دختر چشم سبز افغانستانی مجله نشنال جئوگرافیک به ایتالیا پناهنده شد

دختر چشم سبز افغانستانی مجله نشنال جئوگرافیک به ایتالیا پناهنده شد

یک زن افغانستانی که بعد از قرار گرفتن عکسش با چشم های سبز روی مجله نشنال جئوگرافیک به شهرت جهانی دست یافته بود، زندگی جدیدی را در ایتالیا آغاز کرده است. شربت گل تنها ۱۲ سال داشت که استیو مک کوری عکاس نشنال جئوگرافیک در سال ۱۹۸۴ عکسی از او در یک کمپ آوارگان در پاکستان گرفت، در حالی که چشم های سبز گیرای این دختر افغان به لنزهای دوربین خیره شده بود. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا اکنون می گوید که بعد از تقاضای شربت گل برای خروج از افغانستان به دنبال به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشور، توانسته است دختر چشم سبز افغانستانی را به ایتالیا منتقل کند و به او پناهندگی اعطا کرده است.

شربت گل دختر چشم سبز افغانستانی که عکس مشهورش روی مجله نشنال جئوگرافیک دنیا را تکان داده بود به ایتالیا پناهنده شد

در سال ۲۰۱۴ بود که شربت گل به پاکستان رفت اما بعد از اینکه به خرید یک کارت هویتی جعلی متهم شد، مجبور شد تا برای مدتی پنهان شود. در ادامه شربت گل در سال ۲۰۱۶ دستگیر و به کابل بازگردانده شد، جایی که اشرف غنی رییس جمهور سابق افغانستان با او دیدار کرده و کلید یک آپارتمان جدید را به او داد. ایتالیا یکی از چند کشور غربی است که صدها افغان را پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، از این کشور خارج کرد. نخست وزیر ایتالیا گفته است که عکس شربت گل «به نماد تغییرات ناگهانی و درگیری ها در فصلی از تاریخ تبدیل شده که افغانستان و مردمش در این دوران متحمل شده اند».

شربت گل دختر چشم سبز افغانستانی که عکس مشهورش روی مجله نشنال جئوگرافیک دنیا را تکان داده بود به ایتالیا پناهنده شد

عکس شربت گل روی مجله نشنال جئوگرافیک به نماد وحشت افغانستان تبدیل شده و حتی پس از نزدیک به چهار دهه نیز جهانیان این عکس را فراموش نکرده اند. شوهر شربت گل درگذشته و او را با چهار فرزندشان تنها گذاشته است. شربت گل به عنوان یک یتیم و پس از حمله نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، در سال ۱۹۷۹ به پاکستان فرار کرد و بعد از مدتی عکس او روی مجله نشنال جئوگرافیک جهانیان را تکان داد. اوایل ماه سپتامبر بود که دولت ایتالیا اعلام کرد حدود ۵,۰۰۰ افغان را به دنبال سقوط کابل بدست طالبان، از این کشور خارج کرده است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Nila فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

    حقیقتا چشماش قشنگه حیف…. ببین کجا به دنیا اومده
    واقعا امیدوارم افغانستان از چنگ استبداد دینی پشتون ها آزاد شه