پرتودرمانی بهینه‌سازی شده، برای بیمار شانس درمان را افزایش می‌دهد

پرتودرمانی بهینه‌سازی شده، برای بیمار شانس درمان را افزایش می‌دهد

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هدف بخش پرتو درمانی بخش انکولوژی بیمارستان آجی بادم ریشه کن کردن سرطان با ارائه بالاترین کیفیت پرتودرمانی شخصی سازی شده با کمک فناوری پیشرفته است. تیم بهداشت آجی بادم طیف وسیعی از گزینه‌های پرتودرمانی جهت درمان بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان‌های مغز، سر و گردن، ریه‌ها، کبد، پروستات، سینه، تخمدان‌ها، پانکراس و استخوان‌ها ارائه می‌کند. تیم های متخصص رادیوتراپی و انکولوژی ما در تلاشند تا بهترین گزینه های درمانی را برای بیماری و سبک زندگی شما شناسایی کنند.

رادیوتراپی استفاده از اشعه ایکس با فرکانس بالا و تابش به بافت خاصی در بدن است. اشعه ایکس از لایه های بافت عبور می کند، سلول های تومور سرطانی را هدف و از تکثیر آنها جلوگیری و یا از بین می برد.

رادیوتراپی که هدف اصلی آن ارائه درمان برای  بیماری های سرطانی و برخی تومورهای خوش خیم است، می تواند برای از بین بردن کامل برخی از سرطان ها مانند سرطان ریه، سرطان پانکراس، متاستازهای مغزی و سرطان های دهانه رحم بدون نیاز به جراحی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پس از جراحی یا شیمی درمانی برای برخی از انواع سرطان با خطر بالا قابل اجرا است. علاوه بر این، در برخی از انواع سرطان مانند سرطان ناحیه مقعد و بافت نرم، رادیوتراپی قبل از عمل انجام می شود تا حجم بافت سرطانی کاهش یابد و عمل راحت تر صورت گیرد. رادیوتراپی را می توان با خیال راحت برای همه انواع سرطان استفاده کرد تا سرطان را تحت کنترل قرار داد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما  به آدرس acibadem.ir  مراجعه فرمایید

رادیوتراپی یک کار گروهی است

پروفسور بانو آتالار، متخصص با تجربه رادیوتراپی انکولوژی  در گروه مراقبت های بهداشتی آجی بادم که مجهز به تکنولوژی مدرن و پیشرفته در زمینه رادیوتراپی است، می‌گوید که روند شروع درمان بیماران در پرتودرمانی با سایر بیماران بالینی متفاوت است. وی تاکید کرد: بیمارانی که تصمیم به درمان آنها گرفته می شود، ابتدا در یک فرآیند ارزیابی قرار می گیرند که یک روز طول می کشد. او همچنین اضافه کرده است که این فرآیند توسط تیمی از پزشکان، فیزیکدانان پزشکی و تکنسین ها در مورد نحوه اعمال رادیوتراپی برای هر بیمار تصمیم گیری می شود. وی همچنین تاکید کرده است که قبل از شروع درمان، تمام بدن هر بیمار به صورت سه بعدی با توموگرافی کامپیوتری اسکن می شود و پس از این اسکن، برنامه های درمانی برای مشخص شدن اینکه از کدام تکنیک استفاده می شود، تهیه می شود.

پروفسور آتالار تاکید می کند که به لطف تکنیک های پیشرفته رادیوتراپی، اکنون می توانند اندام هایی را که قبلاً با رادیوتراپی معمولی به صورت دو بعدی دیده می شدند، اکنون به صورت سه بعدی مشاهده و عکسبرداری نموده  و در نهایت در طول درمان با دقت بیشتری از بافت های حساس محافظت  و درمان رادیوتراپی را اعمال می کنند.

درمان فقط با هدف قرار دادن سلول های تومور. بیمارستان‌های آجی‌بادم که پیشرفت‌های فناوری در جهان را از نزدیک دنبال می‌کنند، با جدیدترین دستگاه‌های پزشکی-تکنولوژیکی به خدمات خود ادامه می‌دهند. دستگاه هایی مانند LINAC  True Beam، Cyberknife Gama Knife  و همچنین دستگاه های با فناوری پیشرفته مانند دستگاه های MR-Linac برای اهداف درمانی در بیمارستان های Acıbadem استفاده می شوند.

انقلابی نوین در پرتودرمانی با MR-LINAC

MR-LINAC  امکان  دستیابی به تومورهایی ایجاد می کند که قبلاً امکان درمان ممکن نبود. در درمان MR-LINAC، که بر اساس تکنیک تصویربرداری MR است، تصاویر گرفته شده در طول درمان ساختار تومور را در بافت مبتلا به سرطان به وضوح نشان می‌دهند و شکل بافت سرطانی را در همان لحظه بلافاصله نشان می‌دهند.  به این ترتیب، در حین انجام پرتو درمانی، قسمت‌های سالم بافت محلی که تحت درمان قرار می‌گیرند محافظت می‌شوند، در حالی که سلول‌های سرطانی را می‌توان تا کوچک‌ترین جزئیات از بین برد. در کاربرد، هدف اصلی محافظت از بافت هایی است که در واقع بیمار نیستند، اما نسبت به تابش در ناحیه تحت درمان حساس هستند.

پروفسور بانو آتالار، استاد ارزشمند دانشکده پزشکی دانشگاه آجی بادم و همچنین یکی از اعضای انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، بیان می کند که قرار گرفتن در معرض کمترین عوارض جانبی در طول رادیوتراپی باعث افزایش کیفیت درمان و انطباق بیماران با درمان می شود. پروفسور آتالار نحوه عملکرد MR-LINAC را با جزئیات توضیح می دهد: “ابتدا وقتی بیمار روی دستگاه دراز می کشد، MRI  گرفته می شود و محل تومور و اندام ها با توجه به آناتومی بیمار در آن روز مجدداً تعیین می شود. توزیع دوز برای آن روز بررسی می شود. اگر درمان بیمار طبق برنامه پیش نرود، برنامه ریزی مجدد انجام گرفته، درمان و پرتودهی دوباره شروع می شود.

هنگامی که درمان اعمال می شود، همچنین می‌توان مشاهده کرد  که آیا تومور در حالی که بیمار دراز کشیده است حرکت می کند یا خیر. در صورت لزوم از بیمار خواسته می شود تا نفس خود را حبس کند تا حرکت تومور متوقف شود. اما در برخی موارد، حتی اگر فرد نفس خود را حبس کند ، تومور میتواند حرکت کند. MR-LINAC می تواند این وضعیت را کنترل کند. پزشکان می توانند با مشاهده تومور و حرکت طبیعی اندام با MR-LINAC دوز را به سرعت تنظیم کنند. تمام این اقدامات در حالی انجام می شود که بیمار روی میز درمان است. این روش بدون قرار گرفتن بیمار در معرض اشعه یونیزه اضافی انجام می شود.

اگرچه شتاب دهنده خطی در همه تومورها قابل استفاده است، اما برای بیماری هایی مانند سرطان پانکراس، سرطان ریه، سرطان پروستات، تومورهای داخل شکمی، متاستازهای کبدی و سرطان ها و برخی تومورهای دیگر بیشترین کاربرد را دارد. در میان این انواع سرطان، میزان موفقیت درمان سرطان پانکراس با MR-LINAC از ۱۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

تصور می شود MR-LINAC، که به عنوان یک انقلاب بزرگ در درمان توصیف می شود، می تواند برای سایر تومورها نیز اعمال شود. زیرا دوز مورد نظر به تومور با توجه به  محلی که تومور در آن واقع شده داده شود.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما  به آدرس acibadem.ir  مراجعه فرمایید.

بدون نظر

ورود