آخرین اطلاعات از وضعیت سومین توله یوز ایرانی با نام «پیروز» + ویدیو

آخرین اطلاعات از وضعیت سومین توله یوز ایرانی با نام «پیروز» + ویدیو

بحث توله یوزهای ایرانی که از مادرشان، ایران، به دنیا آمده بودند روزگاری یکی از مهم ترین و البته خوشحال کننده ترین خبرهای روز بود که با مرگ دو توله، به غم بزرگ دیگری برای ایرانیان تبدیل شد و بعد از آن ماجرای متروپل، گرانی ها و افزایش دلار و … به طور کلی آن را به حاشیه برد. همانطور که می دانید بعد از مرگ دو توله، اکنون تنها یک توله ایران زنده است که گفته می شود شرایط مساعدی نیز ندارد.

تازه ترین خبرها در مورد اخرین توله یوز ایرانی با نام پیروز

حسن اکبری ، معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد توله یوز سوم که نام غیررسمی «پیروز» برای آن انتخاب شده، می گوید:

تقریبا در سه روز گذشته وضعیت توله یوز به نسبت بهتر شده‌ است و امیدواریم کم‌کم بتواند کمبود وزن نسبت به حالت استاندارد را جبران کند و به شرایط پایدارتری برسد. از زمان انتقال توله‌ یوز اتفاقاتی در حوزه سلامت او رخ داده‌ است. با جمع‌بندی تمام اتفاقات رخ داده و نظر دامپزشکان به‌ ویژه با مشورت دکتر کالدول -دامپزشک آفریقای جنوبی – روند درمان و تغذیه را ادامه داده‌ایم.

در دنیا هیچ شیر خشک مناسب و ویژه‌ای برای یوزپلنگ وجود ندارد و تمام شیر خشک‌ های ساخته شده می‌توانند مشکلاتی را برای یوزپلنگ ایجاد کنند. تا به امروز چهار نوع شیرخشک متفاوت استفاده کرده‌ایم که اولین نوع مارک ایرانی و سه نوع دیگر مارک خارجی بوده است اما تقریبا با هر چهار نوع در هضم و دفع مشکل داشته‌ است.

تازه ترین خبرها در مورد اخرین توله یوز ایرانی با نام پیروز

یوزپلنگ گونه بسیار حساسی در مقایسه با سایر گربه‌سانان است و توله‌ یوز سوم به علت ویژگی‌های فیزیولوژیک به مراتب حساسیت و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.  بنابر نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تمام ظرفیت‌ها، گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف در این راستا استفاده کردیم. بعضا افرادی با اختلاف سلیقه‌های جدی حاضر به کار تیمی با همدیگر نبودند اما همگی با سازمان همکاری کردند.

همه افراد در این راه خطاهایی داشته‌اند حتی دکتر کالدول بعضا تجویز انجام شده را اصلاح می‌کرد بنابراین کاری تحقیقاتی و فاقد مدل ثابت است و بر اساس شرایط، پروتکل‌ جدیدی را تعریف کردیم و ادامه‌ می‌دهیم. پروتکل‌های جدید تعریف شده حتما خطاهایی خواهند داشت که بعضا  برای توله مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

در این مدت بارها توله‌یوز را سونوگرافی و یا از اندام‌های آن گراف تهیه کرده‌ایم و با داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های مختلف تغذیه و با روش‌های مصنوعی دفع جانور تسهیل شده است. با این روش‌ها، پروتکل‌ خاص و در نهایت با مشورت دکتر کالدول توله‌یوز سوم توانسته در شرایط وزنی بسیار کم و ضعیفی زنده بماند و به مرحله‌ تغذیه با پیش‌غذا یا کنسرو مخصوص برسد.

تازه ترین خبرها در مورد اخرین توله یوز ایرانی با نام پیروز

در حال حاضر توله‌یوز سوم حدودا یک کیلوگرم است؛ درصورتی که باید وزنی بیش از دو کیلوگرم داشته باشد بنابراین وزنی نصف وزن استاندارد را دارد. این کمبود وزن به دلیل پروتکل خاص تعریف شده برای توله یوز و کاهش عمدی مصرف شیرخشک‌ به منظور حفظ بقائ آن بوده تا توله تنها بتواند از این مرحله عبور کند و به مرحله تغذیه گوشت برسد.

توله یوز چند روزی است با استفاده از مصرف کنسروهای مخصوص، یک مرحله بینابینی را برای عبور از تغذیه شیرخشک به سمت تغذیه گوشت می‌گذراند. از زمان مصرف این کنسروها به وضعیت قابل‌قبولی به نسبت قبل رسیده است. اگر از این مرحله به خوبی عبور  و گوشت‌خواری را شروع کند، به حالت پایدارتری می‌رسد که خیالمان اندکی راحت‌تر خواهد شد.

بین سه تا چهار ماهگی هم که تغییراتی در سیستم ایمنی جانور اتفاق می افتد، مرحله حساسی از زندگی توله‌یوز است بنابراین  تلاش سازمان در جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های داخل و بیرون سازمان، علاقه‌مندان و دامپزشکان متبحر در این بازه زمانی است تا بتوانیم جان توله‌یوز سوم را نجات دهیم.

در حال‌ حاضر بالاجبار به علت دسترسی به امکانات، درمان و دارو توله‌ یوز سوم را تا حدود چهار ماهگی در «پردیسان» نگهداری خواهیم‌ کرد چراکه امکان نظارت سازمان نیز خیلی بهتر فراهم است و در صورت سالم و زنده ماندن توله‌ یوز، برنامه انتقال توله را به سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی خواهیم داشت.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • sfsf@yahoo.com خرداد ۲۸, ۱۴۰۱

    طفلک. ببرید افریقا چندسال اونجا بمونه زندگی رو یاد بگیره. ما که نتونستیم زندگی کنیم. حداقل ایشون زندگی کنه