چطور برای همیشه مشکل صدای لولای درب را حل کنیم؟

چطور برای همیشه مشکل صدای لولای درب را حل کنیم؟

ص، خصوصا زمانی که صدا متعلق به درب قسمت­های شلوغ و پر رفت­ و­آمد باشد. البته صدای جیرجیر درب هنگام شب و در تایم استراحت به مراتب آزار­دهنده ­تر است و باعث سلب آرامش و از بین رفتن تمرکز می­شود.

قطعا هیچ­کدام ما نمی­خواهیم به خاطر صدای قیژقیژ درب، اعضای خانواده را از خواب بیدار کنیم، تمرکزشان را به ­هم بزنیم و یا در یک مهمانی همه­ توجهات را به خود جلب کنیم. در این مواقع اولین نکته ­ای که به ذهن ما می­رسد، روغن­کاری درب است، اما این تنها راه ­حل ممکن نیست؛ راه ­حل­های بهتر دیگری نیز وجود دارند که مشکل صدای درب شما در هنگام حرکت را حل می­کنند. در ادامه با بررسی علت این صدای نا­­به­­ هنجار و ارائه راه ­حل مناسب با شما همراه خواهیم ­بود.

چه چیزی باعث می­شود یک درب قیژ­­قیژ کند؟

اصطحکاک و حرکت فلزات متصل کننده درب و چارچوب بر روی یکدیگر باعث تولید صدای قیژ­قیژ درب می شود. اصطحکاک لولا ممکن است ناشی از جمع شدن گرد و غبار یا عدم روان­کاری بین سطوح فلزی لولا و پین لولا باشد. البته ممکن است درب شما تاب برداشته ­باشد و این انحنای درب باعث ایجاد فشار بر روی لولا­ها شود.

اگر مشکل این صدای آزار­دهنده، از تاب درب است، یک راه­ حل ساده دارید: استفاده از تاب­گیر درب به شما می­کند تا این مشکل را حل کرده و صدای قیژقیژ درب خود را از بین ببرید. تاب­گیر­ها در انواع متفاوتی موجود هستند و فقط برای درب­های چوبی استفاده می­شوند.

برای حل مشکل قیژقیژ درب از مواد کاربردی و ارزان استفاده کنید!

خبر خوب این است که شما می­توانید صدای لولا را بدون نیاز به جدا کردن و تعویض، از بین ببرید. شما برای این کار ابتدا نیاز به ماده­ ای برای تمیز کردن لولای درب و از بین بردن و جمع شدن خاک نیاز دارید. در مرحله بعد، به یک روان­ کننده احتیاج دارید تا مطمئن شوید قطعات لولا می­توانند بدون مقاومت و با اصطحکاک مناسب به آرامی در کنار هم حرکت کنند.

در ادامه چند روان ­کننده کاربردی و ارزان برای رفع صدای لولای درب و نحوه عملکرد آن­ها را ذکر کرده­ ایم.

روغن، راهی ساده و در­دسترس

انواع روغن ها راه­ حلی ساده برای رفع صدای قیژ­قیژ لولا هستند. قطرات روغن به راحتی لولا را روان می­کند. توصیه می­کنیم از پیپت یا قوطی روغن استفاده کنید تا فرآیند روغن ­کاری تا­حد­امکان تمیز و آسان پیش برود. چند قطره روغن را در قسمت بالای لولا بریزید تا شاهد رفع صدای ناهنجار درب در هنگام حرکت باشید.

گاهی هنگام باز و بسته کردن درب، صدای جیرجیری از لولای درب شنیده می­شود که چندان خوشایند نیست! این صدا ممکن است در دراز­مدت بسیار آزاردهنده شود

اسپری مو با اثر بخشی قوی اما موقت

اسپری مو یا همان تافت راهی سریع و آسان برای جلوگیری از صدای بد لولای درب است. اسپری مو حاوی پلیمر­هایی است که در اطراف لولای درب مهر و موم ایجاد می­کند و از شل­ شدن و ایجاد صدای آن جلوگیری می­کند. چند بار اسپری مو را روی لولا افشانه کنید و سپس درب را باز و بسته کنید تا اسپری مو به طور­کامل به تمام بخش های لولا برسد.

اسپری مو در مدت ­زمان کوتاه اثر بخش است اما برای رفع طولانی­تر این مشکل شما قطعا به روان­ کننده ­های دیگری احتیاج پیدا می­کنید.

صابون، روشی کاربردی و ارزان

صابون­های حاوی چربی و روغن (مانند نخل و نارگیل) به روان شدن لولا کمک می­کنند. نباید تعجب کرد که صابون می­تواند صدای قیژ­قیژ را کاهش دهد؛ چرا­که صابون حتی در محور ارابه­ هایی که قدمت آن­ها به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد باز­می­گردد نیز یافت ­شده ­است و در حال حاضر در بسیاری از دستگاه ­های صنعتی استفاده می­شود.

در ابتدا مطمئن شوید که صابونی با مقدار چربی مناسب را انتخاب کرده ­اید؛ سپس یک تکه از صابون مورد­نظر را به لولا بمالید تا به خوبی روان شود. در را باز و بسته کنید تا صابون به تمام سطح لولا بچسبد. صابون­های ارگانیک گزینه مناسبی در این زمینه هستند.

گاهی هنگام باز و بسته کردن درب، صدای جیرجیری از لولای درب شنیده می­شود که چندان خوشایند نیست! این صدا ممکن است در دراز­مدت بسیار آزاردهنده شود

ژله نفتی و وازلین، برای حل طولانی مدت مشکل

ژله نفتی ماده­ ای مشابه وازلین است، این مواد در طول سال­ها، استفاده ­های زیادی داشته ­اند و خاصیت روغنی آن­ها یک روان­ کنندگی عالی را برای لولای درب ایجاد می کند؛ بنابراین راه­ حل مناسبی برای مشکل صدای درب است.

برای استفاده از ژله نفتی یا وازلین، باید قسمت بیرونی لولا را به مقدار کمی از این مواد آغشته کنید. همچنین می­توانید برای افزایش دقت کار پین لولا را برداشته و قبل از اینکه دوباره در لولا قرار دهید، آن را با مقداری وازلین بپوشانید.

شمع­های پارافین، نرم کننده ترین ماده

نفت موجود در شمع­های پارافین نیز به عنوان یک روان­ کننده عالی عمل می­کند تا این لولا­های پر سر­و­صدا را آرام کند. برای نرم­ شدن موم ابتدا باید شمع را روشن کنید. پین لولا را که قبلا از لولا جدا کرده ­اید، با موم ذوب­ شده چرب کرده و سپس پین را در لولا قرار دهید تا از شر صدای قیژقیژ درب راحت شوید.

اسپری سیلیکونی و یا گریس­لیتیوم، راه­ حلی صنعتی

اسپری سیلیکونی برای رفع صدای لولا بسیار مناسب است؛ زیرا فاقد روغن­های معدنی و چربیست و می­توان از آن به عنوان روان­کننده پلاستیک و فلز در سطوح مختلف استفاده کرد.

بهترین روش استفاده از اسپری سیلیکونی این است که پین لولا را بردارید و اسپری را در لولا بپاشید. دقت کنید که در هنگام انجام این کار، از یک پارچه برای جمع­ آوری مایعاتی که به بیرون می­ریزد استفاده کنید تا مانع از کثیف شدن درب و زمین شوید.

شما می­توانید طبق مراحل گفته­ شده از گریس­لیتیوم نیز استفاده کنید. هر­چند باید توجه داشت که اسپری سیلیکونی نسبت به گریس­لیتیوم ارزان­تر و روش آسان­تری است؛ بنابراین گزینه بهتری محسوب می­شود.

آشنایی با سایر روش­های حل مشکل صدای ناهنجار درب

استفاده از روان ­کننده ­ها به­طور قطع تاثیر بسیار بالایی در کاهش سر­و­صدای لولای درب دارد اما اگر بعد از مدتی دوباره شرایط بد قبلی تکرار شد چه باید بکنیم؟

باید در­نظر داشته­ باشیم که امکان دارد درب به خوبی نصب نشده ­باشد یا عمر لولای درب به پایان رسیده­ باشد. در این شرایط شما نیاز به بررسی درب یا تعویض لولا دارید. در این صورت قبل از خرید درب یا لولای جدید با عملکرد و کاربرد­های درب­های ریلی آشنا شوید. درب­های ریلی به دلیل نوع ساختار حرکتی که دارند به آرامی جابجا می­شوند و هیچ صدایی تولید نمی­کنند. علاوه ­بر این درب­های ریلی با دارا بودن آرام­بند در ابتدا و انتهای حرکت، به چارچوب درب برخورد نمی­کنند و مشکل ایجاد صدا در هنگام باز و بسته کردن محکم درب­ها نیز حل می­شود. البته مزیت اصلی درب­های ریلی اشغال کمترین فضای ممکن است.

