باکتری های روده باشد.

نتایج تحقیقات

محققان داده های مربوط به ۴۰ هزار بیمار در ثبت سرطان روده بزرگ سوئد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و آنها را با یک گروه کنترل متشکل از ۲۰۰ هزار نفر بدون سرطان در جمعیت عمومی سوئد مقایسه کردند.

محققان همچنین داده های مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک ها را در فهرست داروهای تجویز شده سوئدی مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که هم زنان و هم مردانی که بیش از شش ماه آنتی بیوتیک مصرف کرده اند ، ۱۷ درصد بیشتر در مقایسه با افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند در معرض ابتلا به سرطان در روده بزرگ قرار دارند؛ یعنی اولین قسمت از روده بزرگ بعد از روده باریک که غذا به آن می رسد.

مصرف زیاد آنتی ‌بیوتیک و سرطان روده بزرگ

افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پنج تا ۱۰ سال پس از مصرف آنتی بیوتیک ها مشهود بود. بر اساس این مطالعه ، حتی اگر کسانی که بیشترین آنتی بیوتیک ها را مصرف می کردند بیشترین افزایش خطر را داشتند ، اما پس از یک دوره آنتی بیوتیک ، از نظر آماری خطر کمتر اما قابل توجهی در ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود داشت.

هیچ ارتباطی بین آنتی بیوتیک ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در روده بزرگ نزولی یا افزایش خطر سرطان رکتوم در مردان وجود نداشت. به گفته محققان ، زنانی که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند ، کمی کمتر در معرض ابتلا به سرطان رکتوم قرار دارند.

این مطالعه، که در اول سپتامبر در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد ، نتایج یک مطالعه کوچکتر انگلیسی را تأیید می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ که ممکن است از آنها غافل باشید

آنتی بیوتیک چیست و مصرف بیش از حد آن چه عوارضی دارد؟

عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک که پزشکان آن را از شما مخفی می‌کنند

بهترین آنتی‌ بیوتیک‌ های طبیعی برای فصل پاییز را بشناسید

بهترین مکمل‌های غذایی برای رهایی از انواع مشکلات گوارشی معده و روده

۷ خوراکی خطرناکی که خطر ابتلا به انواع سرطان را در شما افزایش می دهند

خودتان را برای مبارزه با سرطان، آماده کنید

با شایع ترین انواع سرطان در میان مردان آشنا شوید

 

منبع: webmd
بدون نظر

ورود