نماینده مجلس: «طرح صیانت» هفته آینده تصویب می‌شود

نماینده مجلس: «طرح صیانت» هفته آینده تصویب می‌شود

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی که از آن به اختصار با نام «طرح صیانت» یاد می شود در ماه های اخیر یکی از جنجالی ترین موضوعاتی بوده که در رسانه های مختلف به آن پرداخته شده و مخالفین و موافقین نظرات خود را درباره ی آن ابراز داشته اند.

یکشنبه ۲۴ بهمن ماه، احمدحسین فلاحی، نماینده همدان و فامنین در مجلس طی نشستی خبری، در خصوص طرح صیانت اظهار داشت: «قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی در بیش از ۴۰ کشور وجود دارد و صاحبان پیام رسان‌ های بیگانه در کشور ما دفتر ندارند که پاسخگو باشند.»

این نماینده مجلس در این نشست خبری اضافه کرد: «در این طرح ما به دنبال ساماندهی هستیم و نمی‌ خواهیم فیلتر کنیم و اصلاً تا زمانی که زیرساخت داخلی نداشته باشیم، نمی‌ توانیم فیلتر کنیم.»

فلاحی ادامه داد: «برخی نمایندگان با تفکر سیاسی خاص تا الان تلاش کردند که کار پیش نرود و از ۲۳ نفری که در کمیسیون هستیم، چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده تا کار انجام نشود، اما انشالله به زودی در هفته آینده تصویب می ‌شود.»

طرح صیانت

فلاحی در حالی از تصویب طرح صیانت در هفته ی آتی خبر می ‌دهد که برخی اعضای کمیسیون در اظهار نظرهایی متفاوت، اعلام کرده‌ اند که نظر به این که مجلس درگیر بررسی بودجه است، تا پایان سال جاری فرصتی برای برگزاری جلسات کمیسیون مشترک وجود نخواهد داشت. بر اساس آیین‌ نامه داخلی کمیسیون مشترک، به منظور تصویب این طرح، باید بیش از دو سوم اعضای کمیسیون به آن رای مثبت بدهند.

در همین راستا اخیراً در بخشی از مصاحبه ای که با محسن مومنی راد، یکی از طراحان طرح صیانت صورت گرفته، وی در مورد اینستاگرام می گوید: «در مورد سرویس خارجی مساله این است که آن سرویس فعالیتش را در کشور رسمی کند. این اتفاق در خیلی از کشورهای دنیا افتاده است. آن سرویس خارجی اگر فعالیتش را رسمی کرد ما به طور رسمی با او مواجه می شویم… اینستاگرام درخواست ‌هایی دارد و ما هم درخواست هایی داریم. مثلا یک نمایندگی یا دفتر در این جا ایجاد کند. راه دیگرش این است که سیاست ها و خط مشی ها و تفاوت ‌ها را بپذیرد.»

طرح صیانت

وی در مورد احتمال بسته شدن سرویس های واتساپ و اینستاگرام می گوید: «اگر بنا به فیلتر باشد همین الان ادله و ابزار برای فیلترش وجود دارد. ولی این اتفاق نیفتاده است. ما گفته ایم کسی که می خواهد از ما حمایت بگیرد، باید مجوز بگیرد و خودش را ثبت کند… اگر گفتیم یک نفر برای حمایت باید مجوز بگیرد، معنایش این نیست که اگر نیامد تعطیل می ‌شود… در طرح جدید راجع به فیلترینگ صحبتی نشده است.»

با تمام این اوصاف باید دید مسدودسازی شبکه های اجتماعی خارجی در دستور کار متولیان طرح قرار خواهد گرفت یا آن طور که می گویند چنین چیزی مد نظرشان نیست.

بیشتر بخوانید:

جزییات طرح جانشین صیانت با نام «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود