توجیه عجیب خودروسازان درباره باز نشدن ایربگ ها در تصادف بهبهان

توجیه عجیب خودروسازان درباره باز نشدن ایربگ ها در تصادف بهبهان

۲۰ دی ۱۴۰۰. خبر وقوع تصادف زنجیره ای مهیبی در محور بهبهان-رامهرمز سرخط خبرها می شود. در خبرها آمده در تصادف بهبهان، ۶۰ خودرو با هم برخورد کرده و این حادثه ۵ کشته و ده ها مصدوم و مجروح به جا گذاشته است.

دو روز بعد، یعنی در تاریخ ۲۲ دی ماه، اظهار نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، آغازگر رشته ای از اظهار نظرها توسط مسئولین مختلف می شود. سردار سید کمال هادیان فر می گوید: «در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید می ‌کنیم؟ دستگاه‌ های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی ‌شود؟»

توجیه خودروسازان برای باز نشدن ایربگ خودروهای ساخت داخل

پس از آن مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز می گوید: «استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه‌ ای از عوامل و مولفه‌ هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم، اما همان هم رعایت نمی ‌شود.»

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان امکان پیگیری قضایی بازنشدن ایربگ ها، می گوید: « کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آن‌ ها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌ نقص امکانات مکلف هستند.»

توجیه خودروسازان برای باز نشدن ایربگ خودروهای ساخت داخل

در این بین، توجیه عجیب خودروسازان بیشتر به آتش ماجرا می دمد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره ی باز نشدن ایربگ خودروها می گوید: «اکثر خودروهای حادثه ‌دیده دارای ایربگ بودند. اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده ‌اند و به همین دلیل، ایربگ ‌ها باز نشده است. البته بر اساس قوانین اگر سرعت دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد، ایربگ آن‌ ها باز نمی ‌شود.»

این اظهارات، واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور را به دنبال دارد. سرهنگ عین الله جهانی پاسخ نعمت بخش را این گونه می دهد: «از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم. چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب ‌دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای باز نشدن ایربگ اعلام شود؟ خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌ اند و ایربگ هیچ ‌کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌ اند؟»

باز نشدن ایربگ ها تصادف بهبهان

وی نکته های مطرح شده توسط دبیر انجمن خودروسازان را این طور پاسخ می دهد: «اول این که عمده خودروها در این حادثه دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بوده ‌اند. یعنی باید ایربگ داشته باشند. دوم این که شدت تصادف‌ ها، اظهارات شهود و بررسی‌ های کارشناسی نشان دهنده سرعت بالای خودروها در زمان بروز تصادف بوده است که بر هر بیننده ‌ای حتی غیرکارشناس نیز واضح و مبرهن است، پس باید ایربگ در این سرعت باز شود. سوم این که خودرویی که در این تصادف از عقب آسیب دیده، قبل از آن با قسمت جلو، به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگ ‌ها عمل می ‌کردند.»

در این بین اما مهدی رحیمی، مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو این طور اظهارنظر می کند: «اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است… اگر ایراداتی در خودروهای تولید شده مشاهده می ‌شود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد.»

توجیه خودروسازان برای باز نشدن ایربگ خودروهای ساخت داخل

با این حساب و با توجه به این ایرادات «غیرمحتوایی» (!) باید دید فشار اذهان عمومی، خبرگزاری ها و مسئولین ذیربط به اصرار و مداومت خودروسازان ایرانی برای تولید خودروهای بی کیفیت خواهد چربید و آن ها را مجبور به اصلاح رویه خواهد کرد و یا این که خودروسازان همچنان به کار خود ادامه داده و همچنان نمونه هایی نظیر تصادف بهبهان را رقم خواهند زد…

بیشتر بخوانید:

جولان آقازاده ها در صنعت خودروسازی ایران؛ بررسی هیات مدیره خودروسازان

روشن نشدن تارا در مراسم رونمایی از جدیدترین محصول ایران خودرو + ویدیو

۲ نظر

ورود

  • مهمان دی ۲۹, ۱۴۰۰

    «اگر ایراداتی در خودروهای تولید شده مشاهده می ‌شود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد.»
    بله برای شما که خودرو در هر حالتی در حد فروش هست. ما ملت ایران بدبختیم که این آشغالها رو از شما می خریم.

    «خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است.»
    چطور این حرف رو میزنی؟ کاملا مشخص که خودرو ها جفت جفت دنده عقب گرفته بودند و از پشت زدن به هم. مطمئنا این هم کار عوامل بیگانه بوده تا خوشنامی خودروسازان ایران رو لکه دار کنند. مملکت نیست که کودکستانه!

  • محسن دی ۳۰, ۱۴۰۰

    عملکرد روابط عمومی خودروسازان ایران (ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکت‌ها) چیزی در حد فاجعه بود.

    جواب‌هایی بسیار کودکانه که نشان می‌دهد مدیران روابط عمومی این شرکت‌ها اصول بدیهی و الفبای روابط عمومی و پاسخ به افکار عمومی را بلد نیستند. جا دارد برخوردی متناسب با بی کفایتی این افراد با آنها انجام شود.