نگرانی فعالان حقوق بشر از تصاحب باشگاه نیوکاسل توسط مالکان سعودی

نگرانی فعالان حقوق بشر از تصاحب باشگاه نیوکاسل توسط مالکان سعودی

در پی تملک باشگاه نیوکاسل یونایتد توسط مالکان سعودی، هوادارن این باشگاه با پوشاندن سرشان با تکه ای پارچه در حال تمجید از مالکان جدید باشگاه هستند. این در حالی است که فعالان حقوق بشر در خارج از باشگاه در حال اعتراض به خاطر قتل جمال خاشقجی هستند.

به گزارش دیلی میل، ده ها هوادارِ باروحیه در حالی دیده شدند که لباس هایشان اشاره به ثروتمندترین مالکان لیگ برتر داشت؛ مالکان جدیدی که با مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند این باشگاه را تصاحب کرده اند.

اما پیش از شروع بازی مقابل تاتنهام در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر، تظاهرکنندگان بسیاری در بیرون از استادیوم ۵۲ هزار نفری سنت جیمز پارک علیه تصاحب باشگاه توسط حکام سعودی به دلیل نقض حقوق بشر و قتل قاشقجی در سال ۲۰۱۸ به اعتراض پرداختند.

تصاحب باشگاه نیوکاسل

باشگاه نیوکاسل در آستانه ی ورود به عصری جدید است. این در حالی است که اتهاماتی وجود دارد مبنی بر این که تصاحب باشگاه توسط ائتلافی که صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی ۸۰ درصد آن را در اختیار دارد نوعی sportswashing (استفاده از ورزش برای بهبود وجهه) است که برای منحرف کردن اذهان عمومی از سابقه ی بد این کشور در مقوله ی حقوق بشر صورت می پذیرد.

ساشا دشموخ، مدیر عفو بین الملل انگلیس می گوید: «هر نتیجه ای حاصل شود، ما برای طرفداران و تیم نیوکاسل آرزوی بهترین ها را داریم. اما از این که باشگاه های فوتبال ما برای sportswashing استفاده می شوند عمیقاً نگران هستیم. خرید باشگاه های فوتبال به منظور انحراف افکار عمومی از موارد نقض جدی حقوق بشر تنها به نیوکاسل محدود نمی شود و این پدیده نیز تنها به فوتبال محدود نمی شود اما تصاحب باشگاه نیوکاسل توسط سعودی ها آشکارا مقوله ی حقوق بشر و حکمرانی بر فوتبال را برای ما برجسته تر از پیش کرده است.»

تصاحب باشگاه نیوکاسل توسط عربستان سعودی

لازم به ذکر است که عربستان سعودی نهایتاً پس از دو سال تلاش و رایزنی همانند دیگر همتایان عرب و ثروتمند خود یعنی کشورهای قطر و امارات صاحب باشگاهی ورزشی شد. این دومین باشگاه فوتبال انگلیسی است که مالکیت آن به دست اعراب می افتد. پیش از این نیز باشگاه منچسترسیتی در تابستان ۲۰۰۸ به مالکیت امارات در آمده بود.

اگرچه سازمان لیگ برتر اعلام کرده باشگاه نیوکاسل تحت کنترل پادشاهی سعودی قرار نخواهد داشت ولیکن از آن جایی که رئیس صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است، به گفته ی برخی منتقدان، در حقیقت سعودی ها قانون را دور زده و نیوکاسل را تصاحب کرده اند.

بیشتر بخوانید:

محکومیت شبکه ورزشی مشهور در عربستان سعودی و پیچیده شدن خرید باشگاه نیوکاسل

منبع: Dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علي مهر ۲۷, ۱۴۰۰

    فکرکنم این فعالان حقوق بشر هم فقط پول میگیرن اظهار نگرانی کنند.