چگونه از اشعه برای درمان سرطان استفاده می شود؟

چگونه از اشعه برای درمان سرطان استفاده می شود؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تابش در واقع انرژی است که به صورت امواج یا ذرات پرسرعت حرکت می کند. این عمل را می‌توان یا به صورت خارجی توسط دستگاه هایی که دوز تجویز شده را به محل سلول‌های سرطانی می رسانند یا به صورت داخلی توسط دانه های رادیواکتیو که در داخل بدن قرار داده می شوند، تجویز کرد.

بسته به نوع تومور، محل و بسیاری از عوامل دیگر از دستگاه‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای تابش مؤثر پرتو می‌توان استفاده کرد.  در کنار جراحی و شیمی درمانی، رادیوتراپی یکی از پرکاربردترین روش های درمانی سرطان است. پروفسور فولیا آغوغلی در این رابطه می‌گوید:  می‌توان از رادیوتراپی به عنوان یک درمان قطعی یا برای آماده کردن بیمار برای درمان های دیگر استفاده کرد. پرتودرمانی همچنین می‌تواند به عنوان یک درمان تسکینی برای کاهش درد ناشی از متاستاز، خطر شکستگی، فشرده گی در رگ های خونی و فشردگی  در اعصاب استفاده شود. به گفته این متخصص، به طور کلی تا ۷۰ درصد از بیماران سرطانی در مقطعی از زندگی یا مرحله‌ای از درمان خود به رادیوتراپی نیاز دارند.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما ، روی acibadem.ir کلیک کنید.

اهداف پرتودرمانی ممکن است متفاوت باشد

بسته به مورد، ممکن است از اشعه برای درمان،  کنترل رشد یا تسکین علائم سرطان استفاده شود. پروفسور Ağaoğlu توضیح می دهد که برای مثال، رادیوتراپی را می توان به جای جراحی در بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس، سرطان دهانه رحم و انواع خاصی از لنفوم اعمال کرد. اما می توان از آن برای کاهش تومور و آماده سازی بیمار برای جراحی نیز استفاده کرد. علاوه بر این، رادیوتراپی را می توان به مناطقی که ممکن است پس از برداشتن بافت های سرطانی با جراحی، بقایای ناچیز تومور  باقی بماند، ارائه کرد تا از عود مجدد جلوگیری شود. گاهی اوقات می توان رادیوتراپی را برای بیماران مسن که بیهوشی برایشان مضر می‌باشد در نظر گرفت. به عنوان مثال، یک بیمار ۸۰ ساله مبتلا به سرطان ریه غیرقابل جراحی را می توان با رادیوتراپی استریوتاکتیک، که به آن رادیوتراپی دقیق نیز می گویند، با موفقیت درمان کرد. همچنین در موارد درد ناشی از گسترش بیماری به استخوان، می توان از رادیوتراپی به طور موثری برای از بین بردن درد استفاده کرد. و یا در صورت متاستاز مغزی که باعث سرایت بیماری به مغز می شود، می توان برای محافظت از مغز رادیوتراپی انجام داد.

چند دور رادیوتراپی را می توان اعمال کرد؟

پروفسور Fulya Ağaoğlu می گوید که رادیوتراپی یک درمان موضعی بسیار مؤثر است. این درمان معمولاً یک درمان سرپایی به شمار می‌آید که به صورت روزانه و برای مدت معینی تکرار می‌شود. مدت زمان بسته به بیماری و روش درمانی خاص متفاوت است. درمان های خاص ۳ تا ۵ دقیقه در هر جلسه طول می کشد، در حالی که رادیوتراپی های استریوتاکتیک ممکن است بیشتر طول بکشد – ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت. علاوه بر این، براکی تراپی، جایی که منبع رادیوتراپی در داخل بافت قرار می گیرد، می تواند تحت بیهوشی انجام شود و ممکن است ۱ تا ۱.۵ ساعت طول بکشد. در برخی موارد، دستگاه رادیوتراپی به اتاق عمل منتقل می شود و درمان بلافاصله پس از جراحی در یک جلسه انجام می شود. این رادیوتراپی حین عمل (IORT) نامیده می شود.

در صورت لزوم و اگر فاصله معینی از درمان قبلی گذشته باشد، بیمار ممکن است  چند بار در طول عمر خود پرتو درمانی را دریافت کند. پروفسور Ağaoğlu توضیح می دهد: ” رادیوتراپی را زمانی تکرار می کنیم که بیماری یا در همان قسمت بدن عود کرده  و یا بیمار به دیگر نقاط بدن سرایت کرده باشد .  رادیوتراپی مانند جراحی یک درمان موضعی است. منشا بیماری را هدف قرار می دهد و در صورت نیاز می توان آن را برای بار دوم یا حتی سوم انجام داد. تصمیم جهت انجام دوباره رادیوتراپی بر اساس دوز رادیوتراپی قبلی، زمان سپری شده از رادیوتراپی پیشین و البته اطمینان از این که آیا اندام های حیاتی تحت تاثیر رادیوتراپی قرار خواهند گرفت یا خیر صورت می‌گیرد.

نوآوری‌های اخیر در درمان رادیوتراپی

دستگاه ها و تکنیک های رادیوتراپی به طور مداوم به سمت دقت، ایمنی و اثربخشی بالاتر در حال پیشرفت هستند. یکی از آخرین پیشرفت ها در این زمینه رادیوتراپی با هدایت MRI است. دستگاه MR Linac میتواند با دقت بالا از بافت نرم تصویربرداری کرده و در حین رادیوتراپی تصاویر را به صورت زنده ارائه دهد. بیمارستان آجی بادم مسلک در ترکیه جزو اولین بیمارستان‌هایی در جهان بود که این سیستم جدید را در سال ۲۰۱۸ استفاده کرد. دکتر Fulya Ağaoğlu با توجه به تجربه‌ای که تاکنون با این دستگاه داشته ، مزایای این دستگاه را اینگونه شرح می‌دهد: «MR Linac امکان انجام رادیوتراپی با دقت بسیار بالا بر روی هدف را امکانپذیر میکند. در این دستگاه میتوان حرکات محدود هدف و ارگانهای داخلی بدن  را در هنگام تنفس بیمار دنبال کرد. تصویربرداری ام آر آی می تواند تومورهای خاصی مانند سرطان لوزالمعده یا سرطان کبد را نشان دهد که با توموگرافی به خوبی دیده نمی شوند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که برنامه های درمانی خود را به صورت روزانه با دستگاه MR Linac تغییر دهیم. ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی مجدد درمان بر اساس خالی یا پر بودن یک اندام خاص، به دلیل تجمع گاز در حفره شکم، درمان را اصلاح و شخصی‌سازی کنیم. این به ما کمک می کند تا دوزهای بالاتر را با موفقیت به تومور برسانیم، در حالی که بافت ها و اندام های سالم مجاور نیز بهتر محافظت می شوند.

درمان منحصر به فرد برای هر بیمار

پروفسور دکتر Fulya Ağaoğlu با تاکید بر این نکته که  درمان سرطان یک کار گروهی است افزود : دلیل این امر این میباشد که روند درمان ممکن است به جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، روش های تصویربرداری، آسیب شناسی و سایر روش های مورد استفاده در پیگیری نیاز داشته باشد. “در گروه مراقبت های بهداشتی Acıbadem، ما به عنوان یک تیم در تمام مراحل مختلف از تشخیص، درمان و پیگیری های بعد از درمان فعالیت می کنیم. هر بیمار جداگانه در جلسات تومور ارزیابی می شود و تصمیم مشترکی در مورد روش استفاده در هر مرحله از درمان گرفته می‌شود. تجربه تیم انکولوژی از اهمیت کلیدی برخوردار است زیرا فرآیند تشخیص و درمان ممکن است پیچیده تر شده و نیاز به درمان مخصوص برای هر بیمار بوجود بیاید. پروفسور Ağaoğlu توضیح می دهد: “ما می توانیم از روش های تصویربرداری مدرن مانند PET/CT، توموگرافی و MRI  به طور خاص برای هر بیمار انتخاب و استفاده کنیم. ما از روش های بسیار پیشرفته بررسی پاتولوژیک برای تأیید تشخیص بیمار استفاده می کنیم. اگر در مورد تشخیص بیمار مطمئن نباشیم یا جنبه‌های غیرقابل توضیح خاصی را مشاهده کنیم، آنالیزهای ژنتیکی انجام می‌دهیم و بر اساس روش‌های تصویربرداری پیشرفته، در مورد درمان‌های شخصی‌سازی شده تصمیم می‌گیریم. به عبارت دیگر، ما درمان را برای هر بیمار شخصی سازی می کنیم. ما محیطی را ایجاد می کنیم که در آن تکنسین های خوش اخلاق و پرسنل بیمارستان، با بیماران طوری رفتار می کنند که گویی از بستگان خودشان هستند، و بنابراین، اطمینان حاصل می کنیم که به بیماران در فرآیند چالش برانگیز درمان انکولوژیک بهترین خدمات ارائه می شود.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما ، روی acibadem.ir کلیک کنید.

بدون نظر

ورود