قانون تغییر ساعت لغو شد ؛ رأی موافق نمایندگان مجلس به لغو قانون ۱۴ ساله

قانون تغییر ساعت لغو شد ؛ رأی موافق نمایندگان مجلس به لغو قانون ۱۴ ساله

در حالی که از پیش زمزمه هایی در مورد لغو قانون تغییر ساعت به گوش رسیده بود امروز به طور رسمی قانون تغییر ساعت لغو شد و نمایندگان مجلس به لغو آن رأی دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را بررسی کرده و در نهایت با این طرح موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ اسفند) مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

متن طرح به شرح زیر است:

ماده واحده: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی گردد.

قانون تغییر ساعت لغو شد

مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی در این باره گفته است: «ایده ابتدایی تغییر ساعت به سال ۱۸۹۵ در زمان جنگ جهانی اول باز می گردد. به دنبال آن در سال ۱۹۱۶ بحث تغییر ساعت در آلمان با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی اجرایی شد. کاهش مصرف انرژی، بهره برداری از زمان و کاهش جرم از دلایل موافقان برای اجرای تغییر ساعت بود. اما در ادامه تحقیقات نشان داد که نه تنها تاثیری بر کاهش مصرف انرژی نداشته است بلکه حتی در مواردی به افزایش مصرف انرژی منجر شده است. برخی افراد کاهش مصرف انرژی به واسطه تغییر ساعت را برخلاف تحقیقات به عمل آمده می دانند که براساس این تغییرات تغییر ساعت در سلامت افراد تاثیر دارد و کاهش ۴۰ دقیقه ای مدت زمان خواب از جمله نقاط ضعف این اقدام است و تصادفات عصر گاهی را افزایش می دهد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: «پژوهش ها نشان می دهد تاثیر مخرب بر سلامت مردم و افزایش تصادفات از دیگر نتایج تغییر ساعت بوده است. امروز ۷۰ کشور دنیا از قانون تغییر ساعت پیروی نمی کنند. خیلی از کشورهای اسلامی نیز به دلیل تعویق زمان افطار در ماه مبارک رمضان این قانون را اجرایی نمی کنند. اخیرا اتحادیه اروپا نیز با ارای قاطع به کشورهای عضو اجازه داده تا در خصوص تداوم اجرای تغییر ساعت یا توقف اجرای آن تصمیم گیری کنند».

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده؛ در سال ۲۰۱۹ کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیدند که فایده ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم. دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات ۱۱ ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را در پی دارد».

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • مجید زندی اسفند ۲۴, ۱۴۰۰

    خدا قوت به همه‌ی نمایندگی که این قانون را نسخ کردند.

  • امت حزب الله اسفند ۲۴, ۱۴۰۰

    باسلام و قدردانی از مجلس انقلابی و جناب آقای ابوترابی بخاطر تصویب این قانون خوب برای ثابت شدن ساعت رسمی کشور.ملت ایران رو از ساعت قدیم و جدید راحت کردید مخصوصا که ماه مبارک رمضان هم در پیشه.درود خدا و رسولش بر مجلس انقلابی و جناب ابوترابی عزیز و نماینده دلسوز مردمی

  • نفهمیدم ؟ اسفند ۲۴, ۱۴۰۰

    الان ینی یه ساعت میبرن جلو تا به حالت اول برگرده بعد دیگه تغییرش نمی‌دن یا کلا بهش دست نمی‌زنن ؟؟

    • مارکوپولو اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

      دیگه بهش دست نمیزنند،چون ازلحاظ علمی وپزشکی هم کاملا ثابت شده که ساعت بیلولوژی«داخل بدن انسان»به هم می‌ریزه وعواقب بدی برای سلامتی داره مثل تغییرات هورمونی وسردرد

  • علی اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    درود به شرف نمایندگان موافق عدم تغییر ساعت که هیچ فایده ای بجز دستپاچگی عجله بهم خوردن ساعت خواب مشکلات روحی وجسمی وایجاد تنش‌های اجتماعی مانند عصبانیت و عدم تحمل دیگران ومشکلات روحی مثل افسردگی واضطراب مشکلات جسمی مثل خستگی وبیماری قلبی مشکلات شرعی مانند زمان نماز ومخصوصا در ماه مبارک رمضان می شد در ضمن جهت کاهش انرژی ادارت می توانند زودتر کار خود را شروع کنند

  • علیرضا نیکرو اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    ساعت رسمی و ملی کشور ایران در طول سال باید ثابت باشد

  • مارکوپولو اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    لغوتغییرساعت عالی هست،دستشون دردنکنه

    • مارکوپولو اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

      هرچی باشه تواین مجلس عکس سلفی حقارت نمیگیرند،افرادی دوتابعیتی،لیبرالها کثیفی که هیچ تعلق خاطری به ایران ومردم ایران نداشتندمثل سه برابرکردن بنزین ویابالاکشیدن پول مردم توبورس،تبدیل شمش های طلا به سکه جهت انتقال به کشور عربستان که دشمن ایران وایرانی بوده توسط ولی الله سیف ویا خیانت نفتی زنگنه،اماحالاخیلی بیشتربه فکررفاه مردم هستند

      • سهیل اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

        آره خیلی به فکر مردم هستند ? تا خر باشه خرسوار هم هست

        • مارکوپولو اسفند ۲۶, ۱۴۰۰

          میگن به خر،چه کاه بدهی چه زعفرون،فرقی به حالش نمیکنه وفقط غرمیزنه

  • محمد اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    خسته نباشید و تشکر از نمایندگان
    ثابت بودن ساعت مورد تایید ۹۹/۹ درصد مردم ایران است
    اولین دلیلش خرد کردن اعصاب و روان با تغییر ساعته

    • گیله اسفند ۲۸, ۱۴۰۰

      دقبقا مثل دولت و مجلس آمار میدی. ۹۹/۹ درصد رو از کجات درآوردی؟ زود هم تشکر کردی چون شورای نگهبان تایید نکرده و امسال هم ساعتها تغییر می کنه.