آخرین وضعیت پرونده ابربدهکار بانک پارسیان؛ محمد رستمی صفا کیست؟

آخرین وضعیت پرونده ابربدهکار بانک پارسیان؛ محمد رستمی صفا کیست؟

بسیاری از ما با روال طاقت فرسایی که باید برای گرفتن یک وام چند ده میلیونی طی کنیم آشناییم، اما همه می‌دانیم که در این میان کسانی هستند که با دریافت تسهیلات نجومی به ابربدهکاران بانکی تبدیل می‌شوند و عدم وصول مطالبات بانک مرکزی از این افراد در نهایت اقتصاد کشور را متلاطم کرده و همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در یکی از نمونه های بارز اعطای تسهیلات بانکی کلان، شخصی به نام محمد رستمی صفا توانسته ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک پارسیان دریافت کند. نامی که شاید اولین بار در پایان مناظرات انتخاباتی آخرین دوره ریاست جمهوری در میان فهرستی ۱۱ نفره از ابربدهکاران بانکی در شبکه های اجتماعی منتشر و دیده شد.

بر اساس اطلاعاتی که بانک مرکزی سال گذشته منتشر کرد ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی در مجموع ۵۵ هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان تسهیلات از بانک پارسیان دریافت کرده‌اند که در این میان، گروه محمد رستمی صفا با ۱۱ هزار و ۹۳ میلیارد تومان در رتبه اول قرار دارد.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

محمد رستمی صفا کیست؟

محمد رستمی صفا کارآفرین و بنیانگذار گروه صنعتی صفا و شرکت پروفیل ساوه است که در خرداد سال ۱۳۲۶ در تهران، در خانواده‌ای بازرگان در حوزه آهن و فولاد به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۴ با سرمایه‌گذاری در گروه صنعتی آمل، فعالیت در صنعت لوله و پروفیل را آغاز کرد. رستمی صفا بین سال های ۸۶ تا ۸۹ عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و ایتالیا بود.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره چند شرکت بزرگ مرتبط با صنایع گاز است که از آن جمله می‌توان به گروه صنعتی صفا، مجموعه شرکت‌ها و کارخانجات عظیمی که در ساخت صنایع فلزی، ماشین آلات صنعتی و ادوات کشاورزی فعالیت دارد اشاره کرد که شامل شرکت‌های نورد و پروفیل ساوه، پیلوت گاز، فولاد کاشان و نورد صفا است.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

این ابربدهکار بانکی در دوارن کاری خود در شرکت ملی گاز نیز سابقه پرداخت رشوه و گردش غیرقانونی وجوه در سیستم بانکی برای دریافت وام را دارد.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

رستمی صفا و بانک پارسیان

محمد رستمی صفا در سال ۸۵ موفق شد در دومین معامله بزرگ بورس ایران در آن زمان، ۲۸.۸ درصد از سهام بانک پارسیان را که در مالکیت شرکت ایران خودرو بود، به ارزش تقریبی ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد. اما تنها ۱۳ روز بعد این معامله از سوی سازمان بورس لغو و رستمی صفا به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد.

او قصد داشت با گرفتن وام کلان از این بانک، مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان از وجوه خود بانک را صرف خرید بانک کند.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

پرونده محمد رستمی صفا در دادگاه

سال گذشته در جریان یکی از بزرگ ترین پرونده های بانکی ایران، بالاخره پای رستمی صفا به دادگاهی باز شد که بانک های پارسیان، ملی، تجارت، توسعه صادرات و سپه از شکات آن بودند.

در این دادگاه اعلام شد که گروه رستمی صفا با رانت، میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین تهیه کرده و تسهیلات دریافتی کلان را صرف امور شخصی و تاسیس شرکت‌ها می‌کرده‌ و در این راستا ۱۶ شرکت تاسیس شده است.

در موردی دیگر، محمد رستمی صفا با همدستی دو فرزند خود ۴۵ میلیون یور از بانک ملی هامبورگ دریافت کرده که در جای خود مصرف نشده است. محمد رستمی صفا همچنین علاوه بر سرمایه‌گذاری در امارات، بخشی از ثروت نامشروع خود را در ایالات متحده و انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.

محمد رستمی صفا ابربدهکار بانکی کیست؟

آخرین وضعیت پرونده رستمی صفا

پس از گذشت یک سال، پرونده محمد رستمی صفا پس از صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و هنوز در مرحله کارشناسی است.

رییس کل دادگستری استان تهران چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفت: «چند نفر از بدهکاران کلان بانکی بعضا ۳ هزار میلیارد و یا کمتر و بیشتر بودند. مذاکراتی با این‌ها داشتیم و حتی برخی قبل از اینکه تفهیم اتهام شوند در عرض دو تا چهار ماه تسویه حساب کرده و مطالبات بانکی را پرداخت کردند که بر این اساس پرونده مختومه شد. برخی از این بدهکاران هم علی‌رغم تاکید ما بر پرداخت بدهی، اقدامات لازم را انجام ندادند که پرونده آنها مفتوح و در حال رسیدگی است.»

بیشتر بخوانید:

گزارش صدا و سیما از زندگی مجلل حسن رعیت + ویدئو

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود