پایان پخش سریال قبله عالم به دلیل سانسورهای فراوان

پایان پخش سریال قبله عالم به دلیل سانسورهای فراوان

پخش سریال قبله عالم به دلیل آنچه از سوی پلتفرم پخش کننده ی آن، سانسور فراوان عنوان شده، متوقف شد.

سریال نمایش خانگی قبله عالم که تاکنون ۷ قسمت از آن منتشر شده، حالا بدون انتشار قسمت‌های باقیمانده به پایان رسیده است.

پلتفرم فیلیمو، سرمایه گذار این مجموعه نمایش خانگی می‌ گوید به دلیل سانسور‌های گسترده و احترام به مخاطبان، تصمیم به توقف انتشار قبله عالم گرفته است.

روابط عمومی فیلیمو، در اطلاعیه ای درباره ی این تصمیم اینگونه توضیح داد:

سریال قبله عالم از روز نخستِ پخش تا به امروز در فرایند تولید و ممیزی دچار چالش‌های فراوان شد، به‌گونه‌ای که پیوستگی خود را از دست داد و بخش عمده‌ای از هر قسمت سریال مورد حذف قرار گرفت. بنابراین فیلیمو تصمیم گرفت قسمت هفتم قبله عالم، قسمت پایانی آن باشد و پخش آن به‌طور کامل متوقف شود.

لازم است تاکید کنیم هیچ سازمان، نهاد قضایی یا ارگان امنیتی حکم به توقیف این سریال نداده است و فیلیمو در خصوص تحلیل‌ها، تفسیر‌ها و حاشیه‌هایی که پیرامون کیفیت یا محتوای این سریال در فضاهای مختلف -به درست یا غلط- ایجاد شده، قضاوتی ندارد.

این تصمیم صرفا در پی کاهش جدی زمان موثر هر قسمت و حجم بالای اصلاحات نهادهای ناظر اتخاذ شده است. متاسفانه نوع مواجه با حساسیت‌های ایجاد شده پیرامون سریال قبله عالم، مصداق بارز این ضرب‌المثل است که «به‌جای کلاه، سر آورده شد» آن‌قدری که دیگر جانی در تن سریال باقی نمانده است.

علی‌رغم ضرر مالی فیلیمو، به احترام وقت و هزینه‌ای که شما مخاطبان برای دیدن سریال‌های فیلیمو اختصاص داده‌اید، سریال‌هایی که در برنامه پخش ماه‌های آینده قرار داشتند، از مهر و آبان پخش و اطلاع‌رسانی خواهند شد.

این اولین باری نیست که عوامل یک مجموعه نمایش خانگی به سانسور سکانس‌های هر قسمت اعتراض می‌کنند. پیش از این محمد حسین مهدویان و هومن سیدی هم اعتراض خود را به سانسور سکانس‌هایی از سریال‌های زخم کاری و قورباغه ابراز کرده بودند.

اما همیشه این انتقاد‌ها به برگزاری جلساتی میان مجوز دهنده و عوامل اثر ختم می‌شد، تا انتشار سریال با وقفه مواجه نشود. این در حالی است که فیلیمو گفته که فعلا قصد ندارد قسمت‌های باقیمانده قبله عالم را منتشر کند.

مجموعه نمایش خانگی قبله عالم، اثری به کارگردانی حامد محمدی است که حامد کمیلی، سام درخشانی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سوگل خلیق، سمانه پاکدل، پژمان بازغی و سروش صحت در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

گرچه توقف سریال قبله عالم به دلیل سانسور حالا جنجال آفرین شده است. اما انتقاد از سانسور سکانس‌ها از همان قسمت اول آغاز شد. محمدی کارگردان اثر همان ابتدا در واکنش به این اقدام گفته بود که این سریالی نیست که او ساخته است.

اما حالا گروهی از بازیگران قبله عالم و تماشاگران آن به توقف انتشار و سانسور سریال واکنش نشان داده اند.

حامد کمیلی، بازیگر نقش اول سریال در واکنش به سانسور و توقف قبله عالم نوشت: «جناب منوچهر محمدی [کارگردان اثر] سابقه شما در سینمای ما گویای همه‌چیز است و می‌دانیم همه تلاش‌تان را برای جلوگیری از سانسور کردید که نشد.»

علاوه بر او، هادی کاظمی هم که پیشتر به سانسور‌های زیاد این سریال اعتراض کرده بود، بار دیگر زبان به انتقاد گشود.

او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «خب این هم از سریال «قبله عالم»؛ بالاخره پخش سریال متوقف شد. مسأله‌ای ذهنم را درگیر کرده؛ با همکاران‌مان درددلی دارم؛ این‌که هنرمندان و همکاران عزیزمان هیچ‌کدام‌شان هیچ واکنشی نسبت به سانسور‌ها و حواشی «قبله عالم» نداشتند، عجیب بود.»

در این میان هم گروهی از فعالان رسانه و کاربران نیز بر این عقیده اند که فیلیمو به قصد تبلیغات رسانه‌ای اقدام به توقف انتشار سریال گرفته است.

اما حامد محمدی کارگردان قبله عالم این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «هیچ‌وقت دنبال ترفند‌های تبلیغاتی نبوده‌ایم و نیستیم و اعتقاد داریم اثر هنری خود باید بتواند از خودش دفاع کند.»

البته دسته دیگری هم معتقدند که قبله عالم سریال ضعیفی بود و با سانسور ضعیف‌تر هم شد. آن‌ها می‌گویند فیلیمو انتشار باقی قسمت‌های سریال را متوقف کرد تا بیش از این اعتبارش زیر سوال نرود. این ادعا در حالی است که ۸۱ درصد کاربران فیلیمو، از دیدن قبله عالم ابراز رضایت کرده اند.

 

بیشتر بخوانید:

سریال قبله عالم و هر آنچه باید درباره آن بدانید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود