فرانک اوفارل ، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درگذشت

فرانک اوفارل ، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درگذشت

فرانک اوفارل که بود؟

فرانک اوفارل در ۹ اکتبر ۱۹۲۷ در شهر کورک در ایرلند به دنیا آمد. او برای تیم های کورک یونایتد، وستهام یونایتد و پرستون نورث اِند در پست هافبک بازی کرد. وی بعدها در تیم های لستر سیتی، منچستر یونایتد، کاردیف سیتی، تیم ملی ایران و الشعب امارات به مربیگری پرداخت. اوفارل بین سال های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۹ هم ۹ بار برای تیم ملی ایرلند به میدان رفت.

فرانک اوفارل

مربیگری در منچستر یونایتد

فرانک اوفارل ایرلندی در سال ۱۹۷۱ سرمربی تیم منچستر یونایتد شد و با شیاطین سرخ ۱۹ برد، ۱۰ مساوی و ۱۳ شکست کسب کرد و در آن فصل از لیگ برتر در جایگاه هشتمی ایستاد. اوفارل پس از ۱۸ ماه در دسامبر ۱۹۷۲ از هدایت این تیم کنار گذاشته شد.

اوفارل یک تیم پا به سن گذاشته را در اختیار گرفته بود و تقریباً از همان ابتدا رابطه اش با جرج بِست شکرآب شد و بِست را در فهرست انتقال قرار داد. او حتی بابی چارلتون را کنار گذاشت و در نهایت در حالی که زمان زیادی از قرارداد چهار ساله اش با منچستر مانده بود از این باشگاه اخراج شد.

فرانک اوفارل

حضور در تیم ملی ایران

فرانک اوفارل در سال ۱۹۷۳ مربی کاردیف سیتی شد اما در ماه آوریل از این پست کناره گرفت و در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفت. این مربی ایرلندی پس از ناکامی تیم ملی ایران در صعود به جام جهانی ۱۹۷۴، جایگزین محمود بیاتی شده بود.

ماموریت اوفارل در تیم ملی ایران که از راهیابی به جام جهانی بازمانده بود، قهرمانی در بازی های آسیایی تهران بود. ایران با پیروزی ۰-۷ مقابل پاکستان، ۱-۲ مقابل برمه، ۰-۶ مقابل بحرین، ۰-۱ مقابل مالزی، ۰-۱ مقابل عراق و ۰-۲ مقابل کره جنوبی به بازی پایانی راه یافت و آن جا هم با یک گل تیم مقابل را از پیش رو برداشت و قهرمان رقابت ها شد.

حضور وی در تیم ایران با ۷ برد پیاپی و تنها دو تساوی همراه بود و تیم ملی را به مدال طلای بازی های آسیایی ۱۹۷۴ رساند. او همچنین در سال ۱۹۷۶ با تیم ملی ایران به المپیک مونترال صعود کرد. رکورد ۷۸.۷۷ درصدی پیروزی اوفارل به عنوان سکاندار تیم ملی همچنان یکی از بهترین رکوردها است.

فرانک اوفارل

سال های پایانی

اوفارل در سال ۱۹۸۲ از مربیگری بازنشسته شد و به زندگی در شهر تورکی ادامه داد و آن جا همراه همسرش «آن» به اداره ی یک آسایشگاه پرداخت. در سال ۲۰۱۱ کتاب خودزندگی‌نامه اش با نام All Change at Old Trafford (همه چیز در اولدترافورد تغییر می کند) منتشر شد.

فرانک اوفارل در روز دوشنبه، ۶ مارس در سن ۹۴ سالگی درگذشت. پیش از درگذشتش، وی مسن ترین بازیکن سابق تیم وستهام یونایتد بود.

اوفارل

بیشتر بخوانید:

۱۰ فوتبالیست برتر دهه اخیر به انتخاب ۹۰Min را بشناسید

بازیکن ژاپنی ۵۴ ساله‌ای که الهام بخش کارتون «فوتبالیست ها» و شخصیت «سوباسا» شد

رسوایی اخلاقی فوتبالیست مشهور هلندی و کناره گیری از مقامش در باشگاه آژاکس

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود