ماجرای ممنوعیت نوشتن اسامی زنان در آگهی ترحیم چیست؟

ماجرای ممنوعیت نوشتن اسامی زنان در آگهی ترحیم چیست؟

اخیراً نامه ای با امضای عادل قربانزاده، رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان واقع در استان آذربایجان شرقی منتشر شده که در آن خطاب به مدیر یک چاپخانه و خدمات رایانه ای نوشته شده که به سبب تکدر خاطر برخی از اهالی این شهرستان به دلیل درج شدن نام خانم ها در اطلاعیه های ترحیم، از تاریخ ۲۵ مهرماه نوشتن اسامی خانم ها ممنوع است و خاطی مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

خبر فوق، واکنش های مختلفی را در فضای مجازی به همراه داشته است. بسیاری از کاربران از دیدن چنین اطلاعیه متعجب شده اند و می پرسند که این اطلاعیه بر چه اساسی تنظیم و منتشر شده و چرا شهروندان و مردم باید از چنین دستوری آن هم بدون هیچ گونه توضیح و دلیل و استدلال قانع کننده ای پیروی کنند. برخی دیگر این موضوع را عنوان کرده اند که چرا در رسانه های مختلف نشان دادن نام زنان مسئله ای نیست اما به محض فوت قضیه متفاوت می شود و این که چگونه این تناقضات را می شود با هم جمع کرد و…

یکی از افرادی که نسبت به این خبر واکنش نشان داده، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت قبل است.

وی در توئیتی چنین نوشته است: «اتفاقاً در زمان درگذشت مادر خدابیامرزم، شاهد عینی چنین ماجرایی بودم. زمانی که در آگهی ترحیم دیدم نام تنها خواهرم جزو فرزندان درج نشده، ابتدا تصور کردم از قلم افتاده! بعد با کمال تعجب متوجه شدم چاپخانه ها ممنوعیت دارند. و مدیر چاپ خانه ی شهرمان لطف کرده و از فرزندان دختر فقط نام من را آن هم با مسئولیت خودش درآگهی منتشر کرده است! یادمه در دوره ما با هر قدم، قلم و کلامی، فریاد وامصیبتای عده ای بلند می شد که مگر درد چند درصد زنان این است؟ حالا یک نفرشان بانگ برنمی آورد که آیا این است درد امروز جامعه؟!»

حالا اما روابط عمومی اداره ی کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی طی اعلامیه ای اعلام کرده: «نامه اداره ملکان ارتباطی با اهداف و ماموریت این سازمان ندارد و برخورد لازم با نویسنده صورت گرفته است.»

متاسفانه هر از گاهی اقدام ناآگاهانه و غیرمسئولانه ی یک فرد و انتشار آن در سطحی گسترده در فضای مجازی، فضای جامعه را مغشوش و مردم را دل‌نگران می کند. امید است در آینده کمتر شاهد این جور اتفاقات، که حقیقتاً به نفع هیچ کس نیست، باشیم…

بیشتر بخوانید:

جزییات جدید مجازات لمس عمدی بدن بانوان ایران، متلک پرانی و تجاوز جنسی

آیا جنسیت‌زدگی و ضدیت با زنان یک بیماری اجتماعی است؟

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

زنان جسوری که سقف های شیشه ای را در هم شکستند؛ با ۲۰ زن پیشگام تاریخ آشنا شوید

۳ نظر

ورود

  • مهران آبان ۱۶, ۱۴۰۰

    واقعا امیدواریم در آینده شاهد چنین اقداماتی نباشیم. مخصوصا به این خاطر که می بینیم یک عده در فضای مجازی و حقیقی مترصد فرصتهای اینچنین هستند تا آسمون ریسمون ببافند و عقده هاشون رو خالی کنند. عکس العمل این آدمهای فرصت طلب خیلی بیشتر جامعه رو متشنج میکنه تا اقدام ابلهانه اون مسئول احمق.

  • پری آبان ۱۶, ۱۴۰۰

    حتی از اسم زنان مرده مون هم میترسن

  • Aban آبان ۱۹, ۱۴۰۰

    ماله نکشید دیگه
    خودم یه اگهی دیدم واسه یکی از شهرهای غربی(کرد بودن)
    گفتن به خاطر کرونا مراسم نمیگیریم . آگهی رو کلا تو پیجهای خودشون منتشر کردند
    برای تسلیت با شماره های زیر تماس بگیرید
    مثلا نوشت
    رضا برادر مرحوم:(شماره)
    فلان فلانی زاده شوهر خاله مرحوم:(شماره)
    زن عموی مرحوم(زن حسن عموی مرحوم): شماره
    علی پسرعموی مرحوم: شماره
    مادر مرحوم:شماره
    ..
    الانشم عکس زن رو اعلامیه و قبر( بعضاً) نمیشه گذاشت
    اگه احترامه شاشیدم تو این احترام.وقتی زنده هستیم شخصیت و هویت زن رو نادیده میگیرید مرده هم رحم نمی کنید