متین بالسینی پدیده شنای ایران به انگلیس پناهنده شد

متین بالسینی پدیده شنای ایران به انگلیس پناهنده شد

در ادامه ی موج مهاجرت ورزشکاران ایرانی، این بار متین بالسینی، شناگر مطرح ایرانی از تصمیم خود برای پناهندگی به انگلیس و حضور در مسابقات بین‌ المللی زیر پرچم پناهجویان خبر داده است.

همین دو هفته پیش بود که اخباری درباره ی پناهندگی یکتا جمالی و مهاجرت پریسا جهانفکر، دو بانوی وزنه بردار ایرانی منتشر شد و حالا متین بالسینی، رکورددار شنای پروانه ایران در المپیک توکیو، در مصاحبه ای با شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال اعلام کرده قصد دارد به انگلیس پناهنده و زیر پرچم پناهجویان در مسابقات بین‌ المللی حاضر شود. بالسینی پیش تر در گفتگوهای خود بارها از کمبود امکانات، عدم حمایت و بی‌ توجهی مسئولین گله کرده بود.

بالسینی در گفتگوی خود با شبکه ایران اینترنشنال گفت: «دو ماهی است به انگلیس آماده ام هم برای ادامه ی تحصیل و هم برای پیگیری تمریناتم تا به دور از حواشی و مشکلاتی که در ایران هست خودم را برای مسابقات جهانی پیش رو در مجارستان آماده کنم اما متوجه شدم به خاطر اینکه ایران نیستم فدراسیون مرا از تیم ملی خط زده. من یک شناگرم و به جز شنا هیچ مهارت دیگری کسب نکرده ام و این تنها چیزی است که دارم. بنابراین اگر نتوانم مسابقه دهم طبیعتاً آینده ای هم نخواهم داشت. دوست نداشتم این اتفاق بیفتد اما چاره ی دیگری جز اعلام پناهندگی در کشور بریتانیا ندارم.»

متین بالسینی همچنین گفت معتقد است نام این کار نه مهاجرت، بلکه فرار است و در ورزش شنای ایران کسی نیست که نخواهد فرار کند.

متین بالسینی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ توانسته بود ۸ بار رکورد ۲۰۰ متر پروانه ایران را در استخر مسافت کوتاه و بلند بشکند و یکی از شناگران ایران در بازی‌ های المپیک تابستانی توکیو در ژاپن بود. او یکی از استعدادهای نوظهور و پدیده شنای ایران محسوب می‌ شود و به گفته ی کارشناسان این رشته ورزشی، انتظار می‌ رفت که با توجه به رکوردهای درخشان خود، در بازی‌ های آسیایی صاحب مدال شود.

اما رئیس کمیته فنی فدراسیون شنای ایران، حمید اسکندریون، با رد ادعای متین بالسینی درباره ی خط خوردنش از تیم ملی گفت که او بدون اطلاع آن ها از کشور خارج شده و در این مدت به تماس‌ های آن ها پاسخ نداده است. به گفته ی اسکندریون، این شناگر ایرانی یکی از گزینه‌ های اصلی برای اعزام به رقابت‌ های جهانی بود، ولی ارتباط خود را با فدراسیون شنا قطع کرد و ظاهراً تمایلی به حضور در تیم ملی ایران نداشت. اسکندریون در ادامه افزود که در نهایت فدراسیون شنای ایران، شناگر دیگری را جایگزین متین بالسینی کرد.

متین بالسینی که تنها نماینده شنای ایران در المپیک توکیو بود، در این مسابقه در ماده ۲۰۰ متر پروانه به آب زد و در دسته اول در کنار شناگرانی از جامائیکا، اسلوواکی، تایلند، سوریه و سیشل رقابت کرد و با رکورد ۱:۵۹:۹۷ به کار خود پایان داد و در نهایت در ماده ۲۰۰ پروانه در رده ۳۳ قرار گرفت.

بالسینی بعد از اتمام مسابقاتش در المپیک توکیو مصاحبه‌ ای انجام داد که چندان به مذاق مسئولان فدراسیون و ورزش کشور خوش نیامد.

رکورددار ماده ۲۰۰ متر پروانه در یکی از آخرین مصاحبه‌ هایش هم گفته بود: «اگر رکوردشکنی‌ ها ادامه پیدا کند احتمال کسب مدال در بازی‌ های آسیایی هست، اما ما فقط نباید از شناگران توقع داشته باشیم و باید حمایت‌ ها هم اندازه ی توقعات باشد. شنای ایران در راه پیشرفت است. من، مهرشاد افقری و سینا غلامپور واقعا رکوردهای ملی را در هر مسابقه می‌ زنیم. حداقل برای ما ۳ نفر که حالا جزء بهترین شناگران ایران هستیم باید ویژه تر سرمایه گذاری و حمایت شود. در این شرایط می‌ توان انتظار مدال بازی‌ های آسیایی را داشته باشیم، اما تا وقتی این حمایت‌ ها نباشد کار خیلی سخت است.»

با وجود اینکه بالسینی چندین بار به روش‌ های مختلف نسبت به شرایط گلایه کرده بود، اما هیچ واکنشی از مسئولان فدراسیون این رشته ندید و حالا تصمیم گرفته تا از تیم ملی ایران جدا شود و مانند کیمیا علیزاده زیر پرچم پناهجویان در مسابقات بین‌ المللی مختلف حضور پیدا کند.

بیوگرافی متین بالسینی

متین بالسینی متولد سال ۱۳۷۹ در تهران، دانشجوی رشته تربیت بدنی و اصالتاً اهل اردبیل است.

از کودکی وارد رشته شنا شد. به صورت حرفه ای ورزش شنا را از سال ۸۸ وقتی تنها ۹ سال داشت شروع کرد و خیلی زود به خاطر استعداد و توانایی اش مورد توجه قرار گرفت.

اولین مدال خود را در سال ۹۵ زمانی که ۱۶ سال داشت به دست آورد؛ او توانست در مسابقات کشوری با رکورد بهترین در ماده ۲۰۰ و ۴۰۰ متر مقام اول را کسب کند.

در سال ۹۶ وارد تیم ملی شد. در ۲۰ سالگی توانست رکورد شنای ۲۰۰ متر را بشکند و در سال ۱۴۰۰ با ۲۱ سال سن به عنوان نخستین نماینده شنای ایران در مسابقات المپیک توکیو حاضر شد و بسیار درخشید. او در ماده ۲۰۰ متر پروانه با شکست رکورد ایران و خودش با زمان ۱:۵۸:۸۳ با اینکه در رده ۳۳ قرار گرفت اما بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

متین بالسینی در کنار پدر و مادر و خواهرش

دیجیاتو
بدون نظر

ورود