پیدا شدن سوت زن چینی که ۱۸ ماه قبل، پس از تهیه گزارشی در ووهان ناپدید شده بود

پیدا شدن سوت زن چینی که ۱۸ ماه قبل، پس از تهیه گزارشی در ووهان ناپدید شده بود

سوت زن چینی که تلاش برای لاپوشانی شیوع کرونا در ووهان را افشا کرده بود بعد از ۱۸ ماه دوباره سر و کله اش پیدا شده است. به گزارش Sun، چن خیوشی، شهروند-خبرنگار چینی در فوریه ۲۰۲۰ پس از آن که درباره ی صحنه هایی هولناک از بیمارستانی مملو از بیماران کووید ۱۹ گزارش تهیه کرد به یکباره ناپدید شد.

آخرین باری که کسی از او خبر داشت هنگامی بود که به دوستانش گفت در حال رفتن به بیمارستانی در ووهان برای فیلمبرداری از وضعیت شیوع کرونا است.

اما حالا این وکیل سابق حوزه حقوق بشر در ویدیویی در کنار «شو شیائودونگ» ملقب به Mad Dog، ورزشکار هنرهای رزمی در یوتیوب ظاهر شده است. در این لایو ۳۰ دقیقه ای خیوشی می گوید: «در طول یک سال و نیم گذشته تجربیات عجیبی را از سر گذراندم. درباره ی بعضی از آن ها می شود صحبت کرد و در مورد برخی دیگرشان نه. مطمئنم درک می کنید.»

سوت زن چینی

شیائودونگ در ماه مارس ویدیویی منتشر کرده و گفته بود که خیوشی به خانه بازگشته و در کنار والدینش است اما ماموران امنیتی چین او را تحت نظر دارند.

خیوشی درست پیش از قرنطینه ی ووهان به آن جا رفته و حدود دو هفته را در کانون شیوع ویروس کرونا سپری کرده بود. گزارش های او شامل صحنه هایی هولناک از جمله استیصال بیماران در حال مرگ در بیمارستان هایی مملو از بیمار بود.

سوت زن چینی

خیوشی چند روز قبل از ناپدید شدن به فالوورهایش گفته بود: «تا وقتی که زنده ام از چیزهایی که دیده ام و شنیده ام خواهم گفت. من از مردن نمی ترسم. چرا باید از شما، حزب کمونیست، بترسم؟»

از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان، چند تن از سوت زنان پس از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی راجع به این ویروس ناپدید شده اند. جیم بنکس، نماینده ی کنگره ی امریکا درخواست داده تا  درباره ی ناپدید شدن سه شهروند-خبرنگار در ووهان بازرسی صورت بگیرد.

سوت زن چینی

لی مِنلیانگ ۳۴ ساله، پزشکی که در ابتدا سعی کرد به جهان درباره ی ویروس کرونا هشدار بدهد خود از بیمارانی که سعی در درمان شان داشت کرونا گرفت و مرد. او هنگامی که در تاریخ ۳۰ سپتامبر درباره ی ویروس کرونا به پزشکان همکارش هشدار داد در بیمارستان مرکزی ووهان به عنوان چشم پزشک کار می کرد.

بیشتر بخوانید:

ناپدید شدن شهروند-خبرنگار و «سوت زن» چینی پس از اطلاع رسانی از شیوع کرونا در ووهان

منبع: The Sun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • محسن مهر ۱۰, ۱۴۰۰

    معادل فارسی whistleblower میشه افشاگر نه سوت زن‌.

  • سینا مهر ۱۲, ۱۴۰۰

    سوت زن =)))