سعید حنایی یا قاتل عنکبوتی که قتل‌هایش دستمایه ساخت «عنکبوت مقدس» شد که بود؟

سعید حنایی یا قاتل عنکبوتی که قتل‌هایش دستمایه ساخت «عنکبوت مقدس» شد که بود؟

سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوتی در دهه ۷۰ شمسی مرتکب قتل زنجیره ای ۱۶ زن تن فروش شد؛ اتفاقی که دستمایه ساخت چندین فیلم جذاب برای سینمای ایران بود. به تازگی علی عباسی، فیلمساز ایرانی ساکن دانمارک که پیشتر هم با فیلم مرز در کن درخشیده بود، با فیلم تازه‌اش عنکبوت مقدس در بخش مسابقه کن حاضر شد و زهرا امیر ابراهیمی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

مضمون فیلم عنکبوت مقدس موضوع قتل‌های زنجیره‌ای زنان تن‌فروش در اواخر دهه ۷۰ در شهر مشهد توسط فردی به نام سعید حنایی ملق به قاتل عنکبوتی است. فیلمبرداری این فیلم در کشور اردن انجام شده است و سرمایه تولید بیش از یک میلیون یورویی آن را شرکت‌هایی از دانمارک، سوئد، آلمان و فرانسه تامین کرده‌اند.

ناگفته هایی از قتل های زنجیره ای سعید حنایی به روایت برادرزاده اش پس از ۲۲ سال

به جز فیلم عنکبوت مقدس با موضوع قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی، در ایران نیز فیلمی با نام «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد اکران شد که آن هم مضمونی درباره همین قاتل سریالی دارد.

اثر دیگر مستند «و عنکبوت آمد» بود که سال ۱۳۸۰ ساخته شد؛ مستندی تکان‌دهنده و تاثیرگذار که ابعاد اعتقادی و تفکری سعید حنایی را نشان می داد.

بیوگرافی سعید حنایی دستمایه فیلم عنکبوت مقدس

بیوگرافی سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی

سعید حنایی در ۱۶ فروردین ۱۳۴۱ به دنیا آمد و در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ به چوبه دار آویخته شد. این قاتل زنجیره‌ای، زنان روسپی در مشهد را به قتل می‌ رساند و به قاتل عنکبوتی معروف می شود.

شغل قاتل عنکبوتی مشهد کارگری بود و همراه با همسر و سه فرزندش (دو فرزند دختر و یک پسر) در خانه‌ای در منطقهٔ فقیرنشین مشهد زندگی می‌کرد.

در مورد زندگی قاتل عنکبوتی تاکنون یک مستند در سال ۲۰۰۱ با نام و عنکبوت آمد و دو فیلم سینمایی به نام عنکبوت (۱۳۹۸) و عنکبوت مقدس (۱۴۰۱) ساخته شده‌است.

بیوگرافی سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی دستمایه فیلم عنکبوت مقدس

قتل‌ های سعید حنایی

سعید حنایی توسط قاضی غلامرضا منصوری در جلسات متعدد دادرسی محاکمه شد. ابتدا در پرونده او ۱۱ قتل ثبت شده بود اما پس از دستگیری، خودش به ۵ مورد قتل دیگر اعتراف کرد. قاتل عنکبوتی مشهد طی یک سال ( مرداد ۷۹ تا مرداد ۸۰ ) به ۱۶ فقره قتل دست زد که به قرار زیر است:

  1. ۷ مرداد ۱۳۷۹، افسانه کریم‌پور زنی ۳۰ ساله که دختری ۹ ساله نیز داشت، ناپدید شد.
  2. ۱۰ مرداد ۷۹، زنی به نام لیلا آشفته در حالی که خفه شده بود، در زیر بوته‌زارهای گوجه فرنگی در حوالی جاده خین‌عرب مشهد پیدا شد.
  3. ۱۱ مرداد ۷۹، در محله سجادشهر مشهد، جسد زنی به نام فریبا رحیم‌پور در یک گونی زرد رنگ کشف شد. او هم خفه شده بود.
  4. ۳ دی ۷۹، کمی بالاتر از شرکت ایران خودرو مشهد، چادری مشکی که جسد زنی در آن پیچیده شده بود، کشف گردید. این زن معصومه نام داشت.
  5. ۱۶ بهمن ۷۹، باز هم در روبه‌روی ایران خودرو، جسد زنی پیچیده در چادر کشف شد. نام این زن، سارا رحمانی ۲۷ ساله بود.
  6. ۲۹ بهمن ۷۹، جسد زنی ۴۵ ساله به نام اعظم عبدی، در حالی که خفه شده بود در حوالی جاده خین‌عرب کشف شد.
  7. ۱۹ اسفند ۷۹، جسد زن ۵۰ ساله‌ای به نام سکینه کیهان‌زاده در شمال شرقی مشهد کشف شد. جسد این زن نیز در چادری سیاه پیچیده شده بود.
  8. ۲۳ اسفند ۷۹، جسد زن دیگری به نام خدیجه کامل قصری که با روسری خفه شده بود، در روستای دوست‌آباد حوالی مشهد کشف شد.
  9. ۱۲ فروردین ۱۳۸۰، در حاشیه جاده قوچان – مشهد، در جوار میدان شهید فهمیده و جاده خین‌عرب، جنازه زنی پیچیده در چادر مشکی کشف شد. این زن مرضیه سعادتیان ۳۵ ساله بود
  10. ۱۴ فروردین ۸۰، جسد مریم، ۳۵ ساله در حالی که خفه شده و در چادری پیچیده شده بود در درگز کشف گردید.
  11. ۱۵ فروردین ۸۰، جسد طوبی جشن‌آبادی، ۳۵ ساله، در چادری پیچیده شده بود، کشف شد.
  12. ۲۴ فروردین ۸۰، عذرا حاجی‌زاده ۳۱ ساله خفه شده بود. جسد در خیابان خیام شمالی مشهد کشف شد.
  13. ۳ تیر ۸۰، جسد مریم بیگی ۲۸ ساله در بلوار شهید موسوی مشهد و اجساد شیوا و زهرا نیز در نقاطی در همان نزدیکی کشف شد. هر سه آن‌ها خفه شده بودند.
  14. ۱۱ تیر ۸۰، جسد لیلا، ۲۰ ساله که خفه شده بود در مشهد پیدا شد.
  15. ۲۴ تیر ۸۰، جسد محبوبه الهی ۱۸ ساله در جاده قدیم قوچان کشف شد.
  16. مرداد ۸۰، زهرا صدخسروی ۳۳ ساله آخرین قربانی بود که رسانه‌ها قاتل این زنان را «قاتل عنکبوتی» نامیدند.
بیوگرافی سعید حنایی دستمایه فیلم عنکبوت مقدس
محسن تنابنده در فیلم عنکبوت در نقش سعید حنایی

انگیزه قتل های سعید حنایی

سعید حنایی که به ظاهر فردی مذهبی و دارای سابقه رزمندگی در دوران جنگ بود، به گفته همسایگان، فردی آرام و بدور از حاشیه بوده‌ است. همسر وی توسط یک راننده مسافرکش مورد تعرض قرار گرفت به همین دلیل او کارگران جنسی را مسئول این اتفاق دانست. همه قربانیان حنایی، کارگران جنسی بودند. قاتل عنکبوتی به گفته خودش می‌خواست جامعه را از فساد و فحشا پاک کند.

قاتل عنکبوتی مشهد در پاسخ به خبرنگاری که دربارهٔ فرجام پرونده‌اش از وی سؤال کرد پاسخ داد: «من فقط یک نفر هستم. در استخر ماهی‌ها با کم شدن یکی اتفاقی نمی‌افتد. مهم آن است که آب مسموم نشود.»

بیوگرافی سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی دستمایه فیلم عنکبوت مقدس

دستگیری سعید حنایی

مژگان، آخرین هدف سعید حنایی بود که توانست از دست او بگریزد. پس از گذشت یک‌ هفته مژگان در طرح ویژه پلیس دستگیر شد و در بازجویی به ماجرای سوء قصد به جانش اقرار کرد و با آدرسی که مأموران از وی گرفتند، موفق به دستگیری سعید حنایی شدند.

عنوان‌های اتهامی سعید حنایی

نماینده مدعی‌العموم با اشاره به «شواهد موجود، از جمله اقرار صریح، روشن و مکرر متهم، بازسازی صحنه‌های قتل توسط وی و انطباق با شواهد موجود، کشف اجساد مقتولین، اظهارات خانم مژگان حیدری که از دست متهم فرار کرده بود و معاینات پزشکی قانونی»، اتهامات وی را «سرقت، جعل کارت بسیج و جعل کارت امر به معروف و نهی از منکر و ارتکاب ۱۳ مورد زنای محصنه» عنوان کرد و از ریاست دادگاه خواستار اشد مجازات برای قاتل عنکبوتی مشهد شد.

وی با اشاره به گفته‌های سعید حنایی در جلسه دوم دادگاه که انگیزه خود را خیرخواهانه بیان کرده بود، گفت: «اگر انگیزهٔ خیرخواهانه‌ای در کار بوده‌ است، پس چرا در ۱۳ مورد از ۱۶ مورد قتلش دست به تجاوز زده‌ است.»

سعید حنایی کیست؟

اعدام سعید حنایی

حکم اعدام عامل قتل های عنکبوتی به جرم قتل ۱۶ نفر در شهر مشهد و اطراف آن سحرگاه ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ با حضور مقامات قضایی، اولیای دم و مأموران نیروی انتظامی در محوطه زندان مرکزی مشهد اجرا شد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • ناشناس خرداد ۹, ۱۴۰۱

    مطلب جدید بزار اینو که تو ویکی پدیا هم میشه پیدا کرد

  • حسن کودک کار دهه شصت قم خرداد ۲۰, ۱۴۰۱

    اقا لطف کن عوس این زت ها رو پام کن این زنها توسط خفاش شب به قتل رسیدن، وهنه زن سالم وخانواده داری بودند، ولی زن هایی که حنایی به قتل رساند زنان خیابانی بودند،

  • مالک اشتری خرداد ۲۱, ۱۴۰۱

    سلام شما چرا عکس افرادی که توسط سعید حنایی به قتل رسیدن رو در سایت بارگزاری کردید؟!

    ممکنه کسی بشناسه آبروی اونها میره و این گناه بسیار بسیار بزرگی است!!!! حق الناس بسیار بزرگی میاد گردن تون!!!!

    لطفا عکس خانم هایی که به قتل رسیدن رو سریع حذف کنید

    اجر شما با شهدا و قرآن

    • محمد خرداد ۲۹, ۱۴۰۱

      چی میگی داداش این عکسها ٢٠ سال پیش توی روزنامه ایران چاپ شده، و اینکه همه اقوام و نزدیکان این بندگان خدا میدونستن که اینا برای خرج زندگی چکارایی میکنن،حتی در چند مورد از مقتولین شوهرشون یا برادرشون اجبار میکرده که تن فروشی کنن خرج اعتیاد اونارو بدن