پرآب ترین قنات جهان را هم خشک کردیم!

پرآب ترین قنات جهان را هم خشک کردیم!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفته است که قنات قنبرآباد بم به عنوان پر آب‌ترین قنات ایران و جهان خشک شده است. وی مدعی شد که این اتفاق در اثر بی احتیاطی عملیات عمرانی بوستانی در ورودی شهر بم رخ داده است. محمد علی معقول معقول، مدیر جهاد کشاورزی بم گفته است: « قنات قنبرآباد، پر آب ترین قنات بم با ۳۶۰ لیتر دبی آب در ثانیه و تامین آب برای هزار کشاور در اثر کار عمرانی بوستانی در ورودی شهر بم تخریب شد. متاسفانه این حادثه در اثر لرزش و خاک برداری در حریم قنات و منطقه انجام شده و آب این قنات در اثر ریزش بند آمده و چندین روز کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر ۶ گروه با  ۴۰ نیروی متخصص و مقنی در حال انجام کار لایه روبی این قنات هستند تا بتوانند هر چه سریع تر این قنات را  به حالت اولیه خود بر گردانند».

خشک شدن پرآب ترین قنات جهان در بم

معقول در ادامه افزود: «آب قنات پس زده شده و میلچه های بالا دست قنات پر از آب شده است؛ بنابراین احتمال خسارت بعدی هم وجود دارد و هر گونه عملیات لرزش باعث‌ می شود تا قنات تخریب شود».

فرماندار شهر بم نیز در مورد خشک شدن قنات قنبرآباد گفته است: «تعداد ۷ حلقه چاه این قنات در اثر پروژه عمرانی در حال اجرا مسدود شده است و پیمانکار کار بازگشایی این قنات را بر عهده گرفته است که امیدواریم هر چه سریع تر آب این قنات به جریان افتد.باید لایه روبی و آزاد سازی آب قنات سریع تر انجام شود تا علت این حادثه معلوم شود».

خشک شدن پرآب ترین قنات جهان در بم

قنات قنبرآباد شهر بم پرآب ترین قنات جهان است. شهرستان بم با داشتن پرآب‌ترین قنات‌های ایران،از جمله مهم‌ترین مراکز تاریخی در بحث سازه‌های آبی جهان است . قنات در طول قرون و اعصار متمادی تامین کننده حیات مردم بوده و حفظ قنات،حفظ محیط زیست و بخشی از تاریخ و تمدن این تاریخ کهن است. در سطح شهرستان بم بیش از ۳۰۰ قنات فعال و غیرفعال و در محدوده حریم ثبت جهانی نیز بیش از ۴۹ قنات فعال وجود دارد که قنات قنبر‌آباد شیخی با دبی ۳۶۰ لیتر بر ثانیه پر آب‌ترین قنات بم است که حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان را تحت پوشش دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود