ماجرای لغو مجوز فیلیمو و نماوا چیست؟

ماجرای لغو مجوز فیلیمو و نماوا چیست؟

به دنبال انتشار شایعاتی درباره ی لغو مجوز پلتفرم های فیلیمو و نماوا به دلیل انتشار بدون مجوز برخی سریال های جدید خود، سعید مقیسه، رئیس ساترا، سازمان وابسته به صدا و سیما که مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را برعهده دارد، به ارائه ی توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

روز گذشته خبری غیر رسمی مبنی منتشر شد مبنی بر اینکه به دلیل خودداری پلتفرم های فیلیمو و نماوا از دریافت مجوزهای لازم برای انتشار محتوای خود، ساترا مجوز آن ها را باطل کرده است اما هنوز ابطال مجوز این دو پلتفرم به آن ها ابلاغ نشده است.

به دنبال انتشار این خبر، برخی در فضای‌ مجازی گمانه‌ زنی کردند این اتفاق در پی تصمیم فیلیمو و نماوا برای انتشار بدون مجوز بعضی سریال‌ های خود مانند «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» افتاده است.

پلتفرم های فیلیمو و نماوا به دلیل ممیزی‌ های فراوانی که از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر روی محتواهای تولید شده ی آنان اعمال می‌ شد، اقدام به انتشار تعدادی از محتواهای خود بدون دریافت مجوز از ساترا کردند.

طی‌ ماه‌ های اخیر اختلاف نظرها در خصوص برخورد سلیقه‌ ای برای ممیزی محتوا افزایش یافته است به‌ گونه‌ ای که مدیرعامل نماوا، محمد حسن شانه‌ساز زاده پیش تر اعلام کرده بود که ساترا خطوط قرمز ممیزی را به صورت شفاف اعلام نمی‌ کند و با هر کدام از محتواها به صورت سلیقه‌ ای برخورد می کند.

حالا سعید مقیسه، رئیس ساترا درباره ی برخورد با پلتفرم های فیلیمو و نماوا توضیحاتی ارائه کرده است. او امروز در این خصوص گفت: «در پی انتشار برخی اخبار حاشیه‌ساز در مورد لغو مجوز فیلیمو و نماوا اعلام می‌کنم از طرف ساترا هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌های مذکور اعلام نشده است. البته برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز آنها شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.»

مقیسه در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدام قانونی و دلیل کسر امتیاز، به خاطر انتشار بدون بازبینی سریال‌هایی مثل «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» است، تصریح کرد: «به صورت کاملاً واضح، تخلف محتوایی یعنی اینکه برخی بخش‌های منتشر شده مجوز انتشار از ساترا ندارند. لیست تخلفات در صورت تأیید حقوقی منتشر خواهد شد.»

رئیس ساترا صحبت هایی نیز درباره ی تلاش برخی برای بازگشت اختیارات نظارت بر نمایش‌خانگی به ارشاد داشت. گروهی از هنرمندان و سینماگران، در نامه‌ ای به رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، از او درخواست کرده اند مدیریت شبکه نمایش خانگی از ساترا که زیرمجموعه ی سازمان صداوسیما است، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد.

مقیسه در این خصوص گفت: «نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و تنظیم مقررات در ابعاد مختلف از جمله ضوابط محتوایی و حفظ حریم مقدس خانواده‌ها، الزام قانونی بر صداوسیما است و ساترا برای اجرای قانون با تمام توان اقدام خواهد کرد.»

رئیس صدا و سیما، پیمان جبلی هفته ی گذشته انتقادات تندی را علیه شبکه نمایش خانگی مطرح کرد که واکنش های زیادی را به دنبال داشت.

جبلی در نشستی با حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، محتوای سریال های نمایش خانگی را مستهجن خواند و گفت: «هیچ کدام از شما به همراه خانواده حاضر نخواهید شد پای یکی از قسمت های سریال‌ نمایش خانگی که الان در حال پخش است، بنشینید.»

این صحبت های جبلی با انتقادات فراوانی، حتی از سوی برخی چهره های مشهور هنری همچون پرویز پرستویی و مصطفی کیایی رو به رو شد.

برخی انتقادات صدا و سیما از شبکه نمایش خانگی و اعمال فشار به پلتفرم ها را به این دلیل می دانند که با افت کیفیت برنامه های تلویزیون و کاهش مخاطبان آن، شبکه نمایش خانگی به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شده و صدا و سیما قصد دارد با سنگ اندازی، عرصه را برای رقیب بزرگ خود تنگ سازد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود