مسعود کیمیایی: «نه بیمه دارم نه بازنشستگی، با این سن و سال همچنان باید کار کنم» + ویدیو

مسعود کیمیایی: «نه بیمه دارم نه بازنشستگی، با این سن و سال همچنان باید کار کنم» + ویدیو

در ویدیویی که به تازگی از مسعود کیمیایی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران، دست به دست می‌شود، شاهد صحبت‌های تلخ او از وضعیت مالی نه چندان خوب پس از سال‌ها کار در سطح یک سینمای ایران هستیم. این ویدیو بخشی از مصاحبه مسعود کیمیایی با حسین دهباشی، مستندساز در برنامه خشت خام است که پنج سال پیش ضبط و منتشر شده است.

حکایت مسعود کیمیایی حکایت نسلی است که گویی به پایان خط رسیده، اما همچنان برای بقا می‌جنگد. او در این بخش از مصاحبه می‌گوید: «جای دیگری نمی‌توانم زندگی کنم. جای دیگری ندارم. نه بیمه دارم، نه حقوق بازنشستگی و نه ارثی به من رسیده. در سن ۷۶ سالگی هنوز باید کار کنم.»

مسعود کیمیایی: جای دیگری نمی‌توانم زندگی کنم + ویدیو

کیمیایی ادعا می‌کند خانه‌ای را که اکنون در آن ساکن است پسرش پولاد و جمعی از دوستان برایش خریده‌اند و سر آخر مجبور شده فیلم‌هایش را به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به تلویزیون بفروشد.

کیمیایی حالا ۸۱ ساله است و آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمده خائن کشی است که با ارجاع به برخی وقایع تاریخی کودتای ۲۸ مرداد و ملی شدن صنعت نفت، به شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران می‌پردازد. فیلمی که واکنش‌های متفاوت منتقدان را در پی داشت.

بیوگرافی مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی در ۷ مرداد ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. او دو خواهر و یک برادر دارد. او پس از به پایان رساندن دبیرستان به همراه چند تن از دوستان خود گروه انتشارات طرفه را تاسیس کرد و در همان دوران به موسیقی و سازهایی نظیر پیانو گیتار روی آورد.

مسعود کیمیایی: جای دیگری نمی‌توانم زندگی کنم + ویدیو

مسعود کیمیایی: جای دیگری نمی‌توانم زندگی کنم + ویدیو

کیمیایی تاکنون سه بار ازدواج کرده است. او از همسر اولش مهشید، دختری به نام گیلدا دارد. پولاد هم حاصل ازدواج او با گیتی پاشایی، خواننده و بازیگر ایرانی است. بعد از آن کیمیایی در سال ۱۳۷۶ با گوگوش، خواننده سرشناس ازدواج کرد، که البته این دو نیز در سال ۸۲ از یکدیگر جدا شدند.

فعالیت‌های سینمایی

کیمیایی که هیچ‌گونه تحصیلاتی در زمینه کارگردانی ندارد، در ۲۵ سالگی با کار به عنوان دستیار کارگردان در فیلم خداحافظ تهران ساخته ساموئل خاچیکیان وارد عرصه سینما شد.

مسعود کیمیایی: جای دیگری نمی‌توانم زندگی کنم + ویدیو

او اولین فیلم خود را در سال ۱۳۴۷ با عنوان بیگانه بیا ساخت، که چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما نقطه عطف فعالیت سینمایی او یک سال بعد اتفاق افتاد؛ زمانی که با فیلم قیصر توانست رکورد فروش را بشکند و اثری ماندگار در سینمای ایران به جای بگذارد. پس از آن کیمیایی فیلم‌های رضا موتوری، داش آکل، بلوچ، خاک و گوزن‌ ها را ساخت که گوزن‌ ها به زعم بسیاری بهترین فیلم اوست.

کیمیایی تا کنون بالغ بر ۳۰ فیلم ساخته و جوایز داخلی و بین‌المللی بسیاری کسب کرده است. از شناخته‌‌شده‌ترین فیلم‌های بعد از انقلاب او می‌توان به دندان مار، ضیافت، سلطان، مرسدس، فریاد، اعتراض، حکم و قاتل اهلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض شدیداللحن داریوش مهرجویی به حذف «لامینور» از اکران نوروزی + ویدیو

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حمید فروردین ۲۳, ۱۴۰۱

    بازیگران،یا کارگردانان فکر میکنم ما مردم عادی چجوری بیمه میشیم(پول میریزیم به حساب تامین اجتماعی)به همین سادگی.
    پول ی فیلم ساختن یا بازی کردن شما مساوی با درآمد سی سال ما.
    با ی فیلم میتونید خودتونو بازنشسته کنید