افشاگری های مهدی طارمی درباره تیم ملی در برنامه فوتبال ۳۶۰

افشاگری های مهدی طارمی درباره تیم ملی در برنامه فوتبال ۳۶۰

در شرایطی که پس از نشست امروز کمیته فنی فدراسیون فوتبال، به نظر می رسد دراگان اسکوچیچ در مقام سرمربی تیم ملی ابقا شده و رهبری تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بر عهده خواهد داشت، خبرهابی خوبی از تیم ملی به گوش نمی رسد، شرایطی که با توجه به تناقض های زیاد در واکنش ملی پوشان به تغییر سرمربی تیم ملی نیز بسیار واضح بود. مهدی طارمی، بازیکن تیم ملی ایران که روزهای درخشانی را در فوتبال پرتغال سپری می کند، مهمان قسمت جدید برنامه فوتبال ۳۶۰ بود. او در گفتگوی خود با عادل فردوسی پور به انتقاد از وضعیت تیم ملی ایران پرداخت و توضیحاتی در خصوص برخی حواشی و شایعات ارائه کرد.

طارمی در پاسخ به سؤال فردوسی پور درباره ی اینکه آیا از روند آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی رضایت دارد، گفت:

به هیچ عنوان. تا قبل از این هم هیچ مصاحبه ای درباره ی شرایط تیم ملی انجام ندادم چون دوست نداشتم به مردم دروغ بگویم. ما مجبوریم جلوی دوربین بگوییم همه چی خوب است و امید بدهیم ولی واقعاً اینگونه نیست. دست کم من چنین چیزی نمی بینم. اصلاً تدارکاتی که باید برای جام جهانی وجود ندارد. فدراسیون را با وضعیتی کاملاً خراب تحویل گرفتند و دادند به آقای عزیزی خادم. حالا هم فدراسیونی داریم با وضعیتی بدتر که معلوم نیست تصمیم گیرنده اش کیست. حتی ما بازیکن ها هم گاهی اوقات نمی دانیم باید با چه کسی مستقیم صحبت کنیم.

وقتی برای برگزاری بازی تدارکاتی در کانادا برنامه ریزی می کردید باید به این هم فکر می کردید که یکی از تیم های گروه ایران در جام جهانی آمریکا است و ممکن است برنامه تان کنسل شود. بالاخره کانادا و آمریکا رابطه ی نزدیکی باهم دارند و سیاست و ورزش از هم جدا نیستند. اردوی کانادا به هیچ عنوان نمی توانست به عنوان پلن اول برای تیم ملی باشد. این برنامه ریزی از اول غلط بود. بعدش غلط تر هم شد و هیچ دستاوردی هم برایمان نداشت. فقط داریم فیفادی را از دست می دهیم. فیفادی بعدی هم معلوم نیست چه اتفاقی قرار است بیافتد. فقط یاد گرفته اند می گویند اسم تیم ها را نمی گوییم که معامله به هم نخورد. یا اصلاً تیمی وجود ندارد یا فقط دارند با مردم بازی رسانه ای می کنند. ما تا الان هیچ تدارک خاصی برای جام جهانی نداشته ایم، امیدوارم از این به بعد بهتر شود.

به نظر من دغدغه ی مسئولان ما صندلی ریاست فدراسیون است. دغدغه ی همه شان این است که چه کسی روی آن صندلی می نشیند. من طور قطع به شما می گویم که هیچ کس به فکر فوتبال ایران نیست.

پس از اشاره ی فردوسی پور به مشکلات بازیکنان در اردوهای تیم ملی در کشورهای دیگر مثل کمبود لباس یا پرداخت هزینه ی قهوه و چای خود، طارمی گفت:

بله برای خوردن قهوه یا چای بعد از غذا باید خودمان پولش را می دادیم. این اردوهایی که ما رفتیم حتی در شأن فوتبال باشگاهی ایران هم نبود. خیلی زشت است که بازیکن تیم ملی را در اردو ببری فقط ضربه به چارچوب بزند. از زمان اردوی بحرین تا حالا فکر می کنم ۴۰ – ۵۰ نفری به تیم ملی آمده باشند. تیم ملی باید جوری باشد که آرزوی پوشیدن پیراهنش را داشته باشید. یعنی سال ها زحمت و تلاش کشیده باشید، بعد به تیم ملی بیایید. اما به نظر من جایگاه پیراهن تیم ملی پایین آمده و همه دارند به راحتی به تیم ملی می آیند.

