ادعای جنجالی شبنم فرشادجو علیه ۵ مرد سینماگر مطرح ایرانی

ادعای جنجالی شبنم فرشادجو علیه ۵ مرد سینماگر مطرح ایرانی

در ادامه ی تصمیم جدید سینماگران زن ایرانی برای مبارزه با آزار جنسی زنان در سینما، این بار شبنم فرشادجو، بازیگر مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون، در حرکتی جنجالی تصویر سینماگران مرد متهم به تعرض را منتشر کرده است.

فرشادجو دیروز تصویری از ۵ تن از سینماگران مرد ایرانی که به تعرض متهم شده اند را در پستی اینستاگرامی منتشر کرد و از همکاران خود خواست اگر این افراد را در اینستاگرام دنبال می کنند، او را آنفالو کنند. فرشادجو در این پست نوشت: «همکارانی که این پنج نفرو فالو دارن لطفن بنده رو آنفالو بفرمایند. سپاس»

ساعاتی پس از انتشار این پست، ترانه علیدوستی، دیگر بازیگر مشهور نیز این ۵ نفر را در اینستاگرام آنفالو کرد.

همه چیز از فروردین ماه امسال با ادعای سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ ریز، علیه یکی از بازیگران مشهور مرد ایرانی آغاز شد.

میرشمسی در رشته‌ توییتی یک بازیگر مرد سرشناس سینمای ایران را به بدرفتاری با عوامل پشت صحنه و آزار جنسی خود متهم کرد. روایت سمیه میرشمسی البته چندمین ادعای منتشر شده علیه این بازیگر مشهور بود، اما این نخستین باری بود که راوی با ذکر نام خود این ادعا را مطرح می کرد و تمامی روایات قبلی بی نام بودند. همین امر اهمیت ادعای سمیه میرشمسی را دو چندان ساخت و سبب شد این روایت سر و صدای زیادی به پا کند.

طی روزهای بعدی بیانیه هایی از سوی دست اندرکاران سینمای ایران در محکومیت تعرض به زنان در این حوزه منتشر شد و بسیاری از بازیگران زن و همینطور برخی بازیگران مرد از طریق شبکه های اجتماعی اعتراض خود را نسبت به وقوع این دست اتفاقات در پشت صحنه ی سینمای ایران ابراز کردند. حتی صدا و سیما نیز در اقدامی نادر با انتشار گزارشی در بخش خبری ۲۰:۳۰ به این موضوع پرداخت.

بیانیه ای نیز با امضای ۸۰۰ زن سینماگر در اعتراض به آزار جنسی زنان در سینمای ایران منتشر شد. آن ها در این بیانیه نوشتند: «هر گونه خشونت، آزار و باج‌ گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان هستیم.»

پس از آن با رأی زنان امضاکننده ی همین بیانیه، ۵ زن سینماگر، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی به عنوان اعضای مجمع پیگیری مطالبه ی این بیانیه ی اعتراضی یعنی رسیدگی به خشونت و آزار علیه سینماگران زن توسط یک کمیته مستقل انتخاب شدند. این ۵ نفر بنا است با کمک حقوقدانان و مشاوران راهکارهای تشکیل یک کمیته ی مستقل جهت بررسی سوء رفتارهای جنسی در سینمای ایران را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود مقدمات آن را انجام دهند تا مسیر برای مطالبات بیانیه هموار شود.

بیوگرافی شبنم فرشادجو

شبنم فرشادجو متولد سال ۱۳۵۶ در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تئاتر از دانشگاه تهران است.

آموزش بازیگری را از سال ۷۴ زمانی که ۱۷ سال داشت با شرکت در کلاس های حمید سمندریان آغاز کرد. با هم‌دوره های خود در کلاس های سمندریان، چهره هایی همچون لیلی رشیدی و مجید صالحی یک گروه تئاتر تشکیل داد و با آن ها برای اولین بار در ۱۸ سالگی به روی صحنه رفت.

در سال ۷۸ با بازی در فیلم «مرد بارانی» ساخته ی ابوالحسن داوودی برای اولین بار جلوی دوربین رفت و در سال ۸۲ با سریال «بانکی ها» ساخته ی مهدی مظلومی وارد تلویزیون شد.

شبنم فرشادجو از بازیگران فعال تئاتر است و در نمایش های زیادی نقش آفرینی کرده، اما در سال های اخیر با نقش آفرینی هایش در سریال های تلویزیونی به شهرت رسیده است.

از آثار مشهور شبنم فرشادجو می توان به سریال های تلویزیونی میوه ممنوعه، مختارنامه، آب پریا، درحاشیه، بانوی عمارت و یاور و فیلم سینمایی گذر موقت اشاره کرد.

او شبکه نمایش خانگی را هم با سریال های شوخی کردم، شاهگوش، مردم معمولی و سودا و مسابقه شب های مافیا تجربه کرده است.

شبنم فرشادجو در سال ۹۵ با انتشار عکسی عاشقانه از خود در کنار مردی آلمانی از نامزدی اش خبر داد، اما این نامزدی به ازدواج ختم نشد و فرشادجو در حال حاضر مجرد است.

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای ادعاهای سمیه میرشمسی درباره آزار جنسی در سینمای ایران چیست؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۹ نظر

ورود

  • روبین اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    حالا کدوم بدبختی تورو فالو می کنه که بخواد الان آنفالوت کنه. مثلا خواستی با این پست بهت توجه بشه؟ هر وقت کسی توی دادگاه محکوم شد اون وقت مردم میذارنش کنار نه با حرف چندتا عقده ای مثل تو و دوستات که با هرکی خرده حساب دارین به صدتا چیز متهمش می کنید. ??

  • ناشناس اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    روزیاتو تایید کن و آزادی بیا رو رعایت کن بذار دو طرف نظرشون رو بیان کنن
    اقا جمع کنید دیگه
    منم به عنوان یه مرد اینقدر ….بهم شده که کاشکی دختر بودم و …
    والا
    کدوم دختری میره بالای بالا بر کابل برق تو خیابون درست کنه، کارگری کنه، سربازی بره هر بیگاری فکرشو کنی ازش بکشن، تو معدن کار کنه، مثل برزیلی ها از زیر زمین مواد جابجا کنه
    اقا اینقدر سنگ این فمنیست ها رو به سینه نزنید این زنا اول به فکر خودشونن یه نگاه به زندگی خودتون کنید اگه طلاق هم بگیری تو ایران بدبخت اون مرد میشه شک داری یه تحقیق کن چندتا مرد بدبخت شدن
    همش حرف از برابری و اینا میزنن ما در اصل حیونیم و همیشه جنس نر به جنس ماده جذب میشه و بلاعکس و مرد به واسطه زورش به هر کاری دست میزنه تا ارضا شه
    تو همکن جوامع پیشرفتش هم که اینقدر رو مخشون از بچگی کار شده از این اتفاقا میفته
    اگه قرار بود ما مردا هم واسه تمام بدرفتاری ها جبهه به پا کنیم نصب کارها زمین گیر میشد.

    • نانا اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

      دقیقا همین طوره…. ?

  • شهروند اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    وقتییه زنی یه دختری حد و حریم خودش رو ندونه و راحت با هر کس وارد رابطهخ دوستانه می گیرند ، همین میشه. خوب هر کس باشه مگه این یه خونه بدونه در و دروازه هستش ، بی در و پیکره .و به خودشون اجازه میدن یه کارهای که نباید بکنند ، می کنند . خیلی از بازیگران زن برای اینکه دیده شوند وضعیت ظاهری شونه به هر شکل مسخره و مصنوعی در میارن تا بیشتر دیده شوند . خوب همین کارها عواقب داره که همون لذت بردن مفت اقایان از حضور شماهاست . خاک برسرتون که شماها بازیگران کشور ما شدید انکرالخالقین

  • مهدی اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    اگرم حرفاش راست باشه چطور اون موقع که میخواستی معروف بشی و بتونی بازی کنی خودت به میل خودت اون کار رو کردی حالا یادت افتاده اسمشونو بگی |؟

  • سالی چارلز بزونسون اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

    دقیقا صد در صد موافقم لعنت به بازیگران الان فساد در سینما هستند

  • نوری خرداد ۱۶, ۱۴۰۱

    تو هر اجتماعی که درش زن و مرد قاطی باشن و کار کنن برخی رفتارهای زننده دور از انتظار نیست.
    که البته و صد البته شدت و حدتش به کنش و واکنش های افراد در اون جمع برمیگرده، یعنی هرچی رفتارها ولنگارانه تر باشه تخریب و فجایع هم شدیدتر خواهد بود و بالعکس هر چی اداب و اخلاق و عرف و شرع بیشتر رعایت بشه خودبه خود تخریب در اون جامعه کمتر میشه.

    حالا فرض کنید یه گروهی در این جامعه دنبال دیده شدن و حتی رفتارهایی باشن که میدونن باعث تحریک طرف مقابل و غیر همجنس میشه، اون کسی که برای شرعیات و عرفیات خیلی جایگاه قائل نیست.

    بقای سلبریتی جماعت(منظورم هنرمندان عزیز نیستن) صرفا در دیده شدن و ایجاد موج و جو هست، این metoo ها هم فقط به این دلیل و بالاتر از اون تخریب چهره این کشور هست.

    بررسی خروجی ئی که خود این جماعت از زندگیشون به نمایش میزارن گویای همه چیز هست و اصلا نیاز به کنکاش بیجا و تجسس نیست که به فساد در بین این افراد پی ببریم.
    رسانه ای کردنش هم صرفا برای دیده شدن هست تا بتونن به بقیه مقاصدشون برسن.

    کاش همین طور که نر و مادشون تو هم میلولن، میلولیدن و ادعای ایران دوستی و خانواده دوستی و الگو بودن برای بقیه رو نمی کردن، اینش خیلی درد داره برای آدم.

    سیاسیون که یا به این جماعت برای تبلیغات نمایندگی و گول زدن مردم نیاز دارن و یا از هزینه طرف شدن با این انگل ها که به لابی های قدرت و ثروت و رسانه متصلن می ترسن.

    به نظر من بهترین راه مقابله با این گروه سلبریتی دوزاری که شاید تعدادشون به ۵۰ نفر هم نرسه به میدون اومدن هنرمندای واقعی کشوره، باید آنتی ویروس این ویروس از دل هنر و هنرمندای واقعی و مردمی و محب ایران باشه.

  • زهرا شهریور ۳۰, ۱۴۰۱

    بعضی بازیگران اینقدر بیرحم هستند که مثلا وقتی جنگی بشه تو کشور اسلامی صداشون در نمیاد اما خدا نکنه سگ فلان کشور بمیره صداشون در میاد. کلا خل بازیاشون توذوق میزنه. عقل درست و حسابی ندارند البته دور از جون بعضیاشون مثل سوگل طهماسبی ک بازیگران باید ازش یاد بگیرند. هم حجابش خوبه هم خل بازی سیاسی نداشته اونایی هم ک کشف حجاب میکنن باید گفت خب ک چی؟! چیکار کنیم ؟! بدنتونو ما باید ببینیم ک چی بشه؟!