اقدامات عجیب ساترا برای تعلیق پلتفرم های نمایش خانگی و واکنش نماینده مجلس

اقدامات عجیب ساترا برای تعلیق پلتفرم های نمایش خانگی و واکنش نماینده مجلس

رئیس ساترا در نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما مصوبات شورای فضای مجازی صدا و سیما در جهت برخوردهای بازدارنده در مقابل تخلفات پلتفرم های نمایش خانگی و تعلیق چند پلتفرم شبکه نمایش خانگی را مطرح کرد.

در نامه ای به تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱، سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما اقدامات جدیدی را که در دستور کار ساترا قرار گرفته، مورد اشاره قرار داد.

در این نامه ۱۲ بندی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مفاد آن موجب تعجب بسیاری از افراد شده، ساترا برای مقابله با تخلفات پلتفرم های نمایش خانگی خواستار همکاری نهادهای مختلفی نظیر دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و … شده است.

در بند نخست این نامه به مهلت یک هفته ای به پلتفرم های نمایش خانگی برای تمکین از قوانین و مقررات ساترا و متوقف ساختن تخلفات از سوی آنها اشاره شده است.

نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما برای مقابله با پلتفرم های شبکه نمایش خانگی

نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما برای مقابله با پلتفرم های شبکه نمایش خانگی

نامه به دادستان برای فیلتر دامنه، طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و دادسرای جرایم رایانه‌ای، ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت‌رسانی در دیتاسنترها و ارسال نامه به وزارت صمت برای لغو نشان اینماد VODها از دیگر اقداماتی است که در بندهای مختلف این نامه به آن‌ها اشاره شده است.

به استناد این نامه، نامه هایی از سوی ساترا به سازمان های مختلف ارسال شده و در آنها خواستار قطع همکاری با پلتفرم های نمایش خانگی شده است. عدم خدمت رسانی در دیتاسنترها از سوی وزارت ارتباطات، لغو نشان اینماد از سوی وزارت صمت، عدم حمایت مالی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و معاون علمی ریاست جمهوری و چندین مورد دیگر از جمله مواردی است که ساترا در این نامه به آنها اشاره کرده است.

نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما برای مقابله با پلتفرم های شبکه نمایش خانگی

هشدار نماینده مجلس نسبت به تعطیلی پلتفرم‌ های نمایش خانگی

پس از انتشار نامه مذکور، مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما به درخواست‌های مقیسه و مصوبات شورای فضای مجازی صداوسیما واکنش نشان داد و آن را موجب حیرت و تأسف‌برانگیز خواند.

توانگر در بخشی از نامه خود به عدم موفقیت صداوسیما در جذب مخاطب اشاره کرده و جلوگیری از فعالیت VODها را عاملی برای روی آوردن مخاطبان به شبکه‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای دانسته است. او در این خصوص چنین نوشته است:

انتشار نامه‌ای از رییس محترم ساترا به جنابعالی پیرامون مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما درباره برخورد با رسانه‌های صوت و تصویر و اقدامات متعاقب ساترا موجب حیرت و تاسف‌برانگیز است.

همان‌طور که در نامه شماره ۱۲۶۶۲۷۶ مورخ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ اینجانب به محضر جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی نیز بیان شده بود اگر پیشتر مسئولین امر -از جمله دولت محترم و شورای عالی فضای مجازی- در عمل به وظائف خود، تکالیف قانونی ساترا و چارچوب فعالیت آن را معین می‌ساختند امروز شاهد آن نبودیم که رییس این مجموعه به خود جرأت داده و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن را عامل پیگیری اعمال غیرقانونی و بی‌مبنای خود قلمداد کرده و جهت ایراد نطق پیش از دستور و ایراد تذکر برای آن تعیین تکلیف نماید.

لازم به ذکر است مطابق با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در مراجع مختلف از جمله مرکز ملی فضای مجازی اساسا اینکه صنعت نمایش سینمای خانگی مشمول تعریف صوت و تصویر فراگیر باشد یا خیر محل بحث است و در آن صورت تنظیم‌گری این حوزه بر عهده آن سازمان محترم نیست. به علاوه در شرایطی که با کم‌کاری و کج سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هم‌وطنان با شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا معاند نظام پر می‌شود، افزایش فشار بر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ چرا که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی، این کار معنی جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد. هر چند ضروری‌ست تمام سرویس‌های پخش آنلاین فیلم (VODها) توجه دقیق‌تری به فرهنگ و آداب مردم عزیزمان داشته باشند.

به استحضار می‌رسانم در آشفتگی ناشی از عملکرد بی‌قانون ساترا در این حوزه و با لحاظ ابهامات فوق‌الذکر، مجلس شورای اسلامی که عطف به فرموده حضرت امام(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری در رأس همه امور کشور است موظف به انجام اقدامات لازم جهت تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز در زمینه صوت و تصویر فراگیر است که ان شاء الله با همکاری همه ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر این حوزه در نظام این مهم به انجام خواهد رسید.

همچنین ضروری است تا اعلام کنم در صورتی که مجموعه‌های دولتی مخاطب نامه صدرالاشاره رییس ساترا –از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری- به اعمال غیرقانونی بیان شده در نامه تمکین نمایند، مسئولین ارشد این وزارتخانه‌ها و معاونت علمی باید درباره آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.

نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما برای مقابله با پلتفرم های شبکه نمایش خانگی

گفتنی است طی ماه های اخیر، برخی از سریال‌ ها بدون دریافت مجوز از ساترا پخش شدند و این اتفاق موجب افزایش تنش میان ساترا و پلتفرم‌ های پخش نمایش خانگی شده بود. داستان از این قرار است که تولیدکنندگان آثار سینمای خانگی به ممیزی‌های متعدد ساترا انتقاد داشتند و همین موضوع باعث شد تا برخی آثار بدون مجوز انتشار یابد. مقیسه در واکنش به این اتفاقات تاکید کرده بود که ساترا قصد تعلیق پلتفرم‌ های نمایش خانگی را ندارد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود