ترفندهای پیشگیری از احساس خستگی همیشگی و مزمن ؛ از کنار گذاشتن افراد سمی تا ورزش

ترفندهای پیشگیری از احساس خستگی همیشگی و مزمن ؛ از کنار گذاشتن افراد سمی تا ورزش

آیا همیشه احساس خستگی می کنید و به فکر درمان خستگی مزمن خود هستید؟ در این مطلب روزیاتو، دلایل غیرعادی که می تواند دلیل نهفته خستگی روزانه شما باشد را بررسی می کنیم؛ از محدود کردن کافئین تا ورزش بیشتر.

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، در هر زمان، یک نفر از هر پنج بریتانیایی (اغلب زنان) به طور غیرعادی احساس خستگی می کند و از هر ۱۰ نفر یک نفر  خستگی طولانی مدت دارد. پس چه چیزی انرژی شما را تخلیه می کند؟

درمان خستگی مزمن

خوردن ناهار اشتباه

یک ناهار ناخوشایند می تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد و شما را برای بقیه روز بی حال کند.

دکتر جف فاستر، مدیر پزشکی h3health.co.uk و نویسنده کتاب Man Alive ، توضیح می دهد: “بسیاری از مردم برای انرژی گرفتن به شکر و مصرف خوراکی‌ های شیرین متکی هستند.”

اکثر آنها یا صبحانه را حذف می کنند یا یک کاسه نان تست و مربای غلات یا نان تست سفید می خورند، سپس یک ساندویچ و چیپس می خورند.

دکتر فاستر می‌گوید: «این خوراکی ها باعث جهش اولیه می‌شود، اما پس از آن یک افت بزرگ ایجاد می‌کند. جای تعجبی نیست که آنها احساس گرسنگی می کنند و بعد از ظهر با یک وعده غذایی بزرگ که هضم و متابولیسم آن دشوار است، احساس سیری می کنند.»

  • راهکار افزایش انرژی: کالری های روزانه خود را دوباره توزیع کنید. برای صبحانه فرنی یا تخم مرغ میل کنید، سپس ناهاری را انتخاب کنید که ترکیبی از پروتئین، چربی های خوب و فیبر باشد، مانند مرغ با برنج قهوه ای، سالمون و آووکادو سالاد یا سوپ خانگی.

درمان خستگی مزمن

تماشای زیاد تلویزیون

سبک زندگی بی تحرک معمولاً با زمان زیادی از تماشای صفحه نمایش همراه است.

دکتر فاستر می‌گوید: «در دسترس بودن برنامه‌های تلویزیونی ۲۴/۷ باعث شده است که ساعت‌ها بنشینید. من افراد زیادی را می بینم که از خستگی شکایت می کنند و می گویند خیلی خسته هستند یا زمانی برای ورزش ندارند. با این حال، هرچه فعالیت بدنی شما بیشتر باشد، احساس انرژی بیشتری می کنید.

  • راهکار افزایش انرژی: با بیرون رفتن برای پیاده روی روزانه در نور طبیعی شروع کنید تا به شما کمک کند در روز بیشتر بیدار شوید و شب بهتر بخوابید.

دکتر فاستر می‌گوید: «سعی کنید به طور منظم ورزش کنید؛ یعنی هر چیزی که شما را از نفس انداخته و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. این به معنای باشگاه نیست، چیزی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و آن را به طور منظم انجام دهید.»

درمان خستگی مزمن

کافئین بیش از حد

دکتر سارا بروئر، مدیر پزشکی Healthspan (healthspan.co.uk) می گوید: کافئین در دوزهای کوچک، انرژی زا است، اما مقدار زیاد آن واکنش استرس را القا می کند و می تواند احساس تخلیه انرژی را در شما ایجاد نماید.

  • راهکار افزایش انرژی: به گفته دکتر بروئر، فقط دو یا سه نوشیدنی کافئین دار در روز مصرف کنید.

چای بهتر از قهوه است زیرا حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که اثر آرامش بخشی دارد و به خنثی کردن اثرات کافئین کمک می کند.

درمان خستگی مزمن

فضای کاری شما

بیانکا ریمر، مربی رهبری زنان (biancariemer. com) توضیح می‌دهد: «داشتن چیزهای زیاد در اطراف می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد».

“در بهترین حالت آزاردهنده و در بدترین حالت حواس پرتی است و شما را از تمرکز کامل باز می دارد.”

  • راهکار افزایش انرژی: زمانی را در دفتر خاطرات خود برنامه ریزی کنید تا نتیجه روشنی داشته باشید. سعی کنید تا جایی که ممکن است میز خود را خلوت و خالی از شلوغی کنید. رحم نکنید. وسایل را در کشوها بگذارید و از شر هر چیزی که استفاده نمی کنید خلاص شوید.

درمان خستگی مزمن

پیمایش رسانه های اجتماعی

یک بریتانیایی به طور متوسط نزدیک به دو ساعت در روز را در رسانه های اجتماعی سپری می کند و اغلب به محض بیدار شدن سراغ گوشی خود می روند.

طبق یک سخنرانی TED توسط روانشناس آدام آلتر، استفاده دیجیتالی ما افزایش یافته است، زیرا برخلاف کتاب‌هایی که فصل‌ها و قسمت‌های تلویزیونی دارند، هیچ «سرنخ توقف» وجود ندارد.

دستگاه‌های دیجیتال باعث می‌شوند ما بخواهیم ساعت‌ها بدون فضای تنفسی به مصرف خود ادامه دهیم.

  • راهکار افزایش انرژی: برای درمان خستگی مزمن در مورد تعیین مرزها فعال باشید. یک زنگ هشدار تنظیم کنید یا به یک برنامه منظم استراحت پایبند باشید. دکتر فاستر پیشنهاد می‌کند که حواستان باشد که آیا از روی بی حوصلگی به سراغ تلفن خود می‌روید یا نه و به جای آن کار دیگری انجام دهید – ترجیحاً کاری فعال.

درمان خستگی مزمن

افراد سمی

بیانکا ریمر توضیح می دهد که خون آشام های انرژی اغلب می توانند افرادی باشند که مثبت اندیشی شما را تخلیه می کنند. آنها از تمایل شما برای گوش دادن و مراقبت از آنها تغذیه می کنند و در نهایت شما را خسته و دلزده می کنند.

  • راهکار افزایش انرژی: او پیشنهاد می کند که از تعامل با آنها خودداری کنید. “وقتی شروع به شکایت یا شایعات می کنند، نظر آنها را تایید نکنید و سعی کنید موضوع را به آرامی تغییر دهید.” بهانه ای منطقی برای دوری از آنها بیاورید: مثلا استفاده از جملات “من خیلی خسته هستم” یا “من خیلی شلوغ هستم” می تواند مفید باشد. وقتی صحبت از همکاران به میان می آید، تعاملات را با توقف نکردن پشت میز آنها برای گپ زدن محدود کنید.

درمان خستگی مزمن

خستگی همه گیر

دکتر فاستر می‌گوید این بیماری همه‌گیر کرونا تأثیر روانی بر همه ما گذاشته است. این احساس وجود دارد که زندگی ما هنوز در حالت تعلیق است و بازگشت به هر نوع فعالیت عادی به سختی امکان پذیر خواهد بود.

او توضیح می دهد: «برای احساس نگرانی، عصبانیت یا ناامیدی انرژی زیادی لازم است. جای تعجب نیست که بسیاری از مردم احساس خستگی می کنند،”

  • راهکار افزایش انرژی: دکتر فاستر می گوید: این زمان خارق العاده را به عنوان فرصتی برای تأمل، بررسی مجدد زندگی و ایجاد تغییرات مثبت ببینید. اگر از خانه کار می کنید، به طور منظم در بیرون از خانه استراحت کنید.

درمان خستگی مزمن

ورزش برای کاهش خستگی شما عالی است

وزش در هوای سرد باید باعث شود که در بقیه روز احساس نشاط و آمادگی داشته باشید. و در حالی که وسوسه انگیز است که در فعالیت های کم تلاش مانند تماشای تلویزیون شرکت کنید، تحقیقات نشان می دهد که بهتر است فعالیت هایی انجام دهید که باعث ایجاد احساس آرامش و ایجاد حس موفقیت می شوند، مانند یوگا، نوشتن یا دویدن.

به نظر می رسد داشتن حس پیشرفت ناشی از یادگیری یک مهارت، تأثیر استرس و اضطراب را که زمینه ساز خستگی است، معکوس می کند.

درمان خستگی مزمن

گفتن بله

بسیاری از مردم احساس خستگی و فرسودگی می کنند زیرا به سادگی در تلاش هستند تا کارهای زیادی انجام دهند. رزی میلن، متخصص تغذیه Bio-Kult، که در زمینه خستگی و مدیریت انرژی تخصص دارد، می‌گوید: «وقتی بشقاب شما پر شده است دچار فرسودگی می‌شوید، اما مدام به آن اضافه می‌کنید.

  • راهکار افزایش انرژی: رزی می گوید: «نه گفتن را بدون توضیح به خودتان بیاموزید». نوشتن یک فهرست «انجام نده» را در نظر بگیرید که در آن همه چیزهایی که انرژی شما را از بین می‌برد یا زمان زیادی را از شما می‌گیرد، اضافه کرده، سپس هر جایی را که می‌توانید محول کنید.»

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

سندروم خستگی مزمن چیست؟ مشکلی که به‌واسطه آن هیچ‌وقت حال ندارید

با چند ترفند ساده در کسری از ثانیه به خود انرژی دهید و خستگی را از خود دور کنید

با نشانه های کمبود آهن در بدن آشنا شوید؛ از خستگی و رنگ پریدگی تا سردرد و شکم درد

۸ عاملی که می توانند سبب ایجاد خستگی مداوم در شما شوند

دلایل خستگی مداوم و راهکارهای برطرف ساختن آن چیستند؟

منبع: mirror
دیجیاتو
بدون نظر

ورود