روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست؟

روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هنگامی که سن انسان افزایش پیدا می کند، احتمال زمین خوردن او بیشتر می شود. زمین خوردن در سالمندان خطری جدی است زیرا جراحات ناشی از آن می تواند حتی منجر به مرگ شود. از آنجایی که هیچکس نمی خواهد شاهد زمین خوردن سالمندان خانواده خود باشد پس باید بداند که روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست و برای اجرا کردن آنها تلاش نماید. در این مطلب به بررسی این موضوع مهم می پردازیم پس با ما همراه باشید. در صورتی نیاز به خدمات شرکت پرستاری نیز داشته باشید می توانید به لینک آن مراجعه فرمایید.

روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست؟

علت زمین خوردن سالمندان چیست؟

افراد سالمند اگرچه توان بدنی کمتری نسبت به جوانان دارند اما ممکن است به علت های مختلفی زمین بخورند. زمین خوردن سالمندان می تواند به یکی از دلایل زیر اتفاق بیفتد:

نداشتن تعادل جسمی

ضعف بینایی یا از دست دادن آن

ابتلا به بیماری قلبی عروقی

ابتلا به بیماری فشار خون

ابتلا به بیماری هایی که منجر به سرگیجه می شوند

لیز بودن دستشویی یا پارکت خانه

کم بودن نور اتاق

محکم نبودن فرش و لیز خوردن آن

رفت و آمد از پله

عجله در تردد

سقوط از بالای نردبان یا چهارپایه

۶ روش جلوگیری از زمین خوردن سالمندان

ابتدا باید بدانید که روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست و سپس این روش ها را اجرا کنید تا خطرات را به حداقل برسانید:

۱- انجام ورزش

تمرینات ورزشی باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود و از زمین خوردن سالمندان جلوگیری می کند. با ورزش و انجام تمرینات، تعادل بدن بیشتر حفظ می شود و فرد می تواند سلامتی خود را افزایش دهد. ورزش هایی مانند پیاده روی، ورزش های آبی و تای چی تاثیر زیادی در جلوگیری از زمین خوردن سالمندان دارند و افزایش قدرت بدنی آنها پس از مدتی کاملا مشهود است. در صورتی که فرد سالمند به دلیل کهولت سن یا موارد دیگری قادر به پیاده روی و ورزش های آبی نباشد، باید از پزشک فیزیوتراپ برای انجام حرکت های کاربردی، کمک بگیرد.

۲- تهیه کفش مناسب

کفش مناسب نه تنها برای افراد سالمند بلکه برای تمامی افراد لازم است. سالمندان باید از کفشی استفاده کنند که محکم بوده و کف آن لیز یا چرب نباشد. وقتی کفش سالمندان مناسب نباشد در نتیجه احتمال زمین خوردن آنها افزایش می یابد. زمانی که قصد تغییر کفش سالمندان را دارید به این نکته دقت کنید که تمامی شرایط یک کفش مناسب در آن رعایت شده باشد تا از زمین خوردن سالمندان جلوگیری کند.

۳- مشورت با پزشک متخصص

برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان باید با پزشک مشورت کنید و مشکلات فرد سالمند را به او بگویید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. گاهی برخی از داروهای مصرفی افراد مسن، زمینه ساز زمین خوردن آنها می شود زیرا مصرف این داروها ضعف در بدن و بینایی را افزایش می دهد و فرد با احساس سرگیجه و افت فشار، زمین می خورد. پزشک می تواند نوع دارو، میزان مصرف و زمان آن را تغییر دهد تا مشکل زمین خوردن فرد مسن، برطرف شود.

گاهی اوقات پزشک با انجام آزمایش ها و معاینات مخصوص، به بیماری ها و اختلالات فرد پی می برد و قدرت فیزیکی سالمند را ارزیابی می کند. بدین شکل دلیل زمین خوردن سالمند مشخص می شود و موارد ممنوع از نظر خوراکی و دارویی توسط پزشک در دستور کار قرار می گیرد تا شما بدانید روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست . در چنین مواقعی سالمند باید مدتی تحت نظر باشد و پس از اتمام داروها برای انجام معاینات به پزشک خود مجددا مراجعه کند.

۴- افزایش نور در خانه

در بعضی از مواقع فرد سالمند به دلیل کمبود نور در محیط، زمین می خورد. برای حل این مشکل باید مسیرهایی که فرد از آن بیشترین رفت و آمد را دارد بررسی کنید و با نصب چراغ به بهبود وضعیت روشنایی آن بپردازید. شما می توانید علاوه بر نصب چراغ و لامپ های مناسب، چراغ قوه ای در کنار تخت سالمند قرار دهید تا در مواقع لازم از آن استفاده نماید.

۵- کاهش خطرات احتمالی خانه

یکی از عوامل مهمی که در زمین خوردن سالمندان نقش دارد، ایمن نبودن خانه است. ابتدا تمامی بخش های خانه مانند پارکت، پله ها، سیم ها، فرش و وسایل و تجهیزات را بررسی کنید و هر کدام که در وضعیت نامناسبی قرار دارد، جابجا یا تعویض کنید تا مشخص شود روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست. به طور مثال اگر زمین لیز است از پارکت مناسب استفاده کنید و یا سطح آن را با موکت بپوشانید. موکت باعث حرکت امن شده و چون به سطح زمین می چسبد، لیز نمی خورد.

می توانید فرش ها را از طریق چسب فرش، محکم کنید تا بر روی سرامیک سر نخورند. سیم های تجهیزات الکترونیک را از مسیر رفت و آمد دور کنید و مبلمان و سایر وسایل را به گونه ای بچینید که مسیر رفت و آمد برای سالمندان در دسترس باشد. دستگیره های شکسته را تعویض نموده و راه پله ها را با پارکت مناسب بپوشانید. در قسمت های مختلف خانه دستگیره هایی نصب کنید تا فرد سالمند برای حرکت بهتر آنها را بگیرد و راه برود.

۶- استخدام پرستار تمام وقت

اگر خودتان نمی توانید از افراد سالمند خانواده نگهداری کنید هیچ اشکالی ندارد زیرا با استخدام پرستار سالمند تمام وقت هم به کارهای خودتان می رسید و هم نگران مشکل زمین خوردن سالمندان نخواهید بود. پرستار تمام وقت سالمندان می تواند علاوه بر انجام کارهای روزمره، با برقراری ارتباط با وی، بیماری های افسردگی، استرس، اضطراب و انزوای سالمندان را رفع نماید.

جمع بندی

نکاتی که باید به آن توجه کافی داشته باشید جلوگیری از اشتباهات رایج در نگهداری و برخورد با سالمندان است. در این مطلب گفتیم که روش های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان چیست و اکنون شما می توانید به خوبی از زمین خوردن سالمندان خود، جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که محیط خانه باید برای تردد سالمند، کاملا بهینه باشد و تجهیزات لازم در محیط نصب شوند. شناسایی بیماری های سالمند نیز عاملی برای رفع زمین خوردن سالمند است. با تدوین یک برنامه ورزشی و با در نظر داشتن ورزش های متناسب، می توانید هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی سالمندان را افزایش دهید تا از زمین خوردن سالمندان جلوگیری کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود