انتقاد خشایار راد از سریال «جوکر»: «به هر قیمتی بخواهی مخاطب را بخندانی خوب نیست»

انتقاد خشایار راد از سریال «جوکر»: «به هر قیمتی بخواهی مخاطب را بخندانی خوب نیست»

خشایار راد از سریال کمدی جوکر ، که در پنجمین فصل خود به ایستگاه پایانی رسید، به شدت انتقاد کرد و آن را مناسب و باب میل هر سن و سالی ندانست.

او که در ۵ مهرماه سال  ۱۳۳۰ به دنیا آمده است هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است. آقای راد با مجموعه تلویزیونی قطار ابدی در سال ۱۳۷۸ کار خود را در تلویزیون آغاز کرده است.

ورود خشایار راد به تلویزیون هم کاملا اتفاقی بود. او با گروه بازی سازان پایان نامه شهره لرستانی کار می کرده و رضا عطاران هم آنجا بوده است. آشنایی با عطاران زمینه ساز ورود او به دنیای بازیگری و تلویزیون با مجموعه قطار ابدی شد.

جوکر یک مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر واقع‌نما یا رئالیتی شو است که توسط احسان علیخانی و سیدحامد میرفتاحی کارگردانی شده‌است. این مجموعه از شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ در سرویس پخش اینترنتی فیلیمو به نمایش درآمد و پس از دو هفته انتشار در روز شنبه، تاریخ انتشار به دوشنبه‌ها تغییر پیدا کرد. مجموعه جوکر با استقبال بالایی از سوی بینندگان مواجه شده‌است. این مجموعه در ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ به پایان رسید.

جوکر
مهمانان جوکر – فصل اول
جوکر
مهمان جوکر – فصل پنجم

تعدادی از چهره‌های مشهور هنری، ورزشی، اجتماعی و … در یک اتاق دربسته برای خنداندن یکدیگر رقابت می‌کنند، اما چالش اصلی این‌جاست که خودشان نباید بخندند. سریال جوکر با الگوبرداری از نمونه‌های موفق مستند از نوع رئالیتی شو با ایده و اجرای هیتوشی ماتسوموتو، کمدین ژاپنی، ساخته شده‌است.

جوکر
سیامک انصاری – مجری، میزبان و داور جوکر

سلبریتی‌هایی که در برنامه جوکر شرکت می کنند سعی دارند با هر شیوه دیگران را بخندانند و اگر کسی به دیگران نخندد در پایان برنده خواهد شد. با این که موضوع برنامه جوکر خندیدن برای نخندیدن است، به ذائقه هر کس خوش نیامده و منتقدانی هم دارد. «خشایار راد» یکی از همان منتقدانی است که با سابقه خوبی که از بازی در ژانر می بینیم این برنامه را باب میل هر کس و هر رده سنی نمی داند.

خشایار راد، بازیگر تئاتر و تلویزیون می‌گوید:

«جوکر صرفاً برای جوان‌هایی جذاب است که می‌خواهند به هر دلیلی بخندند و انتخابی هم جز دیدن این برنامه ندارند.» او می‌افزاید: «اینکه فلان بازیگری که ۵۰ سال است شخصیتی به دست آورده، در این برنامه با دامن جلو مردم ظاهر شود یا یکی مانند علی مشهدی چنین اداهایی درآورد، از قضا ضعف این برنامه است. اما در عین حال این برنامه مانند خط تولیدی است که فقط به فروشش فکر می‌کند، خواه جنسی که به مشتری می‌دهد به درد بخورد یا نه. جوکر مانند پیراهنی است که به تن خریدار زار می‌زند!»

خشایار راد وقتی سر کار نباشد و در زمانی که خانه است برنامه جوکر را می‌بیند. از نظر او، میانسالان و کهنسالان حرکات بازیگران در جوکر را برنمی‌تابد و برایش جالب نیست که به فرض فلان بازیگر چنان اداهایی درآورد. چون جوانان امروزی به اصطلاح فقط جنبه فان و سرگرم کننده برنامه برایش اهمیت دارد و بس. کاری ندارد که فلان شخصیت بازیگر کیست و چه سابقه‌ای دارد. به طور مثال وقتی بازیگری که در ژانر غیر طنز بازی می‌کند، با ورود به این برنامه حرکات عجیب و غریب می‌کند، جوانان خوششان می‌آید.

خشایار راد

وقتی شخصیتی که ۵۰ یا ۶۰ سال سن دارد در این برنامه به فرض دامن می‌پوشد یا کسی مانند علی مشهدی لباس پیرزن‌ها را پوشیده و ادا و اصول درمی‌آورد، احتمالاً برای جوان‌ها خنده‌دار است اما در هر حال از نظر من وقتی بازیگری که برای خودش ابهتی دارد و می آید در این برنامه یکباره دامن می‌پوشد، به هیچ وجه نقطه قوت نیست.

خشایار راد نظر خود را در مورد موفق بودن این برنامه چنین توضیح داد:

بستگی دارد از چه جنبه ای نگاه کنی، مثلا وقتی هر کسی مرا در خیابان می‌بیند، می‌پرسد چرا در جوکر بازی نمی‌کنی، این نشان دهنده آن است که جوکر هم مخاطب خودش را دارد و اتفاق تعدادش زیاد هم هست. این یک سویه موضوع است اما از سوی دیگر هر برنامه‌ای منتقدان و طرفداران خاص خودش را دارد. نمی‌توان گفت که به شکل کلی، همه موافق‌اند یا مخالف. باید بررسی کرد که دست‌اندرکارانی که آن را تهیه و ارائه می‌کنند، منظورشان چیست؟ هدفشان جذب جوانان است یا صرفاً می‌خواهند برنامه‌ای فان تولید کنند تا با برنامه‌ها دیگر متفاوت باشد؟

وی در ادامه افزود:

من البته با کار شخصیت‌ها و بازیگران و المان‌ها در جوکر مشکل دارم اینکه به هر قیمتی و با استفاده از هر ادا و اصولی بخواهی مخاطب را بخندانی خوب نیست. این برنامه مانند آن است که یک نفر لباسی تولید می‌کند که هزار و یک نقش رویش است و توی ذوق می‌زند اما چون خریدار دارد، تولید کننده آن را تولید می‌کند. او دیگر کاری به این موضوع ندارد که این تی‌شرت به تن من زار می‌زند یا نه! اصلاً به درد عده‌ای می‌خورد یا نه؟ تهیه کننده جوکر هم وقتی می‌بیند به هر قیمتی برنامه اش فروش می‌رود به سمت تولید می‌رود و ادامه می‌دهد. اما در هر حال چون برنامه خاصی است مخاطب خودش را دارد و گل هم کرده. ببینید برنامه دورهمی یا برنامه عصر جدید هر مدلی‌اش را که اجرا کنید باز نتیجه همان می شود اما این برنامه نوع جدیدی است، مانند اوایل کار «مافیا»؛ همه آن را نگاه می‌کردند و لذتش را هم می‌بردند.

در نهایت باید گفت همین که جوکر مخاطب خاص خودش را دارد از نظر جذب مخاطب موفق بوده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

صحبت های تلخ پدیده جوکر؛ روایت مجید شاپوری از بی خانمانی اش + ویدئو

سریال جوکر ؛ یک رئالیتی شوی ایرانی که از نخندیدن‌ها، خنده‌تون میگیره!

احسان علیخانی بالاخره دلیل ادامه نیافتن برنامه «ماه عسل» را فاش کرد

بیوگرافی یوسف تیموری و همسر تایلندی اش

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • حسین فروردین ۲۶, ۱۴۰۱

    به نظرم حق با ایشان هست. این نوع برنامه ها که ایده برداری از نمونه های خارجی هستند مخاطب خاص خودش رو دارن که اکثرا افراد تیپ زیر چهل سال هستند.

  • ناشناس فروردین ۲۷, ۱۴۰۱

    درسته حق با شماس ولی حالا چرا ب اقای علی مسعودی گیر دادین
    هرکی از راه میرسه ب ایشون گیر میده
    اون از دعوا چن وقت پیش اینم از انتقاد ایشون ک فقط ب اقای مسعودی گیر دادن
    واقعا ک از شما بعیده اقای راد