بافت برداری یا بیوپسی چیست؟ چه زمانی و چگونه انجام می‌شود؟

بافت برداری یا بیوپسی چیست؟ چه زمانی و چگونه انجام می‌شود؟

بافت برداری یا بیوپسیی (Biopsy) یک آزمایش برای بررسی علائم بیماری است. پزشک نمونه کوچکی از بافت یا سلول ها را از ناحیه ای از بدن شما که ممکن است به سرطان ، عفونت یا سایر مشکلات جسمی مبتلا باشید ، می گیرد. نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود؛ همان جایی که آسیب شناسان یا پاتولوژیست های معتبر و دارای مجوز به دنبال سلول هایی هستند که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

بافت برداری یا بیوپسی

نحوه آماده شدن برای بافت برداری

پزشک شما قبل از بیوپسی به شما می گوید که آیا باید کاری انجام دهید یا انجام ندهید. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد مصرف داروهایی مانند رقیق کننده خون یا آسپرین را متوقف کنید ، یا چند ساعت قبل از آن غذا نخورید یا نیاشامید. اگر قرار است دارویی بخورید تا در طول عمل خواب آلود شوید ، از کسی بخواهید که با شما همراه شود تا بتواند شما را به خانه برساند.

بافت برداری یا بیوپسی

بعد از بافت برداری چه اتفاقی می افتد؟

ناحیه آسیب دیده ممکن است برای چند روز دردناک یا ناراحت کننده باشد ، اما در صورت نیاز پزشک شما می تواند داروی ضد درد به شما بدهد. روز بعد از بیوپسی کارهای خود را راحت انجام دهید و دستورات پزشک خود را در مورد مدت زمان بستن باند یا مراقبت از محل به روش دیگری دنبال کنید.

بافت برداری یا بیوپسی

دریافت پاسخ ها

در برخی از انواع بیوپسی ، پزشک شما می تواند بلافاصله نمونه را برای نتایج سریع آزمایش کند. بعضی از نتایج نیز طی یک یا دو روز آماده می شوند ، اما آزمایشاتی هستند که چند روز بیشتر طول می کشد. یا آزمایشگاه آنها را برای پزشک شما ارسال می کند یا خودتان می‌توانید نتیجه را آزمایشگاه بگیرید.

بافت برداری یا بیوپسی

انواع بافت برداری

۱- بیوپسی سوزنی

با این نوع بیوپسی ، پزشک از سوزن برای برداشتن کمی بافت از ناحیه احتمالی مشکل استفاده می کند. پزشکان معمولاً این آزمایش را برای آزمایش بافت سینه ، غدد لنفاوی ، غدد تیروئید یا بیضه ها توصیه می کنند.

بافت برداری یا بیوپسی

  • نحوه انجام بیوپسی سوزنی 

پزشک شما این روش را در کلینیک یا مطب انجام می دهد و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. آنها ناحیه را تمیز و بی حس می کنند ، سپس ممکن است از سونوگرافی یا نوع دیگری از اسکن تصویربرداری برای راهنمایی سوزن به نقطه برای بیرون کشیدن بافت استفاده کنند. سپس ، ناحیه ای که سوزن وارد آن شده است را با بانداژ می پوشانند. ممکن است کمی درد داشته باشد یا برای مدتی کبود شود.

بافت برداری یا بیوپسی

۲- بیوپسی پوستی

این روش خال ها ، غدد ، بثورات یا ضایعات روی پوست شما را آزمایش می کند. بافت برداری پوست اغلب برای بررسی سرطان های پوستی مانند ملانوم استفاده می شود. اگر این ناحیه فقط روی سطح پوست شما باشد ، پزشک یک نمونه کوچک را با تیغ تراشیده است. غدد عمیق تر ممکن است به روشی به نام بیوپسی پانچ نیاز داشته باشد. با این کار ، پزشک شما از یک ابزار گرد برای برداشتن نمونه برای آزمایش استفاده می کند.

بافت برداری یا بیوپسی

  • نحوه انجام بیوپسی پوست

موضع مورد نظر با دارو تمیز و بی حس می شود. ممکن است کمی احساس فشار یا سوزش از آن محل داشته باشید ، اما با خود بیوپسی چیزی را احساس نخواهید کرد. پس از آن ، ممکن است محل بیوپسی قرمز باشد ، اما نباید صدمه ببیند. برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از ایجاد زخم یا عفونت می توانید پماد را روی آن محل بمالید. زخم شما باید ظرف ۳ هفته بهبود یابد.

