طرح پیش فروش خودروسازان؛ کدام خودرو پرطرفدارتر بوده و سود کدام یک بیشتر است؟

طرح پیش فروش خودروسازان؛ کدام خودرو پرطرفدارتر بوده و سود کدام یک بیشتر است؟

گروه ایران خودرو اعلام کرده است که به مناسبت عید فطر، طرح ویژه ای برای پیش فروش ۵ مورد از خودروهای ساخت خود ارائه کرده است که بر اساس آن متقاضیان می توانند از امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برای ثبت نام در این طرح به آدرس esale.ikco.ir مراجعه کرده و ثبت نام کنند. برندگان این طرح بعد از سه ماه خودرویی که برنده شده اند را دریافت خواهند کرد. در این مطلب اما می خواهیم از اعداد و ارقام طرح پیش فروش خودرو ایران خودرو بگوییم که از سال ۹۹ شروع شده و اکنون سومین سال خود را می گذراند. همچنین به طرح های پیش فروش سایپا نیز خواهیم پرداخت. اختلاف قیمت خودروها در طرح های پیش فروش با قیمت روز در بازار چقدر است؟ انتخاب کدام خودرو در طرح پیش فروش خودروسازان باعث می شود شانس بیشتری برای برنده شدن برای متقاضیان ایجاد خواهد کرد؟ کدام خودروها بیشترین متقاضیان و کدام خودروها کمترین متقاضیان را دارند. در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

طرح پیش فروش خودرو؛ با کدام خودرو شانس بیشتری برای برنده شدن دارید؟

فرارو در این باره نوشته است که طبق اعلام سایپا اردیبهشت امسال شانس برنده شدن ساینا S در طرح پیش‌فروش عمومی یک به ۳۵۲ برآورد شد و این عدد نسبت کوییک R و پراید وانت کمتر بود. از قضا اختلاف قیمت ساینا S بین بازار و کارخانه نسبت به این دو خودرو بیشتر است. همین وضعیت در طرح پیش‌فروش ایرانخودرو برای پژو پارس TU5 اتفاق افتاد. اعداد و ارقام در بازار و کارخانه نشان می‌دهد سود حاصل از خرید و فروش پژو پارس TU5 درقیاس با رانا پلاس، رانا پلاس پانورما و پژو پارس سال که در طرح پیش‌فروش عرضه شده بودند، به‌مراتب بیشتر است.

محبوب‌ ترین خودرو برای ثبت‌نام در طرح پیش‌ فروش

پژو پارس TU5 در طرح عمومی پیش‌فروش ایرانخودرو اردیبهشت امسال متقاضیان بیشتری داشته است. دو میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۱ نفر برای هزار و ۵۰۰ دستگاه ثبت‌نام کردند تا شانس برنده شدن این خودرو در قرعه‌کشی یک به هزار و ۶۹۳ باشد. همین موضوع راز اختلاف قیمت ۹۸ درصدی پژو پارس TU۵ بین کارخانه و بازار آزاد است. پژو پارس TU۵ در بازار آزاد ۳۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و در کارخانه ۱۷۷ میلیون تومان است. در طرف مقابل رانا پلاس با کمترین تقاضا در طرح پیش‌فروش قرعه‌کشی عمومی روبرو شد و بین مدل‌های موجود در طرح کمترین اختلاف قیمت را در بازار و کارخانه را تجربه می‌کند. ۱۷۷ هزار و ۳۹۹ نفر برای ۵۰۰ دستگاه ثبت‌نام کردند تا شانس برنده شدن این خودرو یک به ۳۵۴ باشد.

رانا پلاس در بازار و کارخانه ۴۰ درصد اختلاف قیمت دارد و این عدد بین مدل‌های پیش‌فروش شده در طرح قرعه‌کشی اردیبهشت ایرانخودرو کمتر است. اوضاع بین خودرو‌های سایپا چطور است؟ طبق اعلام سایپا بیشترین تقاضا برای ساینا S بوده. ۱۰۵ هزار و ۸۵۹ نفر برای ۳۰۰ دستگاه ثبت‌نام کردند تا شانس برنده شدن ساینا S یک به ۳۵۲ باشد. اختلاف قیمت ساینا S بین بازار و کارخانه درحالی ۳۰ درصد است که این عدد برای سایپا ۱۵۱ به ۲۰ درصد می‌رسد. هفت هزار و ۶۷۹ نفر برای هزار دستگاه ثبت‌نام کردند. شانس برنده شدن سایپا ۱۵۱ یک به هفت برآورد شده است و آمار و ارقام از تقاضای کمتر برای این خودرو حکایت دارد. بدین ترتیب خودرو پارس سفارشی سال XU7P بیشترین متقاضی را داشته و شانس برنده شدن آن ۱ به ۱۰۶۱ است در حالی که کمترین متقاضیان برای خودرو ساینا S درخواست داده اند که شانس برنده شدن آن ۱ به ۳۵۲ بوده است.

طرح پیش فروش خودرو؛ با کدام خودرو شانس بیشتری برای برنده شدن دارید؟

بیشترین سود حاصل از خرید و فروش خودرو؛ پژو ۲۰۶ تیپ دو

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در کارخانه اردیبهشت امسال حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. همین مدل در بازار آزاد با اختلاف ۱۵۴ میلیونی درحال حاضر ۳۰۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. به‌این ترتیب کسی که اسمش در طرح قرعه‌کشی ایرانخودرو برای ۲۰۶ تیپ دو بیرون می‌آید، می‌تواند روی سود ۱۰۲ درصدی حاصل از خرید و فروش آن حساب باز کند. جالب اینجاست که بین خودرو‌های داخلی فقط ۲۰۶ تیپ دو سود بیشتر از ۱۰۰ درصد را دارد و دنا تیپ یک و دنا تیپ دو هر کدام با سود ۹۰ درصدی در رتبه بعدی قرار می‌گیرند. قیمت دنا تیپ یک در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان است و در بازار آزاد ۳۹۰ میلیون تومان. دنا تیپ دو یا همان دنا پلاس نیز در کارخانه و بازار آزاد به‌ترتیب ۳۴۵ و ۴۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

کمترین سود حاصل از خرید و فروش خودرو؛ شاهین

قیمت کارخانه شاهین ۳۴۴ میلیون تومان است درحالی که آن را حدود ۳۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌کنند. اختلاف ۲۶ میلیون تومانی شاهین بین کارخانه و بازار را باید معادل هفت درصد درنظر بگیریم؛ کمتر از تمام مدل‌های داخلی. احتمالا به‌همین دلیل شاهین به‌عنوان اولین خودرو ایرانی از طرح قرعه‌کشی خارج شده و از ابتدای سال دوبار شاهد پیش‌فروش این خودرو بدون قرعه‌کشی بوده‌ایم. بعد شاهین کمترین سود حاصل از خرید و فروش خودرو در کارخانه و بازار به پراید وانت و کوییک اتوماتیک پلاس اختصاص دارد. قیمت پراید ۱۵۱ در بازار ۱۷۸ میلیون تومان و در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان است. کوییک اتوماتیک پلاس هم در بازار و کارخانه به‌ ترتیب ۳۲۷ و ۲۷۷ میلیون تومان فروخته می‌شود. اختلاف قیمت هر دو مدل بین بازار و کارخانه حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

طرح پیش فروش خودرو؛ با کدام خودرو شانس بیشتری برای برنده شدن دارید؟

محبوبیت سمند بعد ۲۰ سال از زمان تولید

سمند از ۲۰ سال پیش در خیابان‌ها حضور دارد، اما هنوز روی بورس است. طوری‌که سود حاصل از خرید و فروش سمند LX آن را به سومین خودرو محبوب برای خرید و فروش تبدیل کرده است. آن‌هایی که در طرح قرعه‌کشی ایرانخودرو برنده سمند LX می‌شوند ۱۵۹ میلیون تومان به حساب این کارخانه واریز می‌کنند و اگر تمایل به فروش داشته باشند، دست‌کم ۲۸۵ میلیون تومان به‌جیب می‌زنند. اختلاف قیمت سمند LX بین کارخانه و بازار حدود ۱۲۶ میلیون تومان است و این عدد معادل ۸۰ درصد سود است.

طرح پیش فروش خودرو؛ با کدام خودرو شانس بیشتری برای برنده شدن دارید؟

سبقت خودرو‌های دنده‌ای از اتوماتیک‌

خودرو‌های دنده‌ای مثل دنا، تارا و کوییک با استقبال بیشتری نسبت به نسخه‌های اتوماتیک همین مدل‌ها روبرو شده‌اند. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در بازار و کارخانه به‌ترتیب ۴۹۶ و ۳۹۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و این اختلاف قیمت معادل ۲۵ درصد است درحالی که فاصله قیمت دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای به ۳۵ درصد می‌رسد. این یکی در بازار و کارخانه به‌ترتیب ۴۷۰ و ۳۴۵ میلیون تومان ارزش دارد. تارا اتوماتیک در بازار ۵۸۵ میلیون تومان و در کارخانه ۴۱۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. سود حاصل از خرید و فروش این خودرو درحالی ۴۰ درصد است که نسخه دنده‌ای این خودرو با اختلاف ۷۰ درصدی در بازار معامله می‌شود. قیمت تارا دنده‌ای در بازار ۴۴۵ میلیون تومان و در کارخانه ۲۹۳ میلیون تومان است. کوییک اتوماتیک پلاس هم که ۳۲۷ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، در کارخانه ۲۷۷ میلیون تومان عرضه می‌شود و این فاصله قیمت معادل ۲۰ درصد به‌حساب می‌آید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • علی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    محبوبیت سمند بعد ۲۰ سال از زمان تولید؟؟؟

    مردم مجبورن ، بخاطر تحریم مسئولین کشور علیه مردم مظلوم ایران در بحث خودرو مردم انتخاب دیگری ندارند ، اگر واردات خودرو بی قید و شرط آزاد شود آنگاه مفهوم محبوبیت یا مجبوریت سمند را متوجه خواهید شد !