درگذشت کامبیز درمبخش کاریکاتوریست سرشناس در اثر ابتلا به کرونا و واکنش کاربران

درگذشت کامبیز درمبخش کاریکاتوریست سرشناس در اثر ابتلا به کرونا و واکنش کاربران

کامبیز درمبخش کاریکاتوریست پیشکسوت کشور در سن ۷۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. کامبیز درمبخش که در روزهای اخیر به دستگاه وصل شده بود و وضعیت جسمانی ناپایداری داشت، در ۱۵ آبان ماه دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شهر شیراز بود و از هنرستان هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شده بود. درمبخش از ۱۴ سالگی کارش را با همکاری با مجله ی «توفیق» شروع کرد و بعدتر با سایر مطبوعات ایران و جهان از جمله سیاه و سفید، اطلاعات هفتگی، نیویورک تایمز و اشپیگل کارش را ادامه داد. وی در مجموع حدود ۶۰ سال با مطبوعات داخلی و خارجی همکاری داشت و مدتی نیز به تدریس کاریکاتور در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت.

طرحی که هادی حیدری دیگر کاریکاتوریست کشور از کامبیز درمبخش کشیده بود

او به غیر از کاریکاتور در گرافیک نیز تبحری مثال زدنی داشت و در طراحی جلد کتاب، تصویرگری کتاب کودک، کارت پستال، پوستر فیلم کوتاه، تقویم و انیمیشن نیز آثاری از خود به جای گذاشته است. او برنده ی چندین و چند جایزه ی معتبر بین المللی بود و تا کنون چندین نمایشگاه از آثارش در کشورهای مختلف دنیا برگزار شده است.

کامبیز درم بخش

آثار کامبیز درمبخش در مراکز بزرگ و مهم فرهنگی ایران و جهان من‌جمله فرهنگستان هنر، موزه ی هنرهای معاصر تهران، کتابخانه ی ملی، خانه ی صبا، موزه ی سندیکای گرافیست های ایران، موزه ی آوینیون پاریس، موزه ی کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه ی ضدجنگ یوگوسلاوی، موزه ی کاریکاتور بازل سوئیس، موزه ی هیروشیمای ژاپن، موزه ی کاریکاتور استانبول در ترکیه، موزه ی شهرداری شهر فرانکفورت آلمان و موزه ی کاریکاتور ورشو در لهستان نگهداری می شود.

کامبیز درمبخش
طرحی که ماه ها پیش کامبیز درمبخش درباره مرگ و کرونا کشیده بود

او در چندین نمایشگاه بین المللی کاریکاتور داوری نیز کرده بود. وی همچنین در آبان ۱۳۹۳ نشان شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرد. از کامبیز درمبخش کتاب های بسیاری در زمینه ی کاریکاتور و تصویرسازی منتشر شده است از جمله: «بدون شرح»، «میازار موری که دانه کش است»، «سمفونی خطوط»، «دفتر خاطرات فرشته ها»، «اگر داوینچی مرا دیده بود»، «المپیک خنده» و…

کاریکاتوری از بزرگمهر حسین پور

رضا کیانیان به درگذشت کامبیز درمبخش واکنش نشان داده و نوشت: «یکی از صادق ترین، رو راست ترین، هنرمند ترین، پاک ترین، دوست داشتنی ترین و یه عالمه ترین دیگه… کاریکاتوریست های عالم مرد! به همین راحتی؟ می دانم همه می میریم. همه رفتنی هستیم. ولی از روی بعضی مرگ ها نمی شه آسون رد شد. نمی شه… نمی شه.»

تهمینه میلانی هم در حساب اینستاگرامی اش چنین نوشت: «کامبیز درمبخش هم از میان ما رفت. یادش همواره گرامیست. از یاد نخواهد رفت. چرا که اثار او ماندگار است. هنرمندی با ظاهر خاموش، اما تیزبین، تندگو و تلخ در هنر.»

بهرام عظیمی با انتشار عکسی از کامبیز درمبخش به درگذشت او واکنش نشان داد و نوشت: «استاد کامبیز درمبخش برترین کارتونیست تاریخ ایران و یکی از بهترین کارتونیست‌های جهان بر اثر کرونا به رحمت خدا رفت. روحت شاد استاد بزرگ.»

 

بیشتر بخوانید:

مجموعه کاریکاتورهای یک هنرمند آرژانتینی که عادات غلط جامعه امروزی را به سخره می گیرند

دانشجویی که برای فرار از بی حوصلگی در کلاس به کشیدن کاریکاتور معلم خود می پردازد

گالری گردی با یک کاریکاتوریست در حرمسرای ناصر الدین شاه

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود