افزایش مجازات گردن زدن در عربستان همزمان با خریداری باشگاه نیوکاسل توسط ولیعهد

افزایش مجازات گردن زدن در عربستان همزمان با خریداری باشگاه نیوکاسل توسط ولیعهد

بعد از رسمی شدن خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد در لیگ برتر انگلیس توسط یک کنسرسیوم سرمایه گذاری متعلق به عربستان سعودی، مجازات های قرون وسطایی این کشور بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. گردن زدن در ملاء عام، به نمایش گذاشتن جنازه و قطع عضو همگی بخشی از سیستم مجازات خشن و قرون وسطایی این کشور هستند در حالی که عربستان همچنان یکی از کشورهای جهان با بالاترین تعداد اعدام است. از این کشتارها می توان به اعدام جمعی ۳۷ مرد اشاره کرد که یک نفر از آن ها به صلیب کشیده شده و سر دیگری بعد از گردن زده شدن، جداگانه در معرض نمایش قرار گرفته است.

بعد از رسمی شدن خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس توسط ولیعهد عربستان سعودی، انتقادها نسبت به اعدام و گردن زدن در این کشور افزایش یافته است

بعد از آنکه اعتراضات مدافعان حقوق بشر در سال گذشته مانع از رسمی شدن قرارداد فروش باشگاه نیوکاسل به این گروه سرمایه گذاری عربستانی شده بود، اکنون این گروه که ریاست آن را محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بر عهده دارد، توانسته با پرداخت ۳۰۰ میلیون پوند، ۸۰ درصد از سهام کلاغ ها را خریداری کرده و عملاً کنترل این باشگاه فوتبال محبوب را در دست بگیرد. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۸۴ نفر را اعدام کرد که بالاترین میزان اعدام سالانه در این کشور است در حالی که یک سال قبل از آن نیز ۱۴۹ نفر را اعدام کرده بود. بیشتر این افراد به خاطر قاچاق مواد مخدر دستگیر و محکوم شده بودند که بر اساس استاندارد کشورهای غربی، جرمی بدون اعمال خشونت بوده و مجازات سنگین در پی ندارد. این عدد در سال ۲۰۲۰ تنها به ۸ اعدام رسید در حالی که این کشور میزبانی نشست کشورهای G20 را بر عهده داشت، اما در نیمه اول سال جاری بار دیگر اعدام در این کشور با رشد مواجه شده است. تا ماه جولای، در کل ۴۰ نفر در عربستان سعودی اعدام شده اند، عددی که توسط سازمان عفو بین الملل تایید شده است.

بعد از رسمی شدن خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس توسط ولیعهد عربستان سعودی، انتقادها نسبت به اعدام و گردن زدن در این کشور افزایش یافته است

یکی از کسانی که در آستانه اعدام قرار دارد، عبدالله الهویتی نام دارد که در سن ۱۴ سالگی به جرم قتل دستگیر شده در حالی که وی خود را بیگناه می داند. در سال ۲۰۱۷، پادشاهی عربستان سعودی ۱۴۶ نفر را اعدام کرد، در حالی که یک سال قبل، در یک اعدام دسته جمعی هولناک، ۴۷ نفر در این کشور گردن زده شدند. تمام کسانی که در این اعدام دسته جمعی گردن زده شدند به جرم های تروریستی، دستگیر و محکوم شده بودند. یکی از این اعدام شدگان به نام عبدالکریم الحواج تنها زمانی که ۱۶ سال سن داشت در جریان یک اعتراض ضد دولتی دستگیر شده و به تروریست بودن محکوم شده بود. عربستان سعودی سومین کشور جهان در زمینه تعداد اعدام است در حالی که چین همچنان بالاترین میزان اعدام را در جهان دارد. علیرغم تلاش های شاهزاده بن سلمان برای تبدیل کردن این کشور بیابانی به یک ملت پیشرفته از لحاظ تکنولوژی و مطابق با قرن بیست و یکم، بخش هایی از این کشور همچنان در گذشته مانده اند، به طور ویژه سیستم قضایی عربستان.

