ماجرای ممنوعیت فعالیت زنان در حوزه بدنسازی و پرورش اندام چیست؟

ماجرای ممنوعیت فعالیت زنان در حوزه بدنسازی و پرورش اندام چیست؟

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در نامه‌ای به رییس هیات بدنسازی این استان، هرگونه فعالیت بانوان در رشته‌های مرتبط با بدنسازی را ممنوع اعلام کرده است. ممنوعیت بدنسازی بانوان در حالی ابلاغ می شود که از سال ۹۲ مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده و آن ها از سال ۹۵ نیز توانسته بودند در رشته مچ اندازی به صورت حرفه ای فعالیت کنند، به طوری که در سال جاری، برای اولین بار تیم زنان ایران به مسابقات آسیایی مچ اندازی اعزام شده و موفق به کسب مقام سوم آسیا نیز شده بود.

ممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده

در بخشی از این نامه آمده است: «نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نگردیده است، لذا هر گونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است». ظاهراً نامه های مشابهی به اداره ورزش و جوانان استان ها نیز از قبل ارسال شده و حتی مهر محرمانه نیز داشته است. دلیل منع زنان از فعالیت در رشته های بدنسازی و پرورش اندام در این نامه، نداشتن مجوز کتبی رشته ها عنوان شده است.

ممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده

سید محمد طباطبایی، مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در مورد ممنوعیت فعالیت بانوان در حوزه ورزش بدنسازی و پرورش اندام و ابلاغیه اخیر گفته است: «ارسال این نامه برای تمامی ادارات ورزش و جوانان کشور به چند روز پیش برمی‌گردد، محتوایی که با عنوان نامه‌ای مختص مدیران کل، از طرف معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان به تمامی ادارات و به این شکل ابلاغ شده بود.  این نامه مبنی بر تعطیلی فعالیت بانوان در باشگاه‌های بدنسازی بانوان نیست. برخی نیز گمان کردند این ابلاغیه از طرف اداره ورزش و جوانان استان اصفهان صادر شده درحالی‌که در اختیار تمامی مدیران اداره ورزش و جوانان کشور قرار داده شد و سایر استان‌ها مانند ما این نامه را به هیئت‌های خود ابلاغ کردند…باز هم اعلام می‌کنم این نامه از جانب اداره ورزش و جوانان استان اصفهان صادر نشده است، استان خودسرانه فعالیتی را منع نمی‌کند، ما مانند سایر ادارات ورزش و جوانان کشور، مأمور و ملزم به ابلاغ این نامه و صدور آن برای هیئت استان بودیم».

ممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شدهممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده

طباطبایی در ادامه افزوده است: «بدنسازی و پرورش‌اندام چند زیرشاخه دارد البته برخی شیطنت کردند که تمامی زیرشاخه ممنوع می‌شود، فعالیت ورزش بانوان به قوت خود باقی است و انجام می‌شود فدراسیون نیز باید برای برگزاری مسابقات و انجام دوره‌ها از وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت کند، در حال حاضر نیز فعالیت بانوان برای انجام مسابقات متوقف خواهد شد. طبق گفته معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان باید یک سازماندهی مناسب برای مسابقات ایجاد و برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر رسمیت‌شناختن رشته‌ها و مسابقات، تمامی فعالیت‌های بانوان در تمامی شاخه‌های این رشته به‌خوبی پیش برود».

مریم کاظمی پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز در این باره گفته است: «چون مجوز کتبی و قطعی در مورد فعالیت‌ها وجود نداشت، مقرر شد که فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام، به‌صورت موقت فعالیت‌های بانوان را متوقف کند تا پس از بررسی‌های تخصصی، رشته‌های مصوب را به‌صورت قانونی ابلاغ و در خصوص رشته‌هایی هم که به صورت غیرقانونی و زیر زمینی، سلامت بانوان کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند، اقدام قانونی توسط مراجع ذی‌صلاح صورت پذیرد».

ممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده

مسعود روشنی، سخنگوی وزارت نیز در این باره به اقتصاد آنلاین گفته است :«فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام پیگیری کامل این موضوع را انجام می‌هد تا این مشکل از سوی وزارت ورزش حل شود.مشکل خاصی وجود ندارد و شاید برخی مراودات و پیچیدگی‌های اداری باعث بروز چنین اتفاقی شده است. هیچ فدراسیونی در کشور وجود ندارد که ورزش آقایان و بانوان آن به صورت مستقل فعالیت داشته باشند و فدراسیون بدنسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. وزارت ورزش از حدود یک دهه قبل مجوز فعالیت بانوان در رشته‌های زیر‌مجموعه بدنسازی را صادر کرده و حتی سال گذشته فعالیت بانوان در رشته پاورلیفتینگ هم به رسمیت شناخته شد و‌ حتی بانوان ورزشکار ما در رشته‌هایی نظیر مچ اندازی به مسابقات برون مرزی هم اعزام شده‌اند. در جامعه‌ای که ورزش کردن نوعی امر به معروف محسوب می‌شود، آیا محروم کردن بخش زیادی از مردم جامعه از ورزش، شدنی است؟».

ممنوعیت بدنسازی زنان در حالی ابلاغ می شود که از سال 92 مجوز حضور زنان در کلاس های آموزشی و سمینارهای مربوط به رشته بدنسازی صادر شده

وی در ادامه افزوده است: «به تمامی بانوانی که نگران این موضوع هستند و همچنین اصحاب رسانه اطمینان می‌دهم که به زودی همه چیز به روال سابق بازمی‌گردد. در نامه وزارت به اداره کل این موضوع ذکر شده که نامه‌ای مبنی بر مجوز فعالیت بانوان وجود ندارد درحالی که این نامه سال‌ها قبل صادر شده و احتمالا دوستان آن را گم کرده‌اند! به هر صورت با پیگیری رییس فدراسیون، به زودی این مساله رفع و رجوع می‌شود. چطور می‌شود در کشور ما بانوان به صورت قانونی و بدون مشکل در کشتی آلیش و شنا در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند اما ساختار فعلی بدنسازی مورد قبول نباشد؟ من به دوستانی هم که پیگیر برنامه‌های تقویمی فدراسیون بودند عرض کردم هیچ مسابقه‌ای لغو نخواهد شد و به زودی بانوان فعالیت قهرمانی خود را از سر خواهند گرفت».

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهمان دی ۱۳, ۱۴۰۰

    اگر مثل همیشه دروغ نگفته باشند و طالبان بازی همیشگی شون گل نکرده باشه هم فقط توی این خراب شده است که اول یک چیزی رو ممنوع می کنند بعد میرن براش برنامه ریزی می کنند. آخه احمق جان! خوب حالا دارند فعالیت می کنند هر وقت برنامه ریزی هاتون رو کردین بیاین بگین این هم برنامه ما، از این به بعد طبق این عمل کنید نه اینکه ممنوعش کنید که حالا معلوم نیست کی قراره برنامه ریزی انجام بشه.