بیوگرافی داملا سونمز ؛ افسونِ سریال ترکی چوکور (گودال) و دلربای سریال عزیز

بیوگرافی داملا سونمز ؛ افسونِ سریال ترکی چوکور (گودال) و دلربای سریال عزیز

داملا سونمز ، بازیگر زن معروف و زیبای ترکیه ای، در فیلم ها و سریال های ترکی زیادی از جمله گودال، نبرد گل ها، عشق و غرور، معصوم نیستیم، عزیز و غیره به ایفای نقش پرداخته است. او این روزها پس از نقش آفرینی در سریال گودال، جلوی دوربین سریال عزیز رفته و بیش از پیش به شهرت خود در بین ایرانی ها افزوده است. در ادامه این مطلب روزیاتو، با بیوگرافی داملا سونمز بیشتر آشنا خواهید شد.

بیوگرافی داملا سونمز

بیوگرافی داملا سونمز

نام اصلی این بازیگر تیلیا داملا سونمز (Tilya Damla Sönmez) است و در  سومین روز از ماه می سال ۱۹۸۷ در استانبول ، کلان‌شهر ترکیه به دنیا آمده. داملا اصالتا اهل چرکس – قوم قفقازی است. مادرش فیگن سولماز مهندس کامپیوتر و پدرش معمر سونمز معمار است. او تنها فرزند خانواده سونمز به شمار می رود.

زبان مادری داملا ترکی است ولی به زبان های انگلیسی و فرانسوی نیز مسلط بوده و رقص و سفر از علاقمندی های این بازیگر ترک محسوب می شود. او دوست دارد به نقاط مختلف و کشورهای گوناگون سفر کند و اوقاتی که بیکار است معمولا به تونس و تایلند مسافرت می کند زیرا این دو کشور را مقصد دلخواه خود برای مسافرت می داند.

او در مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که دوستانش او را چه صدا می زنند، گفت دوستان صمیمی اش او را “دام” یا “دام دام” صدا می زنند و از آنجا که نام تیلیا نیز در اول اسم او وجود دارد، گاهی اوقات خانواده اش او را به این نام نیز صدا می زنند.

بیوگرافی داملا سونمز

تحصیلات داملا سونمز

داملا پس از اتمام تحصیلاتش در دبیرستان فرانسوی سینت ژوزف، دروس تئاتر را در دانشگاه سوربن پاریس- فرانسه آغاز می‌ کند. او در دانشکده تئاتر دانشگاه یدیتپه نیز به تحصیل پرداخت.

داملا سونمز که در بسیاری از سریال های تلویزیونی ترکیه به هنرنمایی پرداخته، علاوه بر تحصیلات تئاتر، به مدت سه سال دروس نواختن ساز ویولن و یک سال پیانو را در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان گذراند. او فارغ التحصیل کنسرواتور دولتی دانشگاه معمار سینان در رشته موسیقی است.  او بازیگری حرفه ای را در آکادمی Black Nexxus در نیویورک از استوارت بورنی آموخت.

بیوگرافی داملا سونمز

داملا سونمز و شروع حرفه بازیگری

داملا در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار با سریال تلویزیونی “کفش شیشه ای ” جلوی دوربین رفت. اولین تجربه موفق او باعث شد بعد از آن سریال پیشنهادهای زیادی به او شود و کم کم در تبلیغات , سریال ها و فیلم های زیادی نقش ایفا کرد.

او در سال ۲۰۰۹ با فیلم “پاهای برهنه در دانشگاه” (Kampüste Çıplak Ayaklar) وارد دنیای سینما شد و در حال حاضر با کمپانی استعدادیابی Onem Gunal Management همکاری می کند.

داملا سونمز در سال ۲۰۰۹ برای نقش آفرینی در فیلم “بورنوا بورنوا” (Bornova Bornova) توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را در ۴۶امین جشنواره فیلم پرتقال طلایی دریافت کند. او در چند مراسم دیگر همچون صدری آلیشیک و جشنواره بین المللی فیلم جاروی پرنده نیز جایزه دریافت کرد.

داملا سونمز برای نقش آفرینی در فیلم “سطح دریا” (Deniz Seviyesi) جایزه بهترین بازیگر را در ۲۱امین جشنواره فیلم گلدن بول و جشنواره بین المللی فیلم میلانو (MIFF) به خود اختصاص داد.

بیوگرافی داملا سونمز

فعالیت های آغازین داملا سونمز در تلویزیون

همان طور گه گفته شد داملا فعالیت های تلویزیونی خود را در سال ۲۰۰۴ با دو پروژه “کفش شیشه ای” (Camdan Pabuçlar) در نقش گلچین و “شانه به شانه” (Omuz Omuza) در نقش پلین شروع کرد. این بازیگر در سال ۲۰۰۵ با کاراکتر گلشن در سریال “گشودن درها” (Kapıları Açmak) در قاب تلویزیون حضور پیدا کرد.

سال ۲۰۰۶ برای داملا سال پرمشغله ای بود. او با پروژه های متعدد تلویزیونی همکاری داشت. سریال “سه دختر آقای پرتِو” (Pertev Bey’in Üç Kızı) در نقش نرمین،  سریال ” نگزار ترانه ها ساکت بمانند” (Şarkılar Susmasın) در نقش آیشان از جمله کارهای تلویزیونی او در این سال بودند. او با نقش صدف در مجموعه تلویزیونی “پرنسس قلابی” (Sahte Prenses) و شخصیت ملدا تالای در سریال “عشق طوفانی” (Fırtınalı Aşk)  تا سال ۲۰۰۷ هنرنمایی کرد.

بیوگرافی داملا سونمز

بازی داملا در یک سریال کمدی

داملا در سال ۲۰۰۸ با نقش کارامل در سریال کمدی “فرمانده ” (Emret Komutanım) جلوی دوربین رفت. این سریال داستان تعدادی از سربازان ترک را در طول دوران خدمتشان روایت می کند. سپس ، در سریال پلیسی “شب و روز” (Gece Gündüz) با ایفای نقش پینار تا سال ۲۰۰۹ مهمان تلویزیون خانه‌های مردم ترکیه بود.

در طول سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ نقش تورهان را در سریال “ترکان” (Türkan) به تصویر کشید و در سال ۲۰۱۲ در نقش عروس در سریال “فوریه” (Şubat) دیده شد که می توان گفت نقطه موفقیت او در مجموعه های تلویزیونی محسوب می شود و در این سریال نقش عروسی که حافظه اش را از دست داده را بازی کرد.

بیوگرافی داملا سونمز

داملا و نقش اول “حکایت یک عشق”

این بازیگر زیبای ترک در طول سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مشغول بازی در سریال “یک داستان عاشقانه” (Bir Aşk Hikâyesi) در نقش جیلان شد. مجموعه مذکور که با نام “حکایت یک عشق” نیز شناخته می شود، در کارنامه کاری این بازیگر اهمیت دارد چرا که داملا برای اولین بار در قالب شخصیت نقش اول ظاهر شد.

بیوگرافی داملا سونمز

گلرو در سریال‌ “نبرد گل ها” و زینب در سریال “عشق و غرور”

داملا در همان سال (۲۰۱۴) در سریال “نبرد گل ها” (Güllerin Savaşı) در نقش گلرو به ایفای نقش پرداخت که تا سال ۲۰۱۶ پخش آن ادامه پیدا کرد و همبازی بازیگرانی همچون جانان ارگودر، باریش کیلیچ، سرجان بادور و غیره شد.

این بازیگر در سال ۲۰۱۷ نقش زینب را در سریال “عشق و غرور” (Aşk ve Gurur) ایفا کرد. این سریال ماجرای خانواده جنجال آفرین رئیس یک کمپانی رسانه است و چهره پنهانی از دنیای پرزرق و برق رسانه را به تصویر می کشد. داملا در سال ۲۰۱۸ با نقش سلین در سریال درام- جنایی “معصوم نیستیم” (Masum Değiliz) جلوی دوربین رفت.

بیوگرافی داملا سونمز

کاراکتر افسون در سریال گودال

داملا سونمز در سال ۲۰۱۹ به جمع دیگر بازیگران سریال پرمخاطب “گودال” (Çukur) پیوست و با نقش افسون همبازی چهره های معروف ترک از جمله آراس بولوت اینملی، دیلان چیچک دنیز، ارجان کسال و… شد.

بیوگرافی داملا سونمز

کاراکتر دلربا در سریال عزیز

سریال عزیز یک مجموعه تلویزیونی اکشن درام ترکی به کارگردانی Recai Karagöz است و تاکنون ۱۱ قسمت از آن پخش شده. اولین قسمت این سریال در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۱ پخش شد. ماجرای این فیلم در هاتای در دوره فرانسه و ترکیه اتفاق می افتد.

عزیز پایدار (Murat Yıldırım)، پسر خانواده پایدار، بزرگترین و تنها تولید کننده فرش در آنتاکیا، زندگی مرفه و ثروتمندی دارد. سرنوشت عزیز زمانی تغییر می کند که نماینده فرانسوی پیر پسرش، ستوان آندره را می کشد.

او مجبور می شود سرزمین زادگاهش، تنها عشقش دلربا (که داملا سونمز نقش آن را بازی می کند) و خلاصه هر چه دارد را پشت سر بگذارد. دو سال بعد، زمانی که تصور می شود او مرده است، بازگشت او برای همه غیرمنتظره می شود. اما دیگر هیچی مثل قبل نیست. اولین عشق عزیز، دلربا (داملا سونمز)، با آدم، پسر عمویش، گالیپ پایدار، نامزد کرده است.

بیوگرافی داملا سونمز

ازدواج و همسر داملا سونمز

داملا سونمز در سال ۲۰۱۵ با بازیگر ترک اوزگور چویک آشنا شد ولی از هم جدا شدند. وی از سال ۲۰۱۷ رابطه عاشقانه اش را با اوشان چاکیر آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸ با هم نامزد کردند. او در زمان نامزدی گفته بود: “بر این باورم شخص مناسب را پیدا کردم، او شریک زندگی من است.”

عکس های داملا سونمز

ولی پس از سه سال شایعاتی وجود داشت که آنها از هم جدا شدند. در نهایت ، این رابطه عاشقانه سرانجام خوبی نداشت و طولی نمی کشد که داملا سونمز در سال ۲۰۲۰ از او جدا می شود. وی در مصاحبه ای به این موضوع اشاره کرد و گفت: “بله این اخبار صحیح است، ما جدا شدیم.”

اینستاگرام داملا سونمز

داملا سونمز از جمله سلبریتی های فعال در اینستاگرام است و به طور منظم، عکس های مختلفی از زندگی شخصی و هنری اش را با فالوئرهایش به اشتراک می گذارد. پیج شخصی اینستاگرام داملا iamdamlasonmez@ در حال حاضر بیش از یک میلیون و نهصد هزار فالوئر دارد. او تا این لحظه، بیش از هزار پست در صفحه اش منتشر کرده است.

جوایز داملا سونمز

۲۰۰۹ – جوایز صیاد / بهترین بازیگر نقش مکمل زن

۲۰۰۹ – چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم پرتقال طلایی / بهترین بازیگر نقش مکمل زن

۲۰۱۰ – پانزدهمین جوایز صدری آلیشیک / بازیگر آینده‌دار

۲۰۱۰ – جوایز یشیلچام / استعدادهای جوان

۲۰۱۴ – جوایز کار و موفقیت مجله تئاتر جدید / موفق‌ترین بازیگر زن سال در نقش مکمل

۲۰۱۴ – بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم پیله طلایی / بهترین بازیگر زن

۲۰۱۵ – پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم میلان / بهترین بازیگر زن

۲۰۱۸ – بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا – جایزه بهترین بازیگر زن (سیبل)

۲۰۱۸ – جشنواره فیلم کایسری / چنار طلایی بهترین بازیگر زن (تکسیم هولدم)

۲۰۱۸ – بهترین بازی هفته فیلم لندن / جایزه بهترین بازی در هفته (سیبل)

۲۰۱۹ – جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل / بهترین بازیگر زن

۲۰۱۹ – جشنواره فیلم آنتالیا پرتقال طلایی / جایزه پرتقال طلایی بهترین بازیگر زن

۲۰۱۹ – انجمن منتقدین ترکیه / بهترین بازیگر زن

۲۰۱۹ – جشنواره بین‌المللی فیلم ترک، فرانکفورت / بهترین بازیگر زن

۲۰۲۰ – جشنواره فیلم فلورانس/ بهترین بازیگر زن

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

تغییر جنسیت بازیگر سریال ترکی چوکور یا «گودال»

درگذشت فاطمه گریک ؛ نازنین سینمای ایران و هنرپیشه دوران طلایی سینمای ترکیه

واکنش سزن آکسو به انتقادات رجب طیب اردوغان در ماجرای توهین به مقدسات

ایلایدا آلیشان بازیگر سریال معصومیت در نقش الا یوکسل را بیشتر بشناسید

ازدواج سرکان چای اوغلو و اوزگه گورل ؛ عشق سریالی بازیگران فصل گیلاس

نقابدار تو کی هستی ؟ مسابقه جدید تلویزیون ترکیه که می‌گویند تبلیغ شیطان‌پرستی است!

بیوگرافی آراس بولوت اینملی ؛ یاماچ کوچوالی در سریال گودال

بیوگرافی هانده ارچل ؛ بازیگر ترکیه ای فیلم سینمایی ایرانی «مست عشق»

بازگشت شکوهمند ماهسون پس از ۱۶ سال دوری از صحنه با آلبوم جدید «خوش اومدی»

فیلم ریحانه پارسا در ترکیه ؛ آخرین نگاه

منبع: wikipedia
دیجیاتو
بدون نظر

ورود