بافت برداری یا بیوپسی

۳- بیوپسی برداشتی یا برشی

این روشها بیشتر برای آزمایش نواحی که شامل پوست ، سینه ، غدد لنفاوی یا ماهیچه ها هستند استفاده می شود. بیوپسی برداشت یا excisional یک پولیپ کامل یا ناحیه وسیعی از پوست را می گیرد. بیوپسی برشی یا incisional یک ناحیه عمیق اما کوچکتر از پوست را می گیرد. به عنوان مثال ، اگر پزشک شما تصور می کند که ملانوم دارید ، می تواند یک تومور کامل پوست را با بیوپسی برداشت خارج کند ، در حالی که بیوپسی برشی تنها بخشی از تومور را خارج می کند.

بافت برداری یا بیوپسی

  • نحوه انجام بیوپسی برداشتی و برشی

پزشک بر حسب محل و اندازه موضع بافت برداری ، یا آن را بی حس می کند یا داروهایی برای بیهوشی به شما می دهد. سپس آنها از یک چاقوی کوچک و تیز برای نمونه برداری از بافت استفاده می کنند. ممکن است بعداً به بخیه نیاز داشته باشید. بعد از از بین رفتن تاثیر دارو ، ممکن است کمی احساس درد کنید یا متوجه مقدار کمی خونریزی شوید. در صورت درد شدید یا خونریزی زیاد ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بافت برداری یا بیوپسی

۴- بیوپسی آندوسکوپی

با این کار ، پزشک شما از یک لوله بلند و نازک به نام آندوسکوپ استفاده می کند که دارای نور و دوربین در انتها است. زمانی توصیه می شود که به ناحیه ای در عمق بدن شما برسند. به عنوان مثال ، می تواند نمونه هایی از بافت روده بزرگ یا مثانه یا ریه را بگیرد.

بافت برداری یا بیوپسی

  • نحوه انجام بیوپسی آندوسکوپی

این روش ممکن است در مطب پزشک یا جراحی سرپایی در بیمارستان انجام شود. پزشک به شما دارویی می دهد تا بیهوش شوید ، سپس آندوسکوپ را از طریق دهان ، راست روده یا مجاری ادراری یا بریدگی کوچکی در پوست شما قرار می دهد. دوربین آنها را به سمت بافت مورد آزمایش راهنمایی می کند. این معمولاً یک روش بسیار ایمن است ، اما خطر کمی برای پارگی بافت ، عفونت یا خونریزی وجود دارد.

بافت برداری یا بیوپسی

۵- بیوپسی مغز استخوان

بیماری های خونی و سرطان ها مانند لنفوم یا میلوم می توانند نشانه هایی را در مغز استخوان شما به جا بگذارند. پزشک شما می تواند از یک سوزن بلند برای برداشتن یک نمونه کوچک از مغز استخوان یا استخوان استفاده کند تا در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. آنها مقداری دارو روی ناحیه قرار می دهند تا بی حس شود ، اما ممکن است در حین عمل کمی احساس ناراحتی کنید.

بافت برداری یا بیوپسی

۶- بیوپسی جراحی

اگر پزشک شما برای آزمایش نیاز به برداشتن منطقه وسیعی از بافت ، تومور ، توده یا غدد لنفاوی داشته باشد ، این کار در بیمارستان انجام می شود و شما داروهایی را برای بیهوشی در طول عمل دریافت خواهید کرد. در برخی موارد ، پزشک ممکن است فقط یک برش کوچک ایجاد کند ، سپس از یک لوله با دوربین در انتها استفاده کند تا به ناحیه مناسب هدایت شوید. این نوع بیوپسی جراحی را بیوپسی لاپاراسکوپی می نامند.

بافت برداری یا بیوپسی

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

ماموگرافی چگونه انجام میشود؟ درد دارد یا نه؟

راهنمای کامل خواندن نتیجه آزمایش خون و تشخیص بیماری

با انواع تست‌ بارداری در خانه و آزمایشگاه آشنا شوید و نتایج تست را به راحتی بخوانید

هر چند وقت یک بار بهتر است قند خون تان را با انجام آزمایش چک کنید؟

تست پاپ اسمیر و هر آنچه باید خانم‌ها درباره این آزمایش مهم و حیاتی بدانند

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

اکسیژن خون چطور اندازه گیری می شود و کمبود آن چه پیامدهایی دارد

بهترین زمان برای انجام آزمایش تشخیص بارداری چه زمانی است؟

زنی که در دوران پریود خون گریه می کند

۱۰ آزمایش هولناک و غیرانسانی پزشکان آلمان نازی روی زندانیان [قسمت اول]

۱۰ آزمایش هولناک و غیرانسانی پزشکان آلمان نازی روی زندانیان [قسمت دوم]

رویکرد چند رشته ای برای درمان سرطان پروستات

منبع: webmd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود