از ممنوعیت عکس های بی حجاب روی قبرها تا درج آدرس اینستاگرام بر روی سنگ

از ممنوعیت عکس های بی حجاب روی قبرها تا درج آدرس اینستاگرام بر روی سنگ

در سال های اخیر فضای مجازی در زندگی اکثر افراد خیلی پررنگ شده. برخی در این فضا به کسب و کار می پردازند و برخی دیگر به دنبال کسب هویت یا محبوبیت هستند. گاهی شاهد این هستیم که برخی افراد آن قدر رابطه شان با فضای مجازی عمیق شده که به آن بیش از دنیای واقعی اهمیت می دهند و از همین رو بعضی کشورها پویش هایی را برای ترک اعتیاد به فضای مجازی ترتیب دیده اند. در کشور ما نیز به تازگی دیده شده که آدرس اینستاگرام برخی متوفیان بر روی سنگ قبر آن ها حک می شود. می توان از زوایای مختلف به این پدیده نگاه کرد.

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «انسان به لحاظ روانی به جاودان شدن و ماندگاری علاقه‌ مند است… اگر خود فرد وصیت کرده، ای بسا بر اساس این قاعده است که بعد از مرگم فراموش نشوم و همچنان افراد مرا در این فضا به یاد داشته باشند. اما اگر اطرافیان بدون وصیت فرد این کار را انجام می‌ دهند… در مرحله اول سوگ یعنی انکار قرار دارند… افرادی که در مرحله انکار هستند از هر ابزاری استفاده می‌ کنند برای آن که مرگ فرد را پذیرا نباشند. درج آدرس اینستاگرام بر سنگ قبر یک شکل مدرن ادامه و استمرار انکار است.»

وی ادامه می دهد: «به نظر من این کار بیشتر یک مد کوتاه مدت است و این موج سریع از بین می‌رود، زیرا ریشه‌های فرهنگی در جامعه ندارد.»

سنگ قبر

سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «انسان همیشه در جست و جوی جاودانگی بوده است. در حقیقت در اسطوره‌ ها و افسانه‌ های ما، انسان‌ های قدیم به دنبال آب حیات و آب زندگانی بوده‌ اند تا با به دست آوردن آن عمر جاودان پیدا کنند. منتها انسان به مرور زمان متوجه شد که نمی‌ تواند به چنین چشمه‌ ای دسترسی پیدا کند. به همین خاطر در هنر، ادبیات و علم این موضوع را جست و جو کرد. پس انسان در جست و جوی جاودانگی است. اگر افراد روی قبر والدین خود نام آن‌ ها را می‌ نویسند به دنبال جاودانه کردن نام آن‌ ها هستند.»

وی با بیان این که در آینده بیشتر با این موضوع مواجه خواهیم شد ادامه می دهد: «نویسندگان مانند قبل دیگر به دنبال چاپ کتاب نخواهند بود و یا افراد به دنبال چاپ مقاله نمی‌ روند بلکه در فضای مجازی آن‌ ها را ذخیره می‌ کنند تا برای آیندگان باقی بماند؛ لذا امکان دارد در آینده ما روی سنگ قبر‌ ها آدرس‌ های فضا‌های مجازی مختلف را ببینیم. این کار یک پدیده جدید است و در آینده بیشتر تکرار خواهد شد.»

دیروز نیز خبر رسید که مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با تایید وجود پروتکل هایی برای عکس هایی که روی قبرها گذاشته می شود گفته است: «نزدیک به ۲۰ روز است اکیپ انتظامات سنگ را مجهز کردیم که تنها شامل سرقت و دزدیدن سنگ نیست، نصب تصاویر غیر مجاز و کارهایی که متعارف نیست و خانواده ها از بیرون می آورند. در دو اکیپ چهار نفره انتظامات سنگ مستقر هستند.بعلاوه از هفته گذشته شهردار شب را برای جلوگیری از اقداماتی که رخ داده احیا کردیم….عکس برای خانم ها بدون حجاب ممنوع است».

همچنین مدیر عامل سازمان بهشت زهرا درباره قیمت قبرها گفته است: «در ناحیه یک که شامل قطعه یک تا ۱۱۲ است قیمت هر قبر طبقه ای ۲۵ میلیون تومان و سه طبقه ۷۵ میلیون تومان است. البته در این ناحیه قبر خالی بسیار محدود است. در قطعات قدیم قبوری که احیا می شود طبقه ای ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می شود. در قطعات جدید یک طبقه رایگان و دو طبقه دیگر مجموعا ۵ میلیون تومان حساب می شود که امکان پرداخت آن به صورت اقساطی تا پایان سال فراهم است. در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است حدود ۷ میلیون تومان برای هر قبر در نظر گرفته شده است».

بیشتر بخوانید:

عجیب ترین قبرستان های جهان ؛ از باند فرودگاه تا آویزان کردن از پرتگاه

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود