انتقاد تند مسعود فراستی از حراجی های میلیارد تومانی تهران + ویدیو

انتقاد تند مسعود فراستی از حراجی های میلیارد تومانی تهران + ویدیو

اخیراً مسعود فراستی، منتقد و کارشناس ثابت برنامه هفت به انتقاد شدید از حراج تهران پرداخته است. وی ابتدا با بیان این که در سال های اخیر همواره بحث حراج تهران او را آزار داده، گفت: «من نمی ‌فهمم در چه مملکتی زندگی می‌ کنم! در مملکتی زندگی می ‌کنم که خط فقرش به قول مسئولین ۹ میلیون تومان است یا ۱۰ میلیون و در شرایط این چنینی که این همه آدم در شرایط بد معیشتی هستند، یعنی چه در یک سالن کوچک برای آثار مثلاً هنری که هیچ کدام اثر هنری نیست ۱۵۰ میلیارد تومان رد و بدل می ‌شود! این جا کجاست؟! یا من نمی ‌دانم یا دوستان در قاره دیگری هستند!»

وی نقدش را این گونه ادامه می دهد: «یک جا باید گفته می ‌شد که این مسخره‌ بازی بس است، این نه برای ما و شرایط ماست و نه این آثار هنری هستند! در یک کشور سرمایه داری گاهی حراج برگزار می شود، و اقلام مورد حراج معلوم هستند و قیمت ها نیز کمابیش مشخص است. اما شرایط ما فرق می کند و ما کشور سرمایه داری نیستیم.»

مسعود فراستی، منتقد ثابت برنامه هفت به انتقاد شدید از حراج تهران پرداخت

فراستی در ادامه، نقدهایی را به ماهیت حراج تهران وارد می کند. او می گوید: «کسی که ۱۴ میلیارد پول صرف خرید یک نقاشی می کند، آیا اصلاً می فهمد نقاشی چیست؟ دو این که منبع آن پول کجاست و از کجا آمده؟ سه این که این مراسم در تقلا برای نوعی فرهنگ سازی است؛ این که یک مخاطب، اثری را ببیند و آن را نفهمد و صرفاً به خاطر قیمت بالای آن مرعوبش شود.» او در ادامه تقلیدی بودن این مراسم از فرهنگ غرب را مورد نکوهش قرار داد.

در سال های اخیر افراد مختلف به سبک و سیاق خاص خود نقدها و گاه اتهاماتی را به حراج تهران وارد آورده اند، از جمله این که این حراج محلی است برای پولشویی. این افراد، رشد غیرطبیعی قیمت فروش تابلوهای برخی هنرمندان و نوع مشارکت برخی بانک های خصوصی و شرکت های تجاری را در اثبات ادعای خود ذکر می کنند.

نحوه ی قیمت گذاری آثار حاضر در این حراجی نیز یکی دیگر از موارد ابهام برانگیز است. کارشناس قیمت گذار مجهول الهویه است و هیچ قاعده و اصلی برای نوع قیمت گذاری اعلام نمی شود.

مسعود فراستی، منتقد ثابت برنامه هفت به انتقاد شدید از حراج تهران پرداخت
«شاعر نشسته» اثر پرویز تناولی؛ گران ترین اثر حراجی پانزدهم

گفتنی است پانزدهمین دوره حراج تهران، عصر روز جمعه ۲۴ دی ماه در  هتل پارسیان آزادی تهران شروع به کار کرد و در کل به فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی دست پیدا کرد. گران ترین اثر فروخته شده در این مراسم، مجسمه ی پرویز تناولی بود که رقم ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

بیشتر بخوانید:

با گران ترین تابلوهای نقاشی ایران در سال ۹۸ آشنا شویم: گشتی در حراج تهران

دیجیاتو
بدون نظر

ورود