بعد از رسمی شدن خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس توسط ولیعهد عربستان سعودی، انتقادها نسبت به اعدام و گردن زدن در این کشور افزایش یافته است

این کشور هنوز هم مجازات اعدام را برای برخی از جرم ها مانند قاچاق مواد مخدر در هر اندازه ای، جادوگری و قتل حفظ کرده است. اغلب اعدام ها در عربستان در ملاء عام و از طریق گردن زدن انجام می شود که بسیاری آن را با بربریت شوکه کننده داعش مقایسه می کنند. در این کشور دادگاه ها معمولاً در طی یک روز و یک جلسه سرنوشت متهم را تعیین کرده و با شکنجه از متهمان اعتراف گرفته می شود. در قوانین قضایی عربستان سعودی اشاره واضحی به مصادیق مجازات اعدام، رویکرد دقیق رسیدگی به پرونده ها و فرآیند دادرسی نشده و به همین دلیل دست قضات و دادگاه ها در اجرای قوانین سختگیرانه که حقوق متهمان را نقض می کنند باز است. تنها کسی که می تواند حکم قضات را نقض کند، دستور پادشاه است که به ندرت مداخله می کند. در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، دستکم ۸۶ مورد گردن زنی در عربستان سعودی انجام شده که نیمی از آن ها مربوط به جرائم غیرخشن مانند قاچاق مواد مخدر بوده است.

بعد از رسمی شدن خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس توسط ولیعهد عربستان سعودی، انتقادها نسبت به اعدام و گردن زدن در این کشور افزایش یافته است
محمد سعد البشی

به گزارش سازمان عفو بین الملل، با افزایش دوباره اعدام در عربستان سعودی، تنها در جولای سال گذشته دستکم ۲۷ نفر در این کشور اعدام شده اند. گردن زدن همچنان غالب ترین شیوه اعدام در عربستان است که به طور سنتی در روز جمعه در یک میدان بزرگ و بعد از نماز جمعه انجام می شود و به همین دلیل است که به میدان دیره در مرکز ریاض، لقب «میدان گردن زنی» داده اند. محمد سعد البشی، که اصلی ترین جلاد عربستان به شمار می آید، اما به شغل خود افتخار می کند: «وقتی به میدان اعدام می رسند، توانشان به پایان می رسد. سپس من حکم اعدام را می خوانم و با یک اشاره سر زندانی را قطع می کنم». افزایش اعدام ها در عربستان باعث شده که بخش قضایی این کشور یک آگهی استخدام آنلاین را برای استخدام ۸ جلاد منتشر کند که در این آگهی از آن ذیل مناصب موسوم به «مقامات مذهبی» یاد شده و دستمزد کمتری در مقایسه با دیگر شغل های دولتی دارد.

در عربستان سعودی، معنای به صلیب کشیدن، به نمایش گذاشتن جنازه و سر جدا شده اعدام شدگان در انظار عمومی است. در تازه ترین تصاویر مربوط به این مسئله در شبکه های اجتماعی، پنج جنازه دیده می شد که از یک دکل افقی بلند آویزان شده در حالی که سرهای جدا شده شان در داخل کیسه هایی قرار داده شده بود. اعدام این افراد و به نمایش گذاشتن جنازه هایشان در برابر دانشگاه جیزان صورت گرفت تا مایه عبرت دیگران شود. همچنین هنوز هم در عربستان از مجازات سنگسار برای زنا استفاده می شود. در سال ۲۰۱۵، یک زن ۴۵ ساله که اهل سریلانکا بود و به عنوان خدمتکار در خانه یک مرد اهل ریاض کار می کرد، به سنگسار شدن محکوم شد. شریک زندگی او که مجرد و اهل سریلانکا بود نیز بعد از گناهکار شناخته شدن به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم گردید.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • حسن مهر ۳۰, ۱۴۰۰

    دیگ یه دیگ میگه روت سیاهه

  • علی آبان ۱, ۱۴۰۰

    سلام و وقت بخیر ؛ واقعا خواهش میکنم این مطالب رو نگذارید،بد اموزی داره.