با درب­های ریلی بیشتر آشنا شوید!

درب­های ریلی و درب­های لولایی از نظر ساختار حرکتی بسیار متفاوتند. درب­های لولایی توسط تعداد مناسبی لولا به چهارچوب متصل می­شوند و اصطلاحا بر روی پاشنه­یدرب می­چرخند؛ این چرخش فضای زیادی را اشغال می­کند، بنابراین امکان قرار دادن وسایل در پشت درب را نخواهید­داشت.

سیستم حرکتی درب­های ریلی توسط تجهیزات درب ریلی از جمله ریل و قرقره امکان­ پذیر می­شود. درب­های ریلی به موازات دیوار کنارشان حرکت می­کنند و در هنگام باز شدن فضایی را اشغال نمی­کنند. حرکت قرقره­ ها بر روی ریل کمترین اصطکاک ممکن را دارد و هیچ صدایی را تولید نمی­کند. همچنین قرقره ­ها برای نرم­ شدن هرگز به روغن­ کاری نیازی پیدا نمی­کنند.

مکانیزم درب ریلی یکی از جدید­ترین نوع درب­ها هستند و به خانه شما ظاهری شیک و مدرن می­بخشند. همچنین تنوع این درب­ها باعث شده که در طراحی دکوراسیون خانه­ ها جزء بخش­های مورد­علاقه طراحان باشد.

گاهی هنگام باز و بسته کردن درب، صدای جیرجیری از لولای درب شنیده می­شود که چندان خوشایند نیست! این صدا ممکن است در دراز­مدت بسیار آزاردهنده شود

انواع درب­های ریلی برای حل دائمی مشکل صدای ناهنجار تمام درب ها

  1. درب ریلی کمد: این مکانیزم برای انواع کمد و کابینت مناسب است. هنگامی­ که فضای اتاق شما به­شدت محدود است، دائما مجبور هستید که وسایل خود را با زحمت زیاد از لای درب کمد جا­به­ جا کنید، بهترین راهکار استفاده از درب­های ریلی است که به­ طور­کامل باز می­شوند و باعث می­شوند که به راحتی به لوازم درون کمد دسترسی داشته ­باشید.
  2. درب ریلی اتاق: مکانیزم درب ریلی اتاق برای تمامی درب­های اتاق، سرویس­های بهداشتی و… مناسب و کاربردی است و به منزل شما ظاهری شیک و مدرن می­دهد.
  3. درب ریلی پارکینگ: جابجایی درب­های سنگین کار دشواری است. با ریلی کردن درب­های پارکینگ نه تنها از مزیت اشغال فضای کم استفاده کرده ­اید، بلکه جابجایی درب را نیز راحت­تر نموده ­اید.

با استفاده از درب­های ریلی دیگر خبری از سر­و­صدای لولا­ها و صدای قیژ­قیژ آزار­دهنده نخواهد­بود. همچنین می­توانید از درزگیر مویی درب که باعث کیپ شدن فضای بین درب و چهارچوب می­شود استفاده کنید.

یراق آلات کاربردی و درب­های ریلی را از کجا تهیه کنیم؟

خرید از یک مرکز معتبر مسئله مهمی است و امروزه به نوعی دغدغه برای خریداران تبدیل شده. فروشگاه تجهیز ریل دارای ده سال سابقه طلایی در فروش انواع یراق­ آلات کاربردی و تجهیزات درب­ ریلی است و با ارائه­ گارانتی معتبر و ضمانت اصالت کالا مرجع مناسبی برای خرید شما محسوب می­شود. شما می­توانید جهت سفارش اینترنتی از سایت تجهیز ریل بازدید کرده و محصول دلخواه خود را انتخاب کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۴۳۵۵۶ تماس بگیرید تا از متخصصین تجهیز ریل مشاوره ­های لازم را دریافت نمایید. شما همچنین می­توانید به صورت حضوری از این فروشگاه در تهرانپارس، خیابان احسان دیدن کنید و محصول موردنیاز خود را به صورت حضوری خریداری نمایید.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود