پخش صدای مهدی یراحی در کلیپ ابراهیم رئیسی؛ علت ممنوع الکاری آقای خواننده چیست؟ + ویدئو

پخش صدای مهدی یراحی در کلیپ ابراهیم رئیسی؛ علت ممنوع الکاری آقای خواننده چیست؟ + ویدئو

در اقدامی عجیب، صفحه ی رسمی ابراهیم رئیسی در اینستاگرام کلیپی از بازدید رئیس جمهور از یک شیرخوارگاه منتشر کرده که بر روی آن اذانی با صدای مهدی یراحی، خواننده ی مشهور اما ممنوع الکار ایرانی قرار گرفته است.

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی

اما علت ممنوع الکاری مهدی یراحی چیست؟

این خواننده ی اهوازی طی یک دهه ی اخیر واکنش هایی اعتراضی به برخی اتفاقات اجتماعی ایران به ویژه زادگاه خود، خوزستان داشته که او را همواره با ممنوعیت ها و محدودیت های کاری مقطعی مواجه ساخته است.

این واکنش های اعتراضی گاه در غالب اظهارنظر یا فعالیت های اجتماعی بوده و گاه به شکل اقدامات هنری.

یراحی در این سال ها توجه ویژه ای به مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی خوزستان داشته است.

او بارها به طرق مختلف اعتراض خود را به بحران آب و مشکل ریزگردها و آلودگی هوای زادگاهش ابراز کرده است.

شرکت در تجمعی مردمی در اهواز در حمایت از کارون (سال ۹۲)، حضور روی صحنه ی کنسرت اهواز با ماسک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر (سال ۹۳)، انتشار تک آهنگ «خاک» در اعتراض به بی توجهی مسئولین به بحران آلودگی هوای اهواز (سال ۹۴)، اجرای قطعه «خاک» در کنسرت تهران همراه با پرفورمنسی که بازیگران آن آغشته به گل و خاک بودند (سال ۹۵)، از جمله ی این موارد است.

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی

یراحی به اعتراضات کارگران شرکت ملی فولاد اهواز هم بی توجه نبود و او و گروهش در سال ۹۷ در کنسرت اهواز خود در حمایت از آن ها در اقدامی نمادین با لباس فرم این کارگران روی صحنه رفتند.

مهدی یراحی در سال ۹۷ آلبومی با نام «سه گانه اجتماعی» منتشر کرد که یکی از قطعات آن یعنی «پاره سنگ» برایش دردسرساز شد. متن سیاسی این قطعه و ویدئو کلیپ ضد جنگ آن سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث ممنوع الکاری یراحی شد. مسئولین وزارت ارشاد در واکنش به حواشی قطعه «پاره سنگ» اعلام کردند متن قطعه و همینطور کلیپ منتشر شده با آنچه دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز انتشار آن را صادر کرده بود، مغایرت دارد. یراحی در بهمن ۹۷ با انتشار پستی در اینستاگرام خود خبر ممنوع الفعالیت شدنش را تأیید کرد.

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی

پس از جنجال های قطعه «پاره سنگ»، ممنوع الکاری مهدی یراحی در سال ۹۸ رفع شد و او مجوز اجرای چند کنسرت را دریافت کرد اما به دنبال وقایع آبان ۹۸، یراحی در کنسرت آذر ماه خود صحبت هایی در اینباره مطرح کرد که به ممنوع الکاری مجدد وی انجامید. او در بهمن ۹۸ در پستی اینستاگرامی خبر ممنوع الکاری مجدد خود را تأیید کرد.

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی

این ممنوعیت تا به امروز ادامه داشته اما یراحی در این مدت چند اثر دیگر در واکنش به وقایع اجتماعی ایران منتشر کرده است.

در سال ۹۹ در سالگرد درگذشت سحر خدایاری ملقب به «دختر آبی» قطعه «دخترانه» را منتشر کرد و در اینستاگرام خود درباره ی این اثر نوشت: «پیشکش به دختران؛ که هنوز قربانی خشونت و تعصبات بیهوده‌اند. با آرزوی فردایی عاری از جهل و دخترکُشی!»

او در همان سال، قطعه «لاکپشت» را با موضوع معضلات مهاجران و آسیب های ناشی از جنگ منتشر و آن را به بهرام بیضایی تقدیم کرد.

همچنین «عکس شد» قطعه ی دیگری بود که یراحی در سال ۹۹ و به یاد قربانیانی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کرد.

او در سال ۱۴۰۰ هم دو قطعه به نام های «اهواک» و «وداع بعد از رفتن» منتشر کرد که اولی درباره محرومیت های خوزستان و دومی درباره ی وقایع آبان ۹۸ است.

بیوگرافی مهدی یراحی

مهدی یراحی متولد سال ۱۳۶۰ در اهواز است.

یادگیری موسیقی و ساز را از دوران نوجوانی آغاز کرد.

فعالیت حرفه ای خود را از سال ۷۹ پس از مهاجرت به تهران شروع کرد. در این سال اولین آلبوم وی از سوی وزارت ارشاد مجوز نگرفت و این اتفاق دو بار دیگر برای آلبوم های وی در سال های ۸۱ و ۸۳ نیز تکرار شد، به همین دلیل به آهنگسازی برای خوانندگان دیگر روی آورد که از جمله ی آن ها می توان به داریوش اقبالی اشاره کرد.

یراحی در سال ۸۶ با اجرای قطعه «منو رها کن» برای تیتراژ برنامه تلویزیونی «شب شیشه ای» به شهرت رسید و با بازخوانی قطعه «علی مودک» ساخته ی کاظم الساهر که یکی از ترانه‌ های قدیمی عراقی است، در خوزستان به محبوبیت فراوانی دست یافت.

یراحی در سال ۹۰ نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان «منو رها کن» منتشر کرد.

او از آن زمان ۶ آلبوم دیگر منتشر کرده است: امپراطور (سال ۹۲)، مثل مجسمه (سال ۹۴)، آینه قدی (سال ۹۵)، سه گانه اجتماعی اول (۹۷)، سه گانه عاشقانه اول (۹۸) و سه گانه اجتماعی دوم (سال ۹۹).

یراحی تک آهنگ های زیادی هم منتشر کرده و خواننده ی تیتراژ چندین برنامه و سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است، که از جمله ی آن ها می توان به تیتراژ ۵ فصل از برنامه «ماه عسل» اشاره کرد.

مهدی یراحی در سال ۹۲ جایزه بهترین آلبوم موسیقی پاپ را برای آلبوم «امپراتور» و بهترین قطعه موسیقی پاپ را برای قطعه «امپراتور» از جشنواره سالانه موسیقی ما دریافت کرد. همچنین در سال ۹۶ جایزه بهترین خواننده موسیقی پاپ را برای آلبوم «آینه قدی» از جشنواره موسیقی فجر از آن خود ساخت.

در سال ۹۳ مهدی یراحی با ملودی و سبک خاص خود، اذان را اجرا و منتشر کرد که به یکی از محبوب ترین آثار او بدل شد. این اثر در خارج از ایران نیز بازتاب‌ هایی داشت. در فروردین ۹۹ ویدئویی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شبکه‌ های اجتماعی ترکیه منتشر شد که او را در حال گوش دادن به اذان مهدی یراحی نشان می‌ داد. محمد حدید، میلیونر آمریکایی در صفحه ی اینستاگرامش این اجرا را تحسین کرد و نوشت: «نیازی به توضیح نیست. یک صدای زیبا که به عبادت فرا می‌ خواند. مهدی یراحی صدای یک فرشته». اریک آبیدال (بازیکن سابق بارسلونا و از مدیران فعلی باشگاه)، فرنچ مونتانا (رپر مشهور آمریکایی مراکشی)، سیبل جان (خواننده اهل ترکیه) و دیدا دیافات (قهرمان تای کیک بوکسینگ جهان) از دیگر چهره‌ هایی بودند که به انتشار اذان مهدی یراحی در صفحه ی شخصی خود پرداختند. نشریه لبنانی رصیف ۲۲ هم در مطلبی به بازخوردهای جهانی اذان مهدی یراحی پرداخت.

از وضعیت تأهل مهدی یراحی اطلاعی در دست نیست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود