پشم سنگ و انواع آن برای عایق حرارتی و صوتی

پشم سنگ و انواع آن برای عایق حرارتی و صوتی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پشم سنگ یک نوع عایق صوتی و حرارتی است که حاصل ذوب سنگ طبیعی در دمای ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد است. مایع مذاب به دست آمده در معرض یک جت پرفشار هوا یا بخار قرار می‌گیرد و سپس با سرعت فوق‌العاده بالا برای تولید رشته‌های فیبر بلند، می‌چرخد. این رشته‌ها به صورت تشک‌های ضخیم و متراکم فشرده می‌شوند، سپس به شکل عایق‌هایی با اندازه مناسب بریده می‌شوند. پشم سنگ که به آن پشم معدنی نیز می‌گویند، با قابلیت نصب آسان، مشابه فایبرگلاس عرضه می‌شود، اما پشم سنگ به جای اینکه از الیاف کرکی شیشه ای تشکیل شده باشد، از سنگ ساخته شده است. برای صاحبان خانه و سازندگان آن، عایق فایبرگلاس برای چندین دهه، عایق انتخابی بوده است.

در حالی که فایبرگلاس همچنان بسیار محبوب است، پشم سنگ، نوع نسبتاً جدیدی از عایق است که تا به امروز در صنعت عایق‌سازی، پیشرفت‌های بسیاری داشته است. اهمیت یک خانه با عایق کاری خوب را نمی‌توان نادیده گرفت، عایق بندی مناسب می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، شما را در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه دارد و با هزینه‌های کمتر انرژی در هزینه شما صرفه جویی می‌کند.

انواع عایق پشم سنگ

پشم سنگ در انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

پشم سنگ لحافی یا فنوفلت

پشم سنگ لحافی، از کاربردی‌ ترین انواع پشم سنگ است. در تهیه پشم سنگ فنوفلت، از الیافی با جنس رزین فنوفلت استفاده می‌شود. این نوع الیاف، به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت و انعطاف پذیری بالا و همچنین سبک بودن آن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود این ویژگی‌ها، پشم سنگ از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار است. پشم سنگ در مدل‌های مختلفی از جمله پشم سنگ فنوفلت با روکش آلومینیمی، پشم سنگ فنوفلت با روکش کاغذ کرافت و یا بدون روکش و به صورت رولی تولید می‌شود. از پشم سنگ‌هایی که دارای پوششی از جنس آلومینیم است، می‌توان در مکان‌هایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارند، استفاده کرد. اگرچه پشم سنگ مزایای قابل توجهی دارد، اما از نظر اقتصادی، جز محصولات به صرفه است و می‌توان آن را در صنایع مختلف استفاده کرد.

پشم سنگ چیست و چه انواعی دارد؟

پشم سنگ خام

پشم سنگ خام با نام‌های دیگر مانند پشم سنگ فله ای و ایزوترم نیز شناخته می‌شود. در طول فرایند تولید پشم سنگ، ماده مذاب حاصل از سنگ طبیعی را طی مراحلی، به الیاف تبدیل می‌کنند. الیاف حاصل که در یک جا جمع شده اند، به عنوان پشم سنگ خام در نظر گرفته می‌شود. از پشم سنگ خام در تجهیزات صنعتی، سردخانه، فرهای تولید شیرینی، تنورهای نانوایی، عایق کاری بین دوجداره که دارای فضای خالی و نامنظم است، به کار می‌رود. همچنین می‌توان پشم سنگ خام را با افزودن مواد دیگر و با حلاجی آن در یک یا دو مرحله، آن را به پشم سنگ مورد نظر برای صنایع مختلف مانند بویلرهای نیروگاهی، سازه‌های گرانیتی، لنت ترمز و صفحه کلاج و جداره‌های حرارتی در صنعت ماشین سازی استفاده کرد.

پشم سنگ تخته ای

پس از تهیه پشم سنگ، بنابر سفارش مشتریات، آن را در قالب‌های مخصوصی برای تولید تخته‌هایی از پشم سنگ قرار می‌دهند. پشم سنگ تخته ای یا فنوپانل از پرکاربردترین محصولات پشم سنگ است و در زمینه‌های گوناگونی از آن استفاده می‌شود. از پشم سنگ تخته ای نیمه سخت برای سطوح غیر مسطح و از نوع سخت آن برای سطوح مسطح به کار می‌رود. پشم سنگ تخته ای را می‌توان در استودیو صدابرداری و یا سالن‌های کنفرانس، سیستم‌های تهویه مطبوع، درب‌های ضدحریق، سقف و دیواره‌های کناف ساختمان‌ها به کار برد.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای یا همان پشم سنگ ایزوپایپ، برای عایق بندی در لوله‌های حاوی سیالات در تاسیسات صنعتی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود. پشم سنگ لوله ای از نظر ضخامت، طول و قطر این عایق‌ها، استاندارد است. تنها بر اساس نیاز مشتری، این نوع پشم سنگ در مدل‌های گوناگونی مانند پشم سنگ لوله ای با روکش آلومینیم و پشم سنگ لوله ای با روکش کرافت تولید می‌شود. باید توجه باشید که هنگام انتخاب پشم سنگ لوله ای، در مورد سایز لوله، دمای داخلی و محیط مورد نظر اطلاعاتی کسب کنید تا دانسیته و ضخامت مناسب از پشم سنگ لوله ای را انتخاب کنید.

پشم سنگ پتویی

پشم سنگ پتویی (ایزوبلنکت) به عنوان حرارتی و صوتی به برای عایق کاری تجهیزات صنعتی به کار می‌رود. به دلیل استفاده از مواد مقاوم به حرارت، این نوع پشم سنگ می‌تواند دمای زیادی در حدود ۷۵۰ سانتی گراد را در خود نگه دارد، در نتیجه از برون دهی دما جلوگیری می‌کند. عایق پشم سنگ پتویی به منظور سهولت در نصب به بر اساس نیاز، به صورت تاشو و یا رولی تهیه می‌شود. این نوع پشم سنگ را هم می‌توان با روکش‌هایی از توری سیمی، پارچه نسوز، کاغذ کرافت و یا روکش آلومینیم یافت. از خواص دیگر پشم سنگ پتویی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی، دافع رطوبت، عدم انتشار گازهای سمی، خواص شیمایی پایدار سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

مزایای پشم سنگ

پشم سنگ به دلیل خواص منحصربه فرد خود، دارای مزایای بسیاری است، از جمله:

مقاوم در برابر آتش

پشم سنگ ساخته شده از سنگ، می‌تواند تا دمای ۲۱۵۰ درجه فارنهایت را تحمل کند. این به تاخیر در گسترش آتش در شرایطی که هر ثانیه اهمیت دارد، کمک می‌کند. نقطه جوش یک عایق فایبرگلاس معمولی می‌تواند به طور متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت (۵۳۷.۷ – ۷۰۴.۴ درجه سانتیگراد) باشد. میانگین آتش سوزی در خانه حدود ۱۱۰۰ درجه فارنهایت است، به این معنی که پشم سنگ می‌تواند در برابر بیشتر خطرات آتش سوزی در خانه مقاومت کند و به شما زمان می‌دهد تا خارج شوید. بیشتر عایق‌ها در چنین دمایی، شروع به ذوب شدن می‌کنند و نه تنها وضعیت خطرناکی ایجاد می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند آتش با سرعت بیشتری گسترش یابد.

ضد آب

عایق پشم سنگ، آب را دفع می‌کند. همچنین در برابر پوسیدگی، کپک و رشد باکتری‌ها، کاملاً مقاوم است که به ایجاد یک محیط داخلی امن‌تر، کمک می‌کند. فایبرگلاس معمولی، آب را برای مدت طولانی نگه می‌دارد، به آرامی در قسمت پایینی آن جمع می‌شود و باعث ایجاد کپک و پوسیدگی در دیوارهای اطراف می‌شود. اگرچه پشم سنگ نمی‌تواند از ترکیدن لوله در دیوار جلوگیری کند، اما می‌تواند به جبران پیامدهای حاصل از آن، به نوعی کمک کند.

پشم سنگ چیست و چه انواعی دارد؟

افزایش بهره وری انرژی

پشم سنگ نصب شده در دیوارهای بیرونی ساختمان، یک راه عالی برای صرفه جویی در انرژی است، اما کاربردهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تفاوت بزرگی در بهره وری خانه ایجاد کند. عایق بندی دیوارهای بتنی در زیرزمین‌ها، بالای سقف و در اتاق زیر شیروانی، همگی راه‌های موثری برای بهبود بهره وری انرژی در خانه هستند. این نوع پشم سنگ کمک می‌کند تا خانه شما را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه دارد.

کاهش آلودگی صوتی

استفاده از پشم سنگ، آرامش و سکوت را به حداکثر می‌رساند. برخلاف عایق معمولی، پشم سنگ، یک عایق نوآورانه و با چگالی بالا است که به طور خاص برای جذب صدا و کاهش نویز از یک اتاق به اتاق دیگر، طراحی شده است. پشم سنگ قادر است تا امواج صوتی و ارتعاشات را در هزاران فضای کوچک به هم پیوسته ایجاد شده توسط ساختار فیبر منحصر به فرد خود به دام می‌اندازد.

تاثیر پشم سنگ در کشاورزی

پشم سنگ یک بستر هیدروپونیک محبوب است، زیرا مزایای مهم زیادی را برای لذت بخشیدن به باغبانی بدون خاک ارائه می‌دهد. پشم سنگ، بسیار نگهدارنده رطوبت است.

همچنین هوادهی عالی را فراهم می‌کند و به ریشه گیاهان اجازه می‌دهد تا سطوح مناسبی از اکسیژن را به دست آورند. پشم سنگ نیز انتخاب مناسبی برای پرورش دهندگان گل و گیاه است، زیرا به راحتی از هم جدا می‌شود و می‌توانید اندازه‌ها را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید. در طول چرخه رشد، می‌توانید مطمئن باشید که بستر پشم سنگ شما به مرور زمان تحلیل نمی‌رود و خراب نمی‌شود، تقویت می‌شود و به حفظ آب به درستی ادامه می‌دهد. هنگام انتخاب محیط رشد باید همه این فواید را در نظر بگیرید. پشم سنگ به دلیل قابلیت اطمینان و راحتی، آن را به یک محیط رشد عالی برای استفاده مداوم از تکثیر تا برداشت تبدیل می‌کند.

کاربردهای رایج پشم سنگ

پشم سنگ در ساختمان‌ها، به مراتب نسبت به کاربردهای دیگر، بیشتر استفاده می‌شود. عایق پشم سنگ در ساختمان، به عنوان عایق حرارتی و صوتی به کار می‌رود. به عنوان مثال برای جداسازی اتاق‌های پر سروصدا می‌توان از این نوع عایق استفاده کرد. همچنین می‌توان عایق پشم سنگ را به عنوان عایق حرارتی در نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز به کار برد. عایق پشم سنگ در صنعت نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به خصوص برای عایق کاری تاسیسات، کوره‌ها و اتاق‌هایی که در معرض دمای بالا قرار دارند. استفاده از این نوع عایق، از ایجاد آتش سوزی‌های شدید نیز جلوگیری می‌کند.

مقایسه عایق پشم سنگ در مقابل عایق فایبرگلاس

هر دو نوع عایق دارای مقاومت حرارتی مشابهی هستند، می‌توانند به صورت بت یا شل نصب شوند و برای جلوگیری از خطرات تهدید کننده سلامتی در حین نصب و جابجایی، به محافظت از پوست، چشم و تنفس نیاز دارند. اما اگر به دنبال چند ویژگی اضافی در عایق خود هستید و توانایی پرداخت هزینه آنها را دارید، عایق پشم سنگ مقاومت استثنایی در برابر آتش و عایق صدا را ارائه می‌دهد.

دلایل استفاده از پشم سنگ در خانه

اگر دیوارهای خانه خود را عایق کاری می‌کنید، از چند متریال مختلف می‌توانید استفاده کنید. یکی از عایق‌های کاربردی، عایق پشم سنگ است. چند دلیل وجود دارد که چرا معماران اغلب استفاده از آن را هنگام طراحی ساختمان‌ها مشخص می‌کنند

شرکت پشم سنگ آسیا

افزایش آگاهی در مورد کاربرد انواع پشم سنگ باعث شده تا این ماده ارزشمند در بسیاری از صنایع و تجهیزات از جمله تجهیزات ساختمانی و صنعتی به کار گرفته شود. تلاش برای جلوگیری از اتلاف انرژی و حرارت و همچنین، پیشگیری از انتقال آلودگی‌های صوتی به محیط زندگی و کار باعث شده تا عایق بندی این محیط‌ها از اهمیت بالایی برخوردار گردد. از این رو، خرید پشم سنگ از یک مرجع و تولید کننده مطمئن نظیر شرکت پشم سنگ آسیا می‌تواند بسیار مفید باشد.

به منظور اطلاع از نحوه ثبت سفارش و خرید از شرکت پشم سنگ آسیا می‌توانید به وبسایت https://www.asiarockwool.co مراجعه یا با این شماره ۰۹۱۲۱۷۸۲۴۲۱ تماس حاصل فرمائید

بدون نظر

ورود