خرید سیگار برای نسل های آینده نیوزیلند ممنوع می شود

خرید سیگار برای نسل های آینده نیوزیلند ممنوع می شود

نیوزیلند قصد دارد قانونی را وضع کند که به واسطه آن جوان های این کشور دیگر نتوانند تا آخر عمرشان سیگار بخرند. این تصمیم یکی از سختگیرانه ترین اقدامات علیه صنعت تنباکو در جهان خواهد بود.

به گزارش Mirror، افرادی که در سال ۲۰۲۷ سن شان ۱۴ سال و یا کمتر است هرگز نمی توانند در این کشور ۵ میلیون نفری حوزه ی اقیانوس آرام سیگار بخرند. در بخشی از این طرح که پنجشنبه رونمایی شد، چنین آمده که شمار فروشندگان مجاز تنباکو محدود خواهد شد و سطح نیکوتین در تمامی محصولات پایین خواهد آمد.

عایشه ورال، وزیر بهداشت نیوزیلند در بیانه ای گفته است: «می خواستیم مطمئن شویم که نوجوانان هرگز شروع به سیگار کشیدن نمی کنند. بنابر این در راه فروش و عرضه ی سیگار و دخانیات باید مانع ایجاد می کردیم و هنگامی که این قانون اجرایی شود دیگر یک نوجوان امکان خرید قانونی سیگار را نخواهد داشت.»

در حال حاضر ۱۱.۶ درصد نیوزیلندی های بالای ۱۵ سال سیگار می کشند. بنا بر اعداد و ارقام اعلامی از طرف دولت، این رقم در میان بومی های مائوری به ۲۹ درصد افزایش می یابد.

نیوزیلند

دولت در ماه های آتی و پیش از این که این لایحه را برای تبدیل به قانون در ژوئن سال بعد به مجلس ارائه بدهد، با یک گروه ویژه ی مائوری در حوزه سلامت نیز مشورت خواهد کرد.

محدودیت ها قرار است از سال ۲۰۲۴ با کاهش تعداد فروشندگان مجاز محصولات دخانی اعمال شود. در سال ۲۰۲۵ تولیدکنندگان ملزم به پایین آوردن سطح نیکوتین موجود در سیگارها خواهند شد و در سال ۲۰۲۷ هم نسل «بدون سیگار» به وجود خواهد آمد.

این اقدامات، صنعت تنباکوی نیوزیلند را به یکی از محدودترین در جهان تبدیل خواهد کرد و تنها کشوری که از نیوزیلند در این امر پیش است بوتان خواهد بود چرا که در این کشور فروش سیگار به کل قدغن است. همسایه ی نیوزیلند، یعنی استرالیا اولین کشور در جهان بود که در سال ۲۰۱۲ دستور داد که سیگارها در بسته های ساده و بدون رنگ و جذابیت به فروش بروند.

دولت نیوزیلند می گوید اگرچه اقدامات کنونی نظیر بسته بندی ساده و مالیات بر فروش سیگار، مصرف تنباکو را کمتر کرده اما این اقدامات سختگیرانه تر برای رسیدن به رقم کمتر از ۵ درصد سیگاری در کل کشور تا سال ۲۰۲۵ لازم بوده است.

دولت می گوید که این اقدامات در کمتر از ۱۰ سال از زمان عملی شدن، نرخ کشیدن سیگار را به نیم تقلیل خواهد داد. سیگار کشیدن هر ساله ۵۰۰۰ نفر را در نیوزیلند می کشد و از همین رو یکی از مهم ترین عوامل مرگ قابل پیشگیری در این کشور است.

بیشتر بخوانید:

تصاویر خارق العاده ای که زیبایی های کشور نیوزلند را نشان می دهند

معرفی اسامی نوشته شده روی سلاح تروریست مساجد نیوزیلند

منبع: Mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • وحید دی ۲۷, ۱۴۰۰

    از نظر ما که سیگار خیلی هم خوبه و تمام کشور ها دارن سیگار خربد و فروش میکنن بخصوص اروپاو آمریکا.