کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس: «طرح صیانت ترکیبی از مدل چین، روسیه و اتحادیه اروپاست»

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس: «طرح صیانت ترکیبی از مدل چین، روسیه و اتحادیه اروپاست»

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یکی از داغ ترین طرح هایی است که در مجلس شورای اسلامی طرح شده و بسیاری آن را طرحی برای فیلترینگ بیشتر می دانند. مدت هاست که بحث در مورد این طرح در مجلس ادامه داشته و هنوز مشخص نیست این طرح چه محدودیت های جدید را برای کاربران فضای مجازی در ایران در پی خواهد داشت.

اما عصر روز گذشته کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که بسیاری آن را طرحی برای محدودیت های اینترنتی بیشتر می دانند برگزار شد و در جریان آن، علی محسنیان، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس که از موافقان طرح صیانت به شمار می آید، آن را ترکیبی از قوانین دیگر کشورهای جهان در زمینه فیلتر کردن محتوای اینترنت دانست. وی با اشاره به این موضوع که مدیریت فضای مجازی از دغدغه ها و مطالبات اولویت دار رهبری است، به سابقه قانونگذاری و محدودیت های خاص در مورد فضای مجازی در کشورهای دیگر جهان اشاره کرد.

محسنیان با اشاره به قانون مقررات عمومی حفظ داده های فضای مجازی اتحادیه اروپا مدعی شد که رویکرد طرح صیانت، حمایت از حقوق کاربران و ایجاد ظرفیت های داخلی مانند موتور جستجوی بومی و پیام رسان های داخلی خواهد بود. نماینده مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه به طور خاص به متور جستجوی چینی بایدو و پیام رسان چینی وی چت اشاره کرده و در ادامه افزود که ایران نیز باید مسیری مشابه را در پیش بگیرد. محسنیان در بخشی دیگر از صحبت هایش طرح صیانت از فضای مجازی را ترکیبی از مدل چین، روسیه و اتحادیه اروپا دانست و جایگزینی موتور جستجوها و پیام رسان های داخلی به جای نمونه های خارجی را چاره راه اعلام کرد. در ادامه این جلسه نیز رضا تقی پور به عنوان رییس کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به فضاسازی ها در مورد این طرح اشاره کرد و مدعی شد که در کشورهای دیگر مانند اتحادیه اروپا نیز قوانین متعددی در زمینه مدیریت فضای مجازی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: «بررسی آیین نامه به اتمام رسید، در جلسات بعدی کمیسیون وارد بررسی طرح خواهیم شد، تاکید ما بر متن ارجاع شده به کمیسیون می‌باشد، نسخه های مختلف و عناوین مختلف در خصوص این طرح بیان می‌شود اما برای اینکه در یک فضای منطقی بررسی مباحث را ادامه دهیم همه به نسخه ورودی کمیسیون متمرکز خواهیم بود». طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بدنبال تصویب نمایندگان تنها در کمیسیون ویژه بررسی شده و پس از تکمیل، بدون ارجاع به مجلس برای رأی گیری، به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • Hb آبان ۱۸, ۱۴۰۰

    به به چه سود این طرح خیانت

  • Aban2019 آبان ۱۹, ۱۴۰۰

    واق واق کنید واسه اربابتون .
    مردم رو بدبخت کنید باریکلاااا . بذارید ارباب ها بتونن از ما و شما سواری بگیرن
    استقلال آزادی جمهوری اسلامی! هیچکدومش رو نداریم.
    کارما ولتون نمیکنه . پدرتون رو درمیاره .یا همین دوره یا بندگی بعدی یا زندگی نسل‌های اینده شما .اینو یادتون باشه

  • Aban آبان ۱۹, ۱۴۰۰

    لعنت بهتون
    من برای پیجم چندسال زحمت کشیدم
    اصلا شما میفهمید تلاش برای ارتقا پیج یا سایت و… یعنی چی!؟
    پیجی که شب و روز تلاش کردم تا تعداد فالوور بالا بره قراره جاش اپلیکیشن جاسوسی داخلی بیاد از پیج صفر شروع کنم و چندماهی که درامد ندارم تو حقوق میدی بهم محسنیان؟
    یه یارو بود محسنیان تو یه سریال که فخیم زاده نقشش رو داشت
    ندیده مطمئن هستم شخصیتت شبیه اونه?زالوصفت،گرگ صفت،روباه مکار ،خر اربابان

  • radin.bhr اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

    استقلال و ازادی جمهوری اسلامی؟
    ازادی داریم؟ همه چی فیلتره نت کنده بانوان ازادی ندارن و….
    استقلال داریم؟ الان بدون امریکا نابودیم