سپس وقتی فردوسی پور از بی نظمی ها و نبود برنامه ای مشخص برای بازیکن ها در اردوهای تیم ملی گفت و مافیا بازی کردن بازیکن ها تا دیروقت و خوابیدن آن ها تا ظهر در اردوی قطر را مثال زد، طارمی گفت:

همه ی این ها از عدم برنامه ریزی است و هیچوقت نظمی که باید وجود نداشته. البته در گرمای قطر مجبور بودیم برعکس زندگی کنیم و زندگی به روال عادی ممکن نبود. اما بله بچه ها تا یک ساعتی بازی می کردند و خودم هم یکی دو باری بازی کردم.

طارمی در پاسخ به این سؤال فردوسی پور که چه ارزیابی از وضعیت تیم ملی به لحاظ فنی دارد، گفت:

به لحاظ فنی قطعاً آن پتانسیل را داریم. استعدادهایی که بچه های ما دارند، از نظر من می تواند جزء بهترین استعدادهای سال های اخیر ایران باشد. استعداد هست اما ما از پایه خرابیم یعنی در حال حاضر زیر صفر هستیم. از ارکان فوتبال مان بگیرید تا بالاترین مان. استعداد به تنهایی برای به دست آوردن موفقیت کافی نیست. الان چهار ماه دیگر جام جهانی است ولی ما هنوز نمی دانیم داریم چه کار می کنیم. با این تدارکاتی که داشتیم، قاعدتاً نباید موفق شویم.

وضعیت فنی تیم ملی در حال حاضر آن چیزی نیست که بتوانیم در جام جهانی موفق شویم. گفتم من تا قبل از این هیچ مصاحبه ای نکردم و وقتی هم که گروه مان در جام جهانی مشخص شد و یک عده مصاحبه کردند، من می گفتم نباید چیزی بگوییم و احساسی صحبت کنیم. درست است که باید به مردم امید بدهیم که می توانیم اما امید واهی هم خوب نیست. چیزی که نمی توانیم انجام دهیم را نباید بگوییم.

طارمی در پاسخ به صحبت های فردوسی پور درباره ی مخالفت برخی بازیکنان با حضور ویلموتس و پس از آن اسکوچیچ در تیم ملی گفت:

اینکه مربی چه کسی باشد دست فوتبالیست نیست چون کار ما چیز دیگری است و مسئولین فدراسیون باید در این مورد تصمیم بگیرند.

طارمی سپس درباره ی صحبت های تعدادی از بازیکنان با وزیر ورزش در قطر درباره ی وضعیت فنی تیم ملی گفت:

وقتی جایی وزیر ورزش را می بینیم معمولاً بیشتر درباره ی مشکلات صحبت می کنیم. مسائل فنی به وزیر ورزش مربوط نمی شود. به رئیس فدراسیون مربوط می شود که درباره ی حضور افراد در همه ی رده های تیم ملی تصمیم گیری می کنند. بیشتر صحبت مان با وزیر ورزش درباره ی مشکلات بود، از لحاظ لباس، پاداش ها و اتفاقاتی که در آینده باید بیافتد. به ما قول دادند همه ی صحبت هایی که آنجا شد عملی خواهد شد.

طارمی درباره ی خبر منتشر شده درباره ی حضور دو تن از بازیکنان تیم ملی در نهاد ریاست جمهوری گفت:

من خودم صحبتی با نهاد ریاست جمهوری نداشتم و در جریان هم نیستم این خبر از کجا آمده. از علی جهانبخش هم سؤال کردم او هم بی اطلاع بود. قبل از رفتن به اردوی قطر، پسر آقای مخبر به اردوی تیم ملی آمدند و خواستند جلسه ای با آقای مخبر داشته باشیم، راجع به قولی که آقای مخبر بعد از بازی عراق در رختکن برای مجوز ماشین به بازیکن ها داده بودند، مثل کاری که آقای احمدی نژاد وقتی تیم ملی به جام جهانی رفت انجام دادند. ولی ما بعداً فقط یک بار برای دیدن دوست مان آقای نقی پور و تبریک گفتن به او به نهاد ریاست جمهوری رفتیم چون قبلاً در تیم ملی بودند و حالا مدیر کل تشریفات ریاست جمهوری شده اند.

طارمی درباره ی توییت حاشیه سازش پس از مصاحبه ی جنجالی اسکوچیچ درباره ی کیفیت بازیکنان ایرانی گفت:

ایشان مصاحبه ای کرد و من اول از مصاحبه اش مطمئن شدم. با یک مربی کروات صحبت کردم و او تأیید کرد که اسکوچیچ چنین صحبتی کرده. بعد از آن هم من گفتم که فوتبال ایران تاکتیک پذیر هست.

وقتی فردوسی پور گفت که اسکوچیچ گفته بود منظورش این بوده که بازیکنان ایرانی در حوزه ی تاکتیک پذیری هر چقدر هم که خوب باشند می توانند از آن هم بهتر شوند، طارمی در پاسخ گفت:

همه جا در همه ی کارها همینطور است. اصلاً انسان همین است که روز به روز پیشرفت می کند و می تواند بهتر شود.

فردوسی پور در ادامه پرسید که اگر کیروش سرمربی تیم ملی بود، آیا باز هم جرأت انتشار چنین توییتی را داشت. طارمی در پاسخ گفت:

آقای کیروش چنین چیزی نمی گفت.

همه ی این ها از بی برنامگی و بی نظمی است. این چند دستگی بازیکن ها به خاطر همین بی نظمی است. ولی در قدیم چنین وضعیتی نبود و تیم مان یکدل بود. کسی هم نیست که همبستگی به وجود آورد.

طارمی در پاسخ به این سؤال فردوسی پور که آیا واقعاً بعد از آن اتفاق جواب تلفن کریم باقری را نداده بود، گفت:

من واقعاً شماره ی آقای کریم را نداشتم. وقتی هم که زنگ زدند جواب ندادم چون کلاً شماره ی غریبه را جواب نمی دهم.

وقتی مرا برای اردوی تیم ملی دعوت نکردند به کریم انصاری فرد زنگ زدم و از او خواستم به اتاق آقای کریم برود. به ایشان گفتم شماره شان را ندارم و عذرخواهی هم کردم. گفتند به هر حال اتفاقی است که افتاده.

طارمی همچنین ماجرای حضور جادوگر در فدراسیون فوتبال که پس از صحبت های عزیزی خادم به «خوبان عالم» شهرت یافته بود را تأیید کرد. او در اینباره گفت:

شماره‌ های ۹ و ۷ و ۱۱ بهترین بود. پاداش‌ های تیم ملی هم باید به مضرب‌ های این اعداد می‌ رسید و می‌ گفتند مثلاً شما دقیقه ۶۹ گل می‌ زنید و یک سری اعتقاد داشتند. این اعداد را دوست داشتند و به هر طریقی به آن ها می‌ رسیدند. ما در مورد پاداش‌ ها مثلاً گفتیم ۶ و ۴ بدهید که می‌ شود ۱۰ هزار دلار، ولی آن‌ ها ۳۵۰۰ و ۵۵۰۰ می‌ دادند که بشود ۹ هزار دلار یا ۶ و ۵ می‌ دادند که بشود ۱۱ هزار دلار و به عدد مورد علاقه شان برسند.

فردوسی پور در ادامه درباره ی بی توجهی های ویلموتس به تیم ملی صحبت کرد و اینکه گفته می شد او پس از باخت ایران به عراق، در راه برگشت در هواپیما مشغول تماشای فیلم کمدی شده بود. طارمی دراینباره گفت:

تقریباً چنین چیزی بود. مثلاً قبل از بازی عراق و بحرین که جفت شان را باختیم، بازیکن ها وارد اردو شده بودند اما سرمربی هنوز نیامده بود. پس چه کسی باید تیم عراق و بحرین را آنالیز می کرد؟ چه کسی باید برنامه ریزی می کرد که بازی را ببریم؟ این مثال خوبی برایمان برای آینده شد.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود