ماجرای جنجالی پتروشیمی میانکاله / پشت پرده این پروژه چه می‌گذرد؟

ماجرای جنجالی پتروشیمی میانکاله / پشت پرده این پروژه چه می‌گذرد؟

ماجرای پرجنجال پتروشیمی میانکاله از حدود یک ماه پیش شروع شد. زمانی که وزیر کشور کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله را به زمین زد. با وجود آنکه در آن زمان اعلام شد موافقت محیط زیست برای ساخت این مجتمع پتروشیمی اخذ شده، چیزی نگذشت که رئیس سازمان محیط زیست این ادعا را رد کرد و به انتقاد از آن پرداخت.

پشت پرده ماجرای پرجنجال پتروشیمی میانکاله چه می‌گذرد؟

با بالا گرفتن انتقادها و مخالفت‌ها از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست و افزایش مخالفت عمومی و پیوستن سلبریتی ها به ماجرای تاسیس پالایشگاه پتروشیمی میانکاله در توابع شهرستان بهشهر، سرانجام دادستانی کل ایران با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دستور داد تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ها از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری شود.

پشت پرده ماجرای پرجنجال پتروشیمی میانکاله چه می‌گذرد؟

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود دستور قضایی دادستانی کل کشور، پروژه احداث پتروشیمی میانکاله متوقف نشده و به‌صورت شبانه در حال انجام است. فعالان محیط زیستی که روزهای گذشته در محل حضور داشتند می‌گویند اجرای این طرح شتاب بیشتری گرفته و بر حجم تخریب‌های محیط زیستی افزوده شده است. به همین علت رئیس کل دادگستری استان مازنداران یک تیم انتظامی قضایی را برای بررسی‌های بیشتر، شبانه به محل این پروژه اعزام کرد و گفت در صورت مشاهده نادیده گرفتن دستورات قضایی از سوی مسئولان پروژه، با قاطعیت با آنها برخورد قانونی و قضایی صورت خواهد گرفت.

پشت پرده ماجرای پرجنجال پتروشیمی میانکاله چه می‌گذرد؟

چرا محیط زیستی‌ها با احداث پتروشیمی میانکاله مخالفند؟

عمده کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه معتقدند احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب میانکاله علاوه بر افزایش آلودگی، باعث نابودی حیات وحش شده و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست از جمله مخالفان احداث این مجتمع پتروشیمی معتقد است صنعت پتروشیمی بیشتر از فولاد آب‌بر است و میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذری‌های بیش از اندازه، کم شده و به همین دلیل اجرای این پروژه، تالاب میانکاله را با خطر جدی مواجه می‌کند. او همچنین می‌گوید ایجاد صنعت پتروشیمی در این منطقه علاوه بر افزایش آلودگی، احتمال فروپاشی اکوسیستم را افزایش می‌دهد و امنیت منطقه را با خطر مواجه می‌کند.

پشت پرده ماجرای پرجنجال پتروشیمی میانکاله چه می‌گذرد؟

تالاب میانکاله از مناطق دیدنی استان مازندران است که در ۴۵ کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان قرار گرفته است. این تالاب که با نام میان‌قلعه نیز شناخته می‌شود درون شبه جزیره‌ای باریک به همین نام قرار دارد و با مساحتی حدود ۷۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده از منطقه نیمه‌مشجر دریای خزر است. میانکاله از برنامه‌های پیشگام حفاظتی سازمان یونسکو است و عنوان ذخیره‌گاه بین‌المللی زیست کره یونسکو را به‌همراه ۱۲ منطقه دیگر در ایران دارد.

پشت پرده پروژه پتروشیمی میانکاله

مدافعان معتقدند این پروژه با بودجه ۸۰ هزار میلیاردی می‌تواند برای ۷۵ هزار نفر از ساکنان این منظقه شغل ایجاد کند. غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه از مهم‌ترین حامیان این طرح در روز کلنگ‌زنی گفته بود با احداث این مجتمع پتروشیمی معضل بیکاری این منطقه از بین می‌رود. موضوعی که وزیر کشور هم به‌طور ضمنی آن را تایید کرده بود.

اما علی سلاجقه، رئیس سازمان حافظت محیط زیست از زبان ابراهیم رئیسی گفته دولت اصراری بر اجرای این پروژه که خلاف ضوابط زیست محیطی است، ندارد. او برخی از نمایندگان مجلس را عامل فشار برای احداث این مجتمع پتروشیمی معرفی کرد و گفت در زمینه جلوگیری از اجرایی شدن این طرح کوتاه نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض هدیه تهرانی به احداث پتروشیمی میانکاله‌ + ویدیو طناب کشی او در روز طبیعت

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود