تجمع زنان افغان در اعتراض به فرمان دولت به کارمندان زن برای ماندن در خانه

تجمع زنان افغان در اعتراض به فرمان دولت به کارمندان زن برای ماندن در خانه

شهردار موقت کابل در روز شنبه اعلام کرد که از کارمندان زن شاغل در دولت خواسته شده که در خانه بمانند و فقط آن‌هایی که قابل جایگزینی با کارمندان مرد نیستند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

به گزارش دیلی میل، تصمیم به جلوگیری از بازگشت به کار اکثر کارکنان زن نشانه‌ای دیگر از این است که طالبان، که ماه پیش افغانستان را به تصرف خود درآورد، با وجود وعده‌های اولیه مبنی بر تلطیف مواضع، در حال به اجرا درآوردن تفسیر سختگیرانه‌ی خود از اسلام است.

طالبان در دوره‌ی قبل حکمرانی خود در دهه‌ی ۱۹۹۰ دختران و زنان را از حضور در مدرسه‌ها و تصدی شغل‌ها و داشتن زندگی عمومی منع کرده بود اما در هفته‌های اخیر، سخنگوهای طالبان اعلام کرده بودند که با طالبان ۲۰ سال پیش تفاوت دارند.

تجمع زنان افغان

محدودیت‌های اجرا شده علیه زنان توسط حاکمان جدید طالبان حاکی از این است که این وعده‌ها توخالی بوده است. چند روز پیش نیز دولت تندروی جدید اعلام کرد دختران حق حضور در پایه متوسطه را ندارند و وزارت امور زنان را با وزارت امر به معروف و نهی از منکر که تمام کارکنانش مرد هستند جایگزین کرد.

فرمان ماندن در خانه، تجمع اعتراض‌آمیز دیگری را با حضور زنان در محوطه‌ی خارجی این وزارتخانه در پی داشت. در روز یکشنبه، حدود ۱۲ زن افغان بیرون از وزارتخانه‌ی تغییرکاربری‌داده در حالی که پلاکاردهایی حمل می‌کردند با این مضمون که حذف زنان مساوی است با حذف انسان، دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند.

تجمع زنان افغان حدود ۱۰ دقیقه به طول انجامید. زن‌ها بعد از مشاجره‌ای که با یک مرد داشتند سوار ماشین شدند و رفتند. این در حالی بود که طالبان از نزدیک این اتفاقات را نظاره می‌کرد.

یک هفته پیش نیز با اعلام کابینه‌ی تمام-مرد طالبان، زنان به اعتراض پرداختند که جمعیت معترض توسط طالبان با چاشنی خشونت کنترل شد.

در روزهای اخیر دولت جدید طالبان طی احکامی حقوق دختران و زنان را محدود کرده است. دولت به دانش‌آموزان دختر در مقطع متوسطه اعلام کرد که فعلاً نمی‌توانند به مدرسه بازگردند در حالی که پسران در همین مقطع، تحصیل را از سر گرفتند.

تجمع زنان افغان

به دانشجویان دختر نیز اعلام شد که اگرچه می‌توانند به تحصیل ادامه دهند، کلاس‌های درس‌شان تفکیک جنسیتی خواهد شد و برای حضور در کلاس‌ها باید لباس‌های مناسب بپوشند. در هفته‌های اخیر جنگجویان طالبان چندین تجمع اعتراضی زنان را متفرق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۲۰ سال جنگ برای هیچ؛ خروج آخرین نظامی آمریکایی از افغانستان و خوشحالی طالبان

منبع: Dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود