اولتیماتوم طالبان به پرسنل مرد بخش درمان: «باید ریش بگذارید و لباس محلی بپوشید»

اولتیماتوم طالبان به پرسنل مرد بخش درمان: «باید ریش بگذارید و لباس محلی بپوشید»

طالبان در دستوری تازه به پرسنل مرد بخش خدمات درمانی افغانستان هشدار داده که تنها تا عید فطر امسال فرصت دارند که ریش بگذارند. پیش از این، طالبان به همه کارمندان مرد دولت دستور داده بود که ریش گذاشته و لباس هایی که قوانین این گروه را رعایت کرده باشد بپوشند و در غیر این صورت اخراج خواهند شد. اداره بهداشت و خدمات درمانی کابل در نامه خود از کارمندان دولت این بخش در پایتخت افغانستان خواسته است تا کارمندان زن و مرد از هم جدا بوده و در ادامه فرصتی چند روزه به مردان شاغل این بخش از دولت داده شده تا ریش بگذارند. بر اساس این نامه، به فرمان هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان، محل های کار زنان و مردان در داخل ساختمان های بخش بهداشت باید از هم جدا باشند و همچنین مردان از مداخله در کارهای زنان منع شده اند.

طالبان ریش گذاشتن را برای کارمندان مرد اجباری کرد

علاوه بر این، از زنان نیز خواسته شده در طول ساعات کاری حجاب را رعایت کرده و از گشت و گذار در راهروهای ساختمان های بخش اداری خودداری کنند. در کنار همه این قوانین تازه، طالبان از پزشکان، پرستاران و دیگر پرسنل مرد بخش درمانی خواسته است که تا فرا رسیدن عید فطر پیش رو ریش خود را مطابق با قوانین طالبان بلند کرده و در هنگام کار، کلاه به سر بگذارند و این فرصت نهایی آن هاست. در ادامه گفته شده است که به خاطیان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. پیش از این نیز نیروهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به ادارات دولتی رفته و به بررسی وضعیت ریش مردان و حجاب زنان در این مراکز پرداخته بودند. آن ها علاوه بر گذاشتن ریش، از مردان کارمند می خواهند که لباس محلی متشکل از پیراهن بلند و شلوار گشاد و کلاه یا سر بند بپوشند و نمازشان را سر وقت بخوانند.

طالبان ریش گذاشتن را برای کارمندان مرد اجباری کرد

بر اساس ادعاها، مقامات طالبان از ورود مردان بدون ریش و کسانی که لباس و سربند محلی به تن نداشته به مراکز دولتی جلوگیری کرده اند. قبل تر نیز طالبان حضور زنان در پروازها بدون سرپرست و مرد را در سفرهای خارجی ممنوعی کرده بود. از دیگر تغییرات صورت گرفته پس از به قدرت رسیدن طالبان باید به تفکیک جنسیتی در پارک های این کشور یاد کرد به طوری که زنان سه روز در هفته و مردان چهار روز در هفته (از جمله روز جمعه) می توانند به پارک ها بروند و حضور همزمان آن ها در پارک ها ممنوع است، و بدین ترتیب زوجین و خانواده ها نیز نمی توانند در پارک ها حضور داشته باشند.

این ادعاها در حالی است که محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان چند هفته پیش به رسانه‌ها گفته بود که ریش گذاشتن برای کارمندان دولت اجباری نیست و تصریح کرده بود: «تاکنون هیچ برنامه‌ یا طرحی مبنی بر ممنوعیت افراد بدون “ریش” یا کلاه در ادارات دولتی در دستور کار نیست». خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز از بخشنامه مشابهی در بدخشان سخن گفته است و مدعی شده که بر اساس این بخشنامه، پس از عید فطر، از ریش معلمان تفتیش صورت می‌گیرد، ادعایی که توسط رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان رد شده است. مقامات طالبان گفته اند که این نامه در واقع توصیه ای به کارکنان دولتی بوده و هیچ اجباری در کار نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ایرانی مرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    اینا دیگه کی هستن،عوض سر و سامان دادن به معیشت مردم و اقتصاد فقط به پوشش و پایین تنه مردم کار دارن.جالبه نمیزارن دخترها به مدرسه برن بعد دنبال دکتر و پرستار خانم برا زن و بچه خود هستن.داغانیم داغان