واردات گوشی های آیفون به کشور ممنوع شد

واردات گوشی های آیفون به کشور ممنوع شد

امیر اسحاقی، دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفته است که واردات تمام مدل های گوشی های آیفون به کشور ممنوع شده است. اسحاقی در مورد ممنوعیت ورود گوشی های آیفون به کشور گفته است: «بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت، تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن آن ها در لیست کالاهای لوکس ممنوع است. ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها افزایش قاچاق است. در حال حاضر واردات گوشی قاچاق از طریق رویه مسافری بار دیگر قوت گرفته و حجم بسیار زیادی گوشی قاچاق از این طریق وارد بازار شده است».

واردات گوشی های آیفون ممنوع شد

فعالین بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.  دیجیاتو در گزارشی مدعی شده است که هفته گذشته نیز این سامانه برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه جاری امکان پذیر نیست، نمایش می‌داد.

گروه ۲۷، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است. پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است.

واردات گوشی های آیفون ممنوع شد

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به تبعات منفی ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به کشور افزود: «با توجه به اینکه هم اکنون کوشی های اپل در دست مصرف کننده است و بازار نیازمند قطعات برای تعمیرات، افزایش سرقت برای خرد کردن گوشی و مصرف قطعات رو به افزایش خواهد گذاشت. در حال حاضر ۵ هزار واحد صنفی به صورت مستقیم در حوزه گوشی های اپل کار می‌کند و ممنوعیت واردات این مدل گوشی زیان و بیکاری آن ها را به همراه خواهد داشت. ما به مسئولان پیشنهاد دادیم تا ورود مدل جدید گوشی اپل به بازار که کمتر از ۲ ماه است، ممنوعیت واردات این برند را اجرا نکنند تا فرصتی باشد برای کاهش نتایج منفی این ممنوعیت. در مدت زمان کوتاهی تصمیمات متعددی در حوزه تلفن همراه گرفته شده است و این تصمیمات بازار این کالا را آشفته کرده و حالا با ممنوعیت شرایط بازار بدتر خواهد شد».

ممنوعیت واردات گوشی های هوشمند پس از ماه ها گمانه زنی، هفته گذشته با ممنوعیت موقت ورود گوشی های این برند از طریق توقف ثبت سفارش گوشی های آیفون آغاز شد که با افزایش قیمت گوشی های آیفون در بازار همراه گردید. برخی از تحلیل گران این اقدام دولت را فراهم سازی شرایط برای تولید گوشی های هوشمند داخلی و حمایت از تولید داخلی در زمینه گوشی های همراه عنوان کرده اند. مجلس با استناد به لزوم صرفه‌جویی ارزی در شرایط تحریم، بر ضرورت توقف واردات گوشی‌های آیفون به‌عنوان کالایی لوکس تاکید دارد.

واردات گوشی های آیفون ممنوع شد

پیش از این، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدا و سیما به زمزمه‌ها درباره احتمال ممنوع شدن واردات گوشی‌های آی‌فون واکنش نشان داد و گفت: «طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود». به گزارش اقتصاد نیوز، طبق گزارش‌های گمرک، در سال گذشته در مجموع ۲/ ۴ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از ۳/ ۱ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد که ۲/ ۳۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد.

این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۲/ ۶ درصد از کل سهم داشته است؛ به‌طوری که در سال گذشته از مجموع ۷/ ۱۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱/ ۱میلیون دستگاه برای بالای ۶۰۰ دلار بوده است. طبق آمارها سهم برند اپل از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، بسیار بیشتر از دیگر برندها مانند سامسونگ و شیائومی است و در نتیجه مدیران تصمیم گرفته‌اند تا با ممنوعیت این برند، بیشترین صرفه‌جویی ارزی را انجام دهند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ببه به به خرداد ۱, ۱۴۰۱

    گوشیم ایفون se هست. حدود نصف اطرافیام گوشیاشون سامسونگه و قیمت گوشیاشون از گوشی من گرونتره.

  • Mahdi خرداد ۱, ۱۴۰۱

    بهتر بود اول مسئولین گوشی های آیفون خودشون رو کنار میذاشتن،بعد برا ما قانون تسویب